Linda Segerblom är ny vd för AGFO. Foto: Istock

Spaning

Nytt år, nytt spännande samarbete

AGFO lyfter gärna fram gränsöverskridande samarbeten som en viktig del i utvecklingen av framtidens matsystem. Dags att leva som vi lär.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO Weekly, signa upp dig här

”Great things in business are never done by one person. They’re done by a team of people”. Apples Steve Jobs lämnade många citat efter sig, bland annat detta. Fler gränsöverskridande samarbeten krävs för att klara framtidens utmaningar.

På fyra år har AGFO etablerat sig som en självklar aktör i mat-Sverige, för att citera nomineringen till Livsmedelspriset 2020 ”vass analytiker med näsa för aktuella frågeställningar som hjälper hela branschen framåt”.

Många av er som läser det här har varit med ända sedan starten. Guldstjärnor! Till er som är helt nya; varmt välkommen in i AGFO-värmen. Med våra trendspaningar i Weekly och kunskapsserien AGFO Talks (boka in 11 mars redan nu) lyfter vi nya perspektiv och analyserar framtidens matsystem. Det ska vi fortsätta med. För morgondagens matsystem engagerar – fler vill veta mer om maten vi äter och producerar.

Våga samarbeta och dra gränsöverskridande lärdomar. Det behövs för att stärka innovationskraften och utvecklas. Därför känns det extra roligt att kunna säga att AGFO vågar ta klivet in i ett nytt samarbete. Från årsskiftet har AGFO teamat upp med världens första klimatpositiva kommunikationsbyrå Brid. Som VD för AGFO och Brid ser jag fram emot att vi ska kunna bidra med ännu mer nytta. Vi ska fortsätta lyfta blicken, utmana och skapa riktigt skarpt innehåll samtidigt som vi får ännu större möjligheter att nå ut genom olika kommunikationsaktiviteter och kanaler.

Tillsammans kan vi göra mer. Förutom att fortsätta leverera egna spaningar och analyser vill vi även kunna stötta andra. Behöver du hjälp att sortera ut det viktigaste, hitta de skarpaste vinklarna och landa i agerbara insikter från din tunga forskningsrapport? Ta fram innehåll (se exempel här), kommunikationspaktering eller sätta en plan för tankeledarskap inom din nisch? Hör gärna av dig.

Så – välkommen till ett nytt år med AGFO och Brid! Vi lovar att fortsätta utmana och lyfta oväntade perspektiv. Och oväntat blir det redan nästa vecka när AGFO-Lovisa bjuder på en eklektisk spaning som rymmer både techno, odling och ljus. Missa inte det.

Ps. Vilka förhoppningar har team AGFO på året? Det avslöjade vi före jul. Läs här.

Linda Segerblom
VD, AGFO och Brid

Team AGFO listar veckans:

📝 Matsedel: Nu lanserar Konsumentverket och Livsmedelsverket en matsedel där rätterna klimatberäknas. Läs mer om klimatmärkning av mat här.

💡 Mötestips: Kolla in nya Mötesplats AKIS om du är nyfiken på innovationer och kompetensförsörjning. AGFO modererar!

💵 Miljardstöd: Nu finns chansen att söka stöd (närmare bestämt 1,8 miljarder kronor!) för marknadsföring av svenska matvaror. Läs mer här.

🍽️ Provsmakning: Sjöpung, maneter och tång – hur smakar det? Svar här.

👶 Barnmat: Nestlé introducerar blockkedjeteknik för att öka spårbarheten.

🏭 Fabriksbygge: Omtalade svenska bolaget Volta Greentech är på g med sin första algfabrik i Lysekil.

🛎️ Sista chansen: 530 personer har betygsatt våra AGFO Talks-förslag för våren. Tyck till du med, rösta här.

AGFOBridframtidens mat

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!