Vi sammanfattar trendrapporter om matåret 2021. Bild: Istock

Omvärld

Trendrapporter: Det formar mat- och dryckesåret 2021

Mattrender säger mycket om den tid vi lever i, och ett nytt år innebär förstås nya inriktningar. Vi sammanfattar 13 trendrapporter för 2021.

Missa inte AGFO:s egna trendspaningar – signa upp på AGFO weekly här

Inför 2020 förutspåddes än större fokus på lokalproducerade matvaror, växtbaserat protein, alternativ till socker och livsmedel som producerats genom regenerativt jordbruk.

När vi nu blickar in i ett nytt år pekar många aktörer på att det denna gång handlar om ökad onlinehandel i coronapandemins spår, insyn i livsmedelskedjan, minskat svinn och en längtan efter det välbekanta och trygga alternativet.


Mer frukost, mer upcyclade produkter

När amerikanska matvarukedjan Whole Foods spanar in det nya året ser de ett ökat fokus på kikärter, superfoods, upcyclade produkter och barnmat. Dessutom tror företaget att vi omvärderar vår syn på frukost, och att kaffe tar sig nya uttryck. Läs mer här 

Svampen tar över

2021 – året när svampprodukter slår på allvar? Åtminstone enligt amerikanska detaljhandelsjätten Kroger som identifierat sju mattrender som man tror kommer att märkas av. Förutom svampar som är rika på antioxidanter spås produkter med minimalt klimatavtryck gå hem hos konsumenterna. Läs mer här ➔

 

Foto: Istock

Trygga smaker lockar

Forbes lyfter sju makrotrender som de menar kommer att prägla 2021. Det handlar bland annat om en återkomst för trygga, invanda smaker som alltid säljer bra i osäkra tider, och nyttigare halvfabrikat som gör det enklare att äta hälsosamt utan att behöva göra avkall på bekvämligheten. Läs mer här 

 

Foto: Istock

Hälsan framför allt

När amerikanska mediasajten Food Dive listar mat- och dryckestrender för 2021 lyfter de fler plantbaserade alternativ, lokalproducerat och transparens i den tekniska processen vid produktframställning. Allt fler företag tros också hoppa på hälsotåget i jakten på ingredienser som boostar immunsystemet. Läs mer här 

 

Foto: Istock

Ghost kitchens, take away och mindre lokaler

Restaurant Dive listar så kallade ghost kitchens, de restaurangkök som bara är till för tillagning av mat för leverans, som en växande trend i år. De tror också att många kedjor kommer att skifta fokus från urbana marknader till förorter med mindre lokaler och större möjligheter till drive-thrusLäs mer här 

 

Foto: Istock

Agtech-trenderna som formade 2020

När Agfunder News summerar året som gått är det följande som sticker ut: raketuppstigning för startups inom e-handeln av matvaror, robotanvändning i större skala eftersom pandemin gjort det svårt att få tag i arbetskraft inom lantbruk och logistik, och alternativa proteiner som nu nått ut till den breda massan. Läs mer här 

 

Foto: Walmart

Livsmedelshandeln säkrar upp

Efter ett minst sagt tumultartat år spår experterna på Restaurant Dive att livsmedelshandeln nu kommer att lägga om strategin och sikta på långsiktig tillväxt. Återkommande kunder ska bland annat säkras genom att förbättra den digitala köpupplevelsen och utveckla lojalitetsprogram. Läs mer här 

Foto: Istock

Så resonerar investerarna

15 agtech-profiler siar om det nya året hos World Agritech USA. Och det handlar om heta potatisar som hållbarhet, klimatförändringar och alternativa proteiner. Läs mer här 


Snacks och lokalt fokus

I svenska Food & Friends trendrapport spås ett ökat fokus på hälsosamma snacks och lokalproducerad mat. I pandemins kölvatten går vi mot mer fruset, konserverat och förpackat. Läs hela rapporten här 

Foto: Istock

Färre restauranger och slimmade menyer

Mat-, restaurang- och hotellkonsulterna Baum + Whiteman menar att färre öppna restauranger, nedbantade menyer och hemleveranser är att vänta i år. Det kommer med all sannolikhet att dröja innan större sällskap går ut för att äta tillsammans på vita dukar. Läs mer här 

 

Foto: Istock

Alkoholfritt kommer starkt

Mattidningen Food & Wine presenterar de största mattrenderna 2021, enligt tillfrågade kockar. Alkoholfria dryckesalternativ, som fortfarande går att matcha väl till maten, står ut bland svaren. Storslagna måltidsupplevelser när man väl går ut och äter på restaurang, med avsmakningsmeny eller liknande, är en annan trend som skymtar. Läs mer här 

Foto: Istock

AI styr skutan

Technomic är ett konsultbolag som fokuserar på restaurang och café. De ser att mat och dryck med egenskaper som stärker immunförsvaret kommer att klättra i menyerna. Likaså spås en uppgång för kontaktlösa transaktioner, likt helautomatiserade drive-thrus, där AI spelar huvudrollen. Läs mer här 

 

Foto: Istock

Dryckestrenderna som är här för att stanna

Imbibe, som är specialister på just dryck, tror på vätska som verkar avslappnande och förbättrar sömnen. Etablerade varumärken, som läsktillverkaren Coca Cola och en lång rad tillverkare av alkoholhaltiga drycker, har fått en uppsving när pandemin härjat och ingenting tyder på att det kommer att stanna av. Latinamerikanska smaker som guava, chamoy, mango, chili och lime förväntas också bli populära under året. Läs mer här 

LÄS MER:


Trenderna som definierar 2020


8 trendrapporter för 2019


Alla trendspaningar under 2020


Rapporterna med fokus på framtidens matsystem


Stora förväntningar på 2020


Profilerna: Detta hoppas vi på 2020

Se senaste AGFO Talks:

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här

mattrendertrender 2021

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!