”Starkast är Oatlys roll som förebild och bevis på att man kan lyckas som svenskt foodtechbolag”, säger Pontus Gustafsson. Foto: IStock.

Spaning

Är det nu Oatly blir entreprenörernas förebild?

De senaste veckorna har det cirkulerat flertalet olika rykten om att en notering för Oatly är nära, med en värdering på 10 miljarder dollar. AGFOs Pontus Gustafsson tror att det kan få en stor, positiv effekt på foodtech-Sverige.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

Oatly skulle genom en notering ytterligare förankra rollen som förebild och ge upphov till nya möjligheter för ekosystemet för foodtech i Sverige. De direkta effekterna innefattar att anställda aktieinnehavare får möjlighet att sälja sina aktier där en del av dessa mycket väl kan komma att investeras i startups i branschen eller utgöra grundplåten för att starta helt nya bolag. Investerare som nu kan sälja sina innehav i Oatly lär ha fått blodad tand för svenska foodtechstartups och genom sin investering i Oatly etablerat kontakter och fått mer kunskap om ekosystemet i Sverige.

Den starkaste effekten tror jag ändå är indirekt och består av Oatlys roll som förebild och bevis på att man kan lyckas som svenskt foodtechbolag. Det tror jag kommer att få fler att få upp ögonen för veganska mjölkalternativ, både entreprenörer, investerare och konsumenter. Det inte är otroligt att aktörer såsom Sproud redan inspirerats av Oatly och att de får en något lättare resa än Oatly.

Beviset på att man lyckats tror jag även påverkar hela foodtech-ekosystemet där exempelvis staten, som sedan tidigare lagt märke till att jobb skapats, troligtvis blir än mer benägna att stötta foodtechstartups genom olika initiativ och bidrag. Spotify och Klarna är viktiga förebilder för svenska entreprenörer men jag tror att det krävs mer relaterbara förebilder för entreprenörer inom foodtech och agtech, branscher med sina egna, unika utmaningar.

Förhoppningsvis får Oatlys framgångar även framtida foodtechentreprenörer att våga ta steget och starta eget. Foodtech-Sverige får då sin viktiga förebild men frågan är vilket företag som fyller samma roll inom agtech. Vad tror du?

👉 En intressant jämförelse är Beyond Meats resa och hur de blev världens första växtbaserade köttalternativ som noterades på USA-börsen.

Pontus Gustafsson

Konsult för AGFO och investerare

Team AGFO listar veckans:

👀 Kunskapsinhämtning: Bli lite klokare genom att titta på SEB Lives avsnitt om EUs nya jordbruksreform och Green Deal.

🥖 Gluten: Webbinariet Gluten – myterna och sanningen sänds den 13 april arrangerat av Svenska Celiakiförbundet och Brödinstitutet.

👩‍🍳 Recept: Visit Sweden låter kockar och entreprenörer presentera hållbar grön mat med tillhörande recept i åtta webbavsnitt.

🌱 Odlingsverktyg: Odla ätbart är först i Sverige med ett digitalt verktyg för odlingsplanering för över 100 ätbara växter.

🐟 Gädd-tv: Under våren webbsänds räkningen av gäddor i Hemmesta, Värmdö. Följ den rafflande livesändningen här.

🏆 Entreprenörspris: ICAs entreprenörstävling har tagit ut tio finalister. Mellan 25 mars och 23 april går det bra att rösta.

📰 Webbtidning: Ladda ner tidningen Biodiverse från SLU gratis. Årets första nummer handlar om genetisk mångfald.

FLER SPANINGAR AV PONTUS GUSTAFSSON

Så krossades mina fördomar

Heta investeringsområden 2021

Då vinner min tomat hållbarhetskampen

Vissa startup stärks av krisen

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!