Besöksnäringens framtida ledare måste vara hållbarhetsexperter, menar Frida Berglund. Foto: Istock

Spaning

Nya krav på framtidens ledare

Behöver besöksnäringens framtida ledare vara hållbarhetsexperter? Det undrar AGFO:s Frida Berglund i veckans spaning. 

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO Weekly, signa upp dig här

Allt högre krav från gäster och samarbetspartners kombinerat med matproduktionens påverkan på klimatet ställer nya krav på morgondagens ledare inom restaurang och besöksnäring.

Företagsekonomiska Institutet, FEI, driver sedan tio år tillbaka utbildningen Food & Beverage Manager (finns här) som syftar till att utbilda morgondagens ledare inom den svenska mat- och dryckesbranschen. När utbildningen startades fanns inte hållbarhet med i kursplanen. Men under de senaste åren har hållbarhet, klimatpåverkan och miljötänk blivit allt viktigare inom besöksnäringen – liksom för gästerna som nu ställer högre krav på restaurangernas utbud och uttalade miljöengagemang.

”Den stora utmaningen för morgondagens ledare blir att kunna upprätta och kommunicera sina hållbarhetsstrategier internt och externt så att de förblir trovärdiga och efterlevs i den dagliga driften”, säger utbildningsledaren Fredrik Önrup när jag diskuterar frågan med honom.

FEI är inte den enda skolan som väljer att fokusera på en hållbar inriktning för blivande ledare inom besöksnäringen. Både Frans Schartaus Handelsinstitut och Yrkesakademin lägger fokus på det hållbara ledarskapet i flera av sina utbildningar. Att de väljer att lyfta in event- och möten som en viktig del i utbildningarna visar på att hela besöksnäringen nu behöver arbeta med hållbarhet över gränserna för att kunna möta efterfrågan på klimatsmarta val från både den enskilda restauranggästen och den stora konferenskunden.

Samtidigt kan restaurangbranschen gå i bräschen för många viktiga frågor – om en restaurang kan ha en ”no waste vision” borde hushållen kunna eftersträva detsamma. En klimatsmart restaurang- och besöksnäring är viktig eftersom den skapar hållbara led bakåt i kedjan genom kravställning på hållbara produkter. Något som morgondagens F&B-ledare kommer ha kompetensen att göra.

Hoppfullt, tycker jag!

Ps. Vill du veta mer om Nordens mest hållbara restauranger och besöksverksamheter? Kolla in vinnarna i 360°EAT Guide Nordic.

Team AGFO listar veckans:

🎊 Grattis
Kaj Török som vann Sveriges bästa hållbarhetschef, Mycorena som tagit hem Utstickarpriset och Vågen som vann årets Änglamarkspris.

🌟 Lista
Flera svenska bolag, däribland AgriOpt och Irriot, finns med på Foodtech 500-listan.

🌏 Globalt kliv
Svenska agtech-bolaget Bomill har tagit fram en spannmålsanalys som ger helt nya möjligheter. Nu kan den utvecklas än mer, efter att bolaget slutit ett avtal med en global partner.

🥔 Crispr-satsning
Nobelprisade Crispr/Cas9 ligger till grund för det nya svenska startup-bolaget SolEdits.

📝 Rapport
Hållbarhetsrapportens nya del handlar om hållbarhetsarbete under coronapandemin.

🐶 Ogräsbekämpare
Möt Skarahunden Alexander som hjälper växtodlare att spåra upp ogräs.

📺 TV-tips
Senaste sändningen av Reformaten bjuder bland annat på paneldiskussion om matsystemet.

Fler spaningar av Frida Berglund:

Så utvecklas den svenska vinnäringen

besöksnäringenhållbarhet

Frida Berglund

Communityansvarig AGFO

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!