Bärta: “Allt har varit en utmaning, utom att få folk att älska smaken”

Det började med en dröm om en matvärld där allt är godare i munnen, bättre för kroppen och samtidigt bra för planeten. Fyra år av experimenterande senare hade Pia Qvarnström tagit fram Bärta, en groddad och fermenterad gul ärta.

Låt oss inleda det nya året med ett möte med en av AGFOs nyaste medlemmar tänkte vi och stämde träff med Pia Qvarnström på Teams. Pia är grundare av Bärta och vd för Swedish Temptations AB som sedan ett par år tillbaka tillverkar sin ärtbaserade köttutmanare i Karlshamn. Pia öppnar upp samtalet med att berätta om förvånansvärt starka försäljningssiffror:

– 2023 kommer komma med många utmaningar och det är därför extra skönt med en bra start på året, säger Pia.

Berätta vilka Bärta är för dem som inte känner till er.

– Bärta gör veganska produkter på svenska och ekologiska ärter som groddas och fermenteras innan de blir burgare, bitar och annat smarrigt. Ärtorna odlas i Sverige och fermenteras i vårt produktionskök i Karlshamn.

Vad fick dig att grunda Bärta och dök du på några utmaningar på vägen?

– Det började med en kulinarisk uppenbarelse 2014 när jag höll på att experimentera med olika typer av fermenteringar hemma i köket. Det ledde till att jag startade en foodtruck med ekologisk, vegansk och fermenterad mat. Därifrån gick jag vidare med produktutveckling och Bärta presenterades för första gången i november 2018. Man kan säga att precis allt har varit och är utmaningar, förutom att få folk som smakar att gilla produkten.

Vad har ni på gång under 2023?

– Vi ställer om efter den nya verklighet som kommit med kriget - energipriser, ändrade köpbeteenden och en riskkapitalmarknad som helt svängt om. I detta kan det bli nya spännande samarbeten utanför de vanliga kanalerna som dagligvaruhandeln. 

(foto: Bärta)

Vilka ser ni som de största utmaningarna i matsystemet närmsta tiden?

– Matsystemet är inte hållbart och behöver akut ställa om. Samtidigt är nu fokus någon helt annanstans och risken är snarare att vi backar till ett mindre hållbart jordbruk när fokus blir på billigt, billigt, billigt och såklart många inte har råd att betala för bra mat.

Vilka möjligheter ser ni?

– Jag tror att det är nyttigt för den växtbaserade branschen att de extremt uppblåsta utvecklingskurvorna och värderingarna hamnar på mer rimliga nivåer. De har inte varit i takt med verkligheten vilket leder till besvikelse när utvecklingen inte blir som det var utlovat. Det har också gjort att alla satsat på växtbaserat, även de som egentligen inte har något intresse för det förutom rent ekonomiskt. Jag tycker att det kommit många tråkiga produkter som inte tillför något varken ur smak-, näring- eller hållbarhetssynpunkt. Vi kanske får lite mindre av det nu.

Finns det något specifikt projekt (eller annan insats) som ni vill lyfta fram från er sida, och som ni är extra stolta över?

– Det skulle jag säga är helheten. När man försöker göra någonting bra blir man alltid kritiserad för det man inte gör. Typ som när jag som vegan gått på fest och så blir jag ifrågasatt varför jag dricker kaffe. Det är lättare att kritisera den som försöker än den som inte bryr sig. Med Bärta ville jag göra en produkt som bockade av hela listan och som inte gav upphov till en "men du dricker ju kaffe". Svenskt, ekologiskt, utan tillsatser, groddad och fermenterad biotillgänglig fullärtsprodukt med grym smak och textur. Det är jag grymt stolt över.

Bärtas vision – En hållbar och hälsosam planet, idag och om 1000 år. (foto: Bärta)

Har du några tips till andra unga som vill lyckas som entreprenörer inom matsystemet?

– Se till att du har 20 miljoner på kontot innan du drar igång.

Bärta Burgare Umami med rostad sötpotatis, spenatpesto och picklad rödkål. (foto: Bärta)


Stort tack Pia och lycka till med att ta Bärta vidare till nästa nivå!


Kontakta gärna Pia Qvarnström om du har förslag på samarbete eller bara vill veta mer om allt de gör!


Föregående
Föregående

KRAV: “Ekologisk hållbarhetsmärkning som förenklar och vägleder konsumenter att göra hållbara val.”

Nästa
Nästa

Ängelinvesterare Björn Lindh: “Därför gör jag nästan bara investeringar i matkedjan”