Cresponix: “Fisk- och skaldjursodling en av de snabbast växande branscherna i världen”
Cresponix är startupen som odlar scampiräkor i Sverige som ett alternativ mot att importera scampiräkor från andra sidan jordklotet. Vi ger Sverige en “skamfri scampiprodukt”, säger bolagets VD Mattias Djurstedt.
Hej Mattias, du har gjort en imponerande resa på kort tid. Vem är du?
– Jag är 24 år och uppvuxen på en bondgård i Västervikstrakten. Min far drev jordbruk, skogsbruk, bilverkstad och entreprenadverksamhet och min mor drev sitt egna redovisningsbolag. Jag var den tysta och snälla i skolan och inspirerades av min äldre bror som startade tre företag innan han var 18 år. Jag tänkte att kan han, så kan jag!
– Jag startade därför mitt första företag när jag var 18 år och drev vidare det i två år. Under gymnasiet fick jag blodad tand för de naturvetenskapliga ämnena, särskilt biologi och kemi, och bestämde mig för att bli innovatör inom den sektorn.
Du läste biovetenskap med inriktning på entreprenörskap i Örebro vilket blev startskottet för Cresponix. Hur startade det hela?
– Utbildningen var precis det jag letade efter, ett sätt att lära mig det akademiska språket och få de breda grunderna inom biologi och kemi samtidigt som jag lärde mig språket mot näringslivet, marknaden och investerare. Efter en hel del sökande, och diskussioner med mig själv, kom jag fram till att framtidens mat var ett fält som jag brann extra mycket för.
– Jag bestämde mig för att ägna mitt liv mot att försöka lösa gåtan hur vi ska producera framtidens näringsrika mat utan att tära på jorden resurser. Experter pekade mot cirkulärt vattenbruk så därför började jag arbeta mig in i den sektorn.
– Jag lyckades få kontakt med Anders Kiessling, professor i vattenbruk på SLU. Han letade efter någon med min utbildning och starka drivkraft som kunde hjälpa honom och hans brasilianska forskningskollega Sergio Zimmermann att vidareutveckla och kommersialisera deras senaste upptäckt från SLU. De hade tagit fram en ny odlingsteknik för fisk och räka som löste dagens ohållbara utmaningar. Jag skrev mitt examensarbete på denna forskning tillsammans med Anders i Indonesien och förstod dess potential. Efteråt fick jag med mig båda uppfinnarna för tekniken mot visionen att kommersialisera tekniken. Vi grundade Cresponix och delade ägarskapet på en tredjedel var och all IP kring odlingstekniken fördes över till bolaget Cresponix.
Vilken var den första utmaningen?
– Eftersom tekniken endast var verifierad i tropiskt klimat behövde vi verifiera att tekniken fungerade lika bra i kallt klimat vilket genomfördes förra året. Pilottestet gav den data vi behövde och med investeringshjälp kommer vi nu vidareutveckla tekniken och etablera vår första kommersiella demonstrationsanläggning i Västervik till sommaren. Extra kul eftersom jag kommer därifrån.
Grattis! Berätta om investeringen!
– Det är entreprenören Pär Svärdson, som grundat Adlibris och Apotea, som gått in med 3 miljoner SEK. Han är uppväxt i Västervik och känd för att engagera sig i olika miljöfrågor och tycker det känns roligt att ta det här projektet till nästa nivå.
Vad innebär nästa nivå?
– Att nu kan produktionen komma igång på riktigt efter mycket arbete och förberedelser. Vi har en ändamålsenlig lokal och stöd från våra investerare. Det känns som att vi hittat den fjärde spelaren till vårt dreamteam för framgång. Med Pär Svärdson ombord, mig den unga entreprenören, forskare samt industriexpert har vi ett dreamteam för framgång.
Vad består nästa utmaning i?
– Anläggning vi bygger nu kan leverera 32 ton räkor varje år. Det räcker till lönsamhet men planerna är större än så. Nästa steg är att etablera en 1000-tonsodling. Löser vi det är det något hela världen vill ha. Målet är sen att bli teknikleverantörer och sälja lösningen vidare. Då kan vi förändra världen på riktigt!
Tack för mycket spännande samtal Mattias! Jag kan tänka mig att du är en stor inspirationskälla för många unga. Har du några avslutande råd till någon som vill lyckas och göra karriär?
– Det finns två saker. Det ena är att våga starta. Alla som startar ett företag kommer uppleva rädsla. För att klara det behöver man hitta sin inre drivkraft, för i början kommer det vara stressigt och oordning. Oavsett om det är att rädda världen eller hitta pengar måste man hitta sin drivkraft. Sen rekommenderar jag att drivkraften är något annat än att bara hitta pengar.
– Det andra är att hitta ett sätt att hantera oordningen, rädslan och tidsbristen som kommer med att vara entreprenör. Gör man inte det riskerar man att bränna ut sig eller ätas upp.
– För mig har det handlat om personlig utveckling och jag började tidigt att meditera. Jag följer en strikt vardaglig morgonrutin med meditation och yoga. En rutin som har förändrat mitt liv och mig själv som person. Den ger mig otroliga mängder av produktivitet, drivkraft, självmedvetenhet, lycka och framförallt klarhet på vad som ska prioriteras just den dagen.
Stort tack Mattias och lycka till med att ta Cresponix vidare till nästa nivå!
Kontakta gärna Mattias Djurstedt om du har förslag på samarbete eller bara vill veta mer om allt de gör!