2022 – Utmaningarna och möjligheternas år
Läser du spaningen för att få en rejäl dos pepp inför det nya året? Inledningsvis kommer du bli besviken. För nej, vår gemensamma önskan om att pandemin skulle vara överspelad vid det här laget håller inte. Och som grädde på det sura moset har det under det gångna året radats upp nya kriser som inte direkt bäddat för att nästa år ska bli den där efterlängtade räkmackan. Vi har de överhängande klimatförändringarna som bevisat leder till extremare väder, vilket påverkar skördarna. Minskad gödselexport från Kina och ökat pris på naturgas har lett till kraftigt höjda priser på gödsel. Även priset på el har ökat kraftigt. Transporter har blivit dyrare och i många fall fördröjda med följden att brist på komponenter uppstått i många sektorer. I Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev kan du läsa att 8 av 10 livsmedelsföretag stördes av olika typer av utbudsproblem under 2021. “Det handlade om brister i tillgång på råvara, förpackningsmaterial och transporter, bland annat.” 35 procent av företagen upplevde brist på importerade råvaror.
En spaning inför det nya året är ökade kostnader för bönder och livsmedelsproducenter, något som troligtvis leder till höjda matpriser nästa år.
Då har vi avklarat det jobbiga, låt oss fokusera på det positiva. För utmaningar och begränsningar skapar möjligheter och kan accelerera nödvändiga förändringar. Tre exempel:
1. Ökat matpris = med minskat svinn?
Det lyfts ofta fram att matens låga pris lett till att både konsumenter och producenter varit slösaktiga. En möjlig positiv effekt av ökade livsmedelspriser är att svinnet minskar.
Det här kan ge en boost till företag som jobbar med upcycling (kolla in vårt AGFO Talk på temat), företag som jobbar med dynamiska prissättningssystem och konsumentinriktade tjänster som To good to go, Ingmar och Karma.
2. Opålitliga och dyra transporter = mer lokalproducerat?
Under pandemin har vi insett samhällets sårbarhet och det blir allt tydligare att vi för att bygga ett resilient samhälle inte kan vara beroende av långa transporter. Kommer vi att se fler varor odlas och produceras i Sverige, som vi idag uteslutande importerar? Kanske vertikalodlad saffran? Eller kanske som Luleåbaserade Containing Greens, som vill göra Norrbotten mer självförsörjande på grönsaker året runt. Deras idé är att dra nytta av spillvärmen från exempelvis Facebooks enorma serverhallar för att på ett energieffektivt sätt odla grönsaker inomhus.
3. Ökade energi-priser = energieffektivitet, egen el & fossilfritt?
Hög el-förbrukning är onekligen en akilleshäl för många vertikala odlare och vi kommer att under 2022 se fler företag likt Containing Greens med mer energieffektiva lösningar. Sveriges och Europas el-försörjning kommer att vara en snackis hela valåret 2022. Det kommer att finnas på många företags agenda att försöka minska elbehovet, eller hitta sätt att producera elen själv.
Samtidigt finns det flera viktiga klimatsatsningar som kräver mycket el. Det mest omtalade exemplet är satsningen på fossilfritt stål, men även fossilfritt kvävegödsel kräver ström. En positiv sak är att de pilotanläggningar för fossilfritt gödsel som byggs använder egen vindkraft och solel istället för att använda naturgas. "Mycket dyrare" har många ropat, men kanske kommer bönderna föredra ett lite dyrare stabilt pris på fossilfritt gödsel än ett pris som är beroende av importerad naturgas? Enligt Skiras tjänst Lumen har priset på naturgas gått upp 512 procent senaste året.
Oberoende av utmaningarna har 2021 varit året då investeringar i matsektorn ökat rejält. Många av de alternativa protein som länge kallats “framtidens mat” har blivit verklighet. Det har på många sätt varit fermenteringens och mycelets år. Inte minst i Sverige med Mycorenas nya fabrik och produkter i butik. 2022 får vi se mer av den varan. Räkna också med att svenska Tebrito försöker lansera insekter till konsument, och algodlare som Nordic Seafarm och Bohus Sea Culture ökar sina odlingsarealer. Och visst kommer vi väl få se fler länder än Singapore godkänna försäljning av cellodlat kött? Garanterat inte EU, men däremot foodtech-hårdsatsande Israel.
Inget av det jag skrivit ovan är särskilt spekulativt. Men jag avslutar lite mer vågat: 2022 kommer minst ett svenskt livsmedelsföretag lansera en maträtt i metaverse och en kändiskock kommer att sälja en paradrätt som NFT…
Anders Engström
Innehållsansvarig, AGFO
anders.engstrom@agfo.se
P.S. Varför är bilden på räkmackan pixlig kanske du undrar? Kanske är det en NFT-räkmacka vars original snart är till salu :)