Spaning: Här är trenderna som slår igenom 2023

AGFO har plöjt en mängd trendrapporter och plockat fram godbitarna. Allt för att du ska känna dig redo att ta dig an årets trender.

Årets ord: Regenerativ - “regenivore”

Ordet regenerativ har redan utnämnts ett par gånger till årets buzzword i hållbarhetsvärlden, men vi tror att begreppet kommer att explodera 2023. Att kalla något hållbart eller sustainable räcker inte. Företag måste signalera att de gör en positiv insats för att hela planeten och förhindra kommande klimatkatastrof. Regenerering betyder återskapande. Det talas om regenerativ turism, regenerativt mode, regenerativ kapitalism – och nu kan du också vara en regenerativ ätare: regenivor. I alla fall enligt New York Times: “Calling yourself a climatarian is so 2022. The new term is regenivore.”

För tre år sedan höll vi ett AGFO talk om regenerativt jordbruk (se här) och den 15 juni 2023 ger vi oss i kast med ämnet igen. Mer info snart!

Årets hetaste mat och ingredienser

Enligt data från Pinterest kommer de hetaste ingredienserna 2023 från havet. Vitaminrika alger är grejen, och enligt såväl den amerikanska livsmedelskedjan Whole foods och Delish är det specifikt brunalgen kelp som gäller. Tur för AGFO-medlemmen Nordic Seafarm som bland annat odlar just kelp. 

Tiktok sätter många mattrender. Två Tiktok-trender som The Wicket Noodle, Baum+Whiteman, Cozymeal och Delish lyfter i sina spaningar är butterboard och fiskkonserver. Det var matinfluencern Justine Doiron som, inspirerad av kocken Josh McFadden, smörade en bräda och fick en viral hit. Efter du presenterat din butterboard plockar du fram några färgglada nyöppnade fiskkonserver och ställer upp som tapas på bordet. Se där, kanske AGFO fick rätt i spaningen: “Den konserverade matens revansch?

Årets alternativa protein

Flera siar om ett tufft år för de växtbaserade alternativen. Amerikanska matkonsulten Baum + Whiteman tror i sin trendrapport att konsumenterna tappat intresset en smula, men att nya bättre produkter kan vända trenden. De tror på cellodlat och lyfter precis som vi på AGFO hybridkött som en väg framåt. Alltså en blandning mellan cellodlat/precisionfermenterat/mycel och växtbaserat). Ett första exempel i år är AGFO-medlemmen Mycorena som kommer att lansera kötthybrid tillsammans Nybergs Deli och ICA.

Green Queen och investementbolaget Synthesis capital skriver under på hybridtrenden i sina spaningar. De har liksom Fooddive höga förväntningar på att cellodlat kött under året ska bli lagligt i USA. Fooddive slår också ett slag för precisionsfermentering som de tror slår igenom på allvar 2023, och mycel lyfts upp i många rapporter. 

Och vi kommer inte bara att äta svamp. 2023 är tydligen året när svampar tar en stor roll i vår inredning:  “Vi kommer äta svampar, vi kommer att ha svampar på mönster, svampar på glas och lampor som ser ut som svampar.”

Årets beetende: Sparsamhet

Årets kanske mest givna spaning är att ökade el- och livsmedelspriser påverkar vår konsumtion. Enligt New York Times skäms vi inte längre för att vifta med rabattkuponger, dessutom kommer vi i mindre utsträckning laga mat i den energikrävande ugnen. Green Queen tror att vi kommer att få se fler billiga prisvärda vegoprodukter i kyldiskarna. New Food Magazine tror att butikskedjornas lägre prissatta egna varumärken kommer att vinna ännu mer mark. Tre av rubrikerna i Orklas trendspaning för food service fokuserar på pengar: Income innovator, Cost conscious och Don’t waste it. En stor del av svenska Food & Friends trendspaning för 2023 utgår från bistrare tider. Läs bland annat om Skimpflation, Shrinkflation och The crises cooking i deras rapport.

Årets oundvikliga snackis: AI

… eller kanske snarare decenniets snackis? Lanseringen av senaste versionen av chatbotten ChatGPT i november fick många att inse att datorerna har blivit bättre på att härma oss människor. Det går att be datorer generera bilder, skriva romaner och sätta ihop powerpoints. Under 2023 lär vi få se fler användningsområden även inom matområdet. Men vad är hajp och vad kommer att bli verklighet? Lär dig mer på AGFO talk 15 mars, anmäl dig här.

Anders Engström

Innehållsansvarig AGFO


PS: Mer läsning: AGFO-medlemmen Food Facts har spanat kring sju trender som kommer att påverka digital matdata 2023.

Och missa inte Per Frankelius genomgång av vad han tyckte var hetast inom Agtech 2022!


Föregående
Föregående

Spaning: Konspirationsteorierna som utmanar matsystemet

Nästa
Nästa

Spaning: Skiftet som kom av sig – och vägen framåt