AGFO-Frida tycker att det är befriande med sådant som inte passar in i mallen. Foto: AGFO/Istock

Spaning

Framtidens dryck har inga gränser

Det är befriande med drycker som inte alltid passar in i mallen, tycker AGFO-Frida när hon blickar framåt.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO Weekly, signa upp dig här

De gamla definitionerna räcker inte till för framtidens dryckesmakare som bryter ny mark med gränsöverskridande produktioner. Som ölnörd, whiskyälskare och utbildad sommelier är jag indoktrinerad med att regioner och definitioner är A och O i dryckesbranschen. Sommelierutbildningen handlar i mångt och mycket om att lära sig vinvärldens alla klassificeringar som ett rinnande vatten. Därför är det uppfriskande att det nu ploppar upp drycker på marknaden som inte riktigt passar i befintliga dryckesmallar.

Skånska Fruktstereo är ett bra exempel på en producent som lyckas sätta nya produkter på marknaden gång på gång. Produkter som utan en klar plats i befintliga dryckeskategorier får innovativa namn och definitioner. Vad sägs till exempel om en ”Fruit Pet Nat formerly known as cider”? Eller får det kanske lov att vara en ”Apero Night” – en aperitif av fortifierad päroncider och svenskt brännvin.

I helgen öppnar den tillfälliga alkoholfria baren IMA by Oddbirds i Stockholm. Något som jag verkligen välkomnar trots att det kliar i mig av frustration över att dessa drycker fortfarande definieras av vad de INTE innehåller istället för att fokusera på allt gott som är i dem.

I Göteborg utmanar det urbana vineriet Winemechanics betydelsen av ursprungsland genom att vinifiera bland annat italienska och tyska druvor i Sverige till fantastiska viner som enligt lagstiftningen nu går under den luddiga definitionen EU-vin. En ganska oattraktiv benämning enligt den gamla skolan av sommelierer, men vad betyder det så länge slutprodukten håller hög klass?

Det ser ut som att dryckesvärlden nu äntligen tar rygg på öl-communityt som länge utmanat definitionerna av vad en öl är. Jag ser med spänning fram emot vad Sveriges, och världens, kreativa dryckesproducenter har kokat ihop under denna tid av karantän och restriktioner.

Tills dess kan du som vill veta mer om dryck lyssna på min trendspaning från Visit Swedens webinarie i november förra året.

Team AGFO listar veckans:

🐐  Zoom-djur: Hyr en get till ditt nästa Zoom-möte. Japp, nu är det möjligt att säkra kollegernas uppmärksamhet med hjälp av brittiska Cronkshaw Fold Farm, läs här.

📱App: Nya appen ”Hur mår min jord” vill bygga kunskap om markstruktur och ge tips på hur jordbruksmark kan förbättras.

💵  Innovationspris: Nya KTH Innovation Award söker entreprenörer som tar sig an stora utmaningar. I potten finns 500 000 kronor.

🇸🇪 Rapport: Svenskodlade baljväxter är bäst – om transporterna kan undvikas. Det menar en forskargrupp från SLU som har utvärderat miljöprestanda hos fem olika svenska baljväxter.

🍺 Vaskning: 50 miljoner liter. Så mycket öl beräknas ha hällts ut på brittiska pubar sedan pandemin startade, läs mer här.

🍿 TV-tips: Hur påverkar ljud, bild, doft och miljö våra smaklökar? Svar gavs i Tomorrow’s Food Travel Digital, titta här.

🎧 Poddtips: I senaste avsnittet av Feeding your mind diskuteras mjölkens plats på framtidens bord.

Fler spaningar av Frida Berglund:

Nya krav på framtidens ledare

Så utvecklas den svenska vinnäringen

framtidens drycktrender 2021

Frida Berglund

Communityansvarig AGFO

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!