Improvin’: “Hela världen vill främja en mer hållbar matproduktion”

Improvin’ är startupen som bygger teknisk infrastruktur för att mäta, rapportera, verifiera och belöna ökad hållbarhet i egen värdekedja. Träffa COO Jacob Morén som tror stenhårt på Improvin’s affärsidé och är övertygad om att de på stor skala kan bidra till ett mer hållbart matsystem.

Jacob Morén, COO Improvin’

Gröna Näringslivets hus i Stadshagen är så mycket mer än bara ett kontor. Det är en mötesplats fylld med intressanta företag och visionära människor som alla brinner för det gröna näringslivet. Det var här i huset AGFO-teamet Anna och Anders först lärde känna Jacob Morén hösten 2021. Jacob var då COO på Skira, en digital marknadsplats för foder och spannmål med integrerade tjänster för transport och produktanalys. Ett år senare har han lämnat COO-posten på Skira och driver tillsammans med Niklas Wallsargård och Joel Glemne startupbolaget Improvin’.

Vi tog en lunch med Jacob i restaurang Treklövern i Gröna Näringslivets hus och pratade om hur Improvin’ gick från idé till företag på mindre än ett år.

Jacob, du är utbildad civilingenjör i Industriell Ekonomi på Linköpings universitet och har tidigare jobbat på bla Soundtrack Your Brand och utomlands med affärsutveckling på Arla: Vad är det som driver dig att jobba med startups inom gröna näringen?

– Jag tycker om att lösa svåra problem och att kopplingen mellan mat och klimat. Att föda den växande populationen på vår planet med bra och hållbar mat, är ett av de häftigaste och viktigaste problemet vi gemensamt står inför.

Ni gick från idé till bolag med Improvin’ på ett år, berätta!

Den stora möjligheten som vi ser det, och Improvin’s raison d'être, är att hela världen vill främja en mer hållbar matproduktion. Vi identifierade tre stora problem här som är centrala för oss;

  1. Stor klimatpåverkan i primärproduktionen.

  2. Höga och svårdefinierade krav på reducerade avtryck.

  3. En massiv uppgift att koppla ihop klimatpåverkan med fysisk produkt.

Och med dessa problem och vår expertis som bakgrund bestämde vi oss för att:

  • Bygga ett tekniskt överlägset system för att verifiera hållbarhetsfrämjande aktiviteter.

  • Skapa plattformar/användargränssnitt där mellanled kan integrera hållbarhet med fysiska produkter som de kan leverera till varumärken.

  • Möjliggöra att olika program, standarder, krav, regler, initiativ, etc. som leder till ökad hållbarhet kan appliceras i stor skala för att hjälpa partners och varumärken.

Användarvänlig och flexibel plattform. Improvin' plattform anpassas efter behov och använder verifierad primärdata, inte schablondata.

Vad har ni på gång framöver?

– Genom nya EU-direktiv såsom CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) och den kommande rapporteringsstandarden ESRS (European Sustainability Reporting Standards), samt uppdateringar för initiativ såsom SBT (Science Based Targets) och GHGP (Greenhouse Gas Protocol) har vi fullt upp att sätta upp nya samarbeten i Europa. Dessa uppdateringar gör det tydligt att företag som önskar driva reduktioner behöver göra det i sin egen värdekedja, koppla ihop certifierad hållbarhet med fysisk produkt, samt kontinuerligt följa upp och verifiera att aktiviteter utförs.

– Vår plattform är anpassad enligt de senaste rapporteringsstandardena och hjälper företag att förstå sina utsläpp oavsett land, gröda eller sätt att rapportera och kvantifiera hållbarhet. Vi jobbar nu primärt mot den europeiska marknaden där mer information kommer inom kort, men vi för även en dialog med nordamerikanska bolag.

Improvin’ vision – A sustainable living on earth. Field by field.

Vilka är era största utmaningar?

– Största utmaningen är att utbilda matkedjan kring de senaste uppdateringarnas regulatoriska, legala och politiska krav på rapportering, samt att det kommer ta tid för livsmedelsbolag att sätta upp en skalbar process för att verifiera och reducera avtryck. Vi vill gärna ta tidiga dialoger för att sätta en gemensam plan för att hjälpa livsmedelsbolag att nå sina 2030-mål.

Finns det någon speciell insats ni vill lyfta fram från er sida som ni är extra stolta över?

– Vi har nyligen gått ut med nyheten att tre av Sveriges största lantbrukskooperativ, Kristianstadsortens Lagerhusförening (KLF), Vallberga Lantmän och Varaslättens Lagerhus, som står för 20% av svensk spannmålshandel, tecknat ett mångårigt avtal med oss för att bygga deras plattformar. Vi är mycket glada och imponerade över deras handlingskraft och förståelse för problemen som kommer när det är dags att i stor skala beräkna och minska klimatpåverkan i egen värdekedja, ända ner på fältnivå. Vi har även många andra spännande samarbeten på gång!

Något annat ni önskar förmedla som är av stor vikt för er och som du önskar att vi lyfter fram?

– Scope-3 kommer att vara ett ofrånkomligt krav i kommande rapporteringsstandarder. Om företag ska visa på reduktioner behöver hela deras scope-3 hålla samma kvalité med pågående monitoring. Detta är ett paradigmskifte och det gäller att vara redo.

Vilka möten skulle ni vilja få till i nätverket?

– Vi vill gärna komma i kontakt med alla livsmedelsbolag. Kanske framförallt förädlare, kvarnar, kooperativ och lagerhus, men även varumärken som har satt reduktionsmål för sina utsläpp eller har kunder som kräver det. Vi är redo att hjälpa er med skalbar mätning, rapportering och verifiering av era utsläpp ned på fältnivå, samt initiera initiativ för att ni ska kunna reducera dessa i er egen värdekedja!


Stort tack Jacob och lycka till med att ta Improvin vidare till nästa nivå!



Kontakta gärna Jacob om du har förslag på samarbete eller bara vill veta mer om allt de gör!


Föregående
Föregående

Ängelinvesterare Björn Lindh: “Därför gör jag nästan bara investeringar i matkedjan”

Nästa
Nästa

MYLLA utmanar matjättarna