Lovisa Madås spanar om forskning, innovationer och framtidens matsystem. Foto: Istock

Spaning

Rätt förutsättningar för framtiden

Livsmedelsforskningens status börjar stiga i graderna. Kanske är det nu som den faktiskt får de resurser som den gjort sig förtjänt av, skriver AGFO:s Lovisa Madås i sin spaning.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

191 miljoner. Så mycket delade forskningsrådet Formas ut nyligen till fyra nya centrum för svensk livsmedelsforskning och innovation.

”En god livsmedelsförsörjning är en angelägenhet för hela samhället”, sade Formas generaldirektör Ingrid Peterson i samband med lanseringen. Ytterligare 16 miljoner delades ut i veckan i forskningsstöd för stärkt djurvälfärd. Och tidigare i höstas fick Sweden Food Arena 2,6 miljoner kronor från Vinnova för att göra en förstudie om hur livsmedelskedjan kan stärkas med innovation.

Det rör på sig. Men om vi backar bandet  – har synen på svensk livsmedelsforskning och innovation förändrats under de senaste åren? Jag sökte svar hos tre branschprofiler.

Synen har definitivt förändrats. Det säger Charlotte Eklund-Jonsson, forsknings- och affärsledare på RISE jordbruk och livsmedel. Hon menar att det i dag finns en tydlig ambition och insikt hos individer, företag och organisationer om att samarbete behövs för att kunna agera kraftfullt.

Christian Nyrén, vd för Stiftelsen Lantbruksforskning, tycker att det finns en bättre helhetssyn i dag när forskning i matsektorn diskuteras, något som han anser att livsmedelsstrategin har bidragit till. Marie Gidlund, som är verksamhetsledare för Sweden Food Arena, är även hon inne på att livsmedelsstrategin har stärkt branschens FoU-satsningar.

Vad behöver då svensk livsmedelsforskning och innovation framåt?  ”Vi vet hyfsat mycket om vad vi behöver göra, men kanske inte lika mycket kring hur det faktiskt kan göras. Att innovera tillsammans kräver helt nya sätt att tänka, samverka och äga. Därför behövs nya förhållningssätt, mätetal och modeller för hur vi kan samskapa”. Det säger Charlotte Eklund-Jonsson.

Det är glädjande att man, oavsett storlek på organisation, nu börjar inse att det inte finns någon aktör som löser alla delar ensam. Svaret tycks stavas samverkan – och förstås en rejäl, gärna flerårig, satsning på konkurrenskraft. Det är något som efterlyses av flera av experterna.

Här läser du hela intervjuerna med branschprofilerna.

Läs fler spaningar av Lovisa Madås här

Team AGFO listar veckans:

🎉 Grattis
Nu har alla vinnarna av Lidls Hållbarhetsakuten utsetts. Grattis även till Gabriel Olsson, vinnare i mack-SM och till de nordiska restauranger som prisas i 360°EAT GUIDE.

💻  Eventtips
AGFO-Frida trendspanar om svenska hantverksdrycker hos Tomorrow’s Food Travel.

📝 Lista
Time har listat de bästa innovationerna 2020 i en rad kategorier, bland annat finns finska Solar Foods med.

 🎂 Födelsedag
Klimatdatabasen fyller fem år. Den visar klimatavtryck för drygt 750 livsmedel på den svenska marknaden.

🌱 Lansering
Sveriges första officiella plattform för kolinlagring i jordbruksmark öppnar snart. Under lanseringsveckan hålls flera frukostwebinarium.

👨‍🌾 Svinnhjälp
Odlaren Mikael Jidenholm i Ugglarp står med 150 ton grönkål över när julborden ställs in på flera håll. Kan du hjälpa så att den inte går till spillo?

Läs även:

Så har synen på forskning och innovation förändrats

LÄS FLER SPANINGAR AV LOVISA MADÅS:

11 lösningar att inspireras av

Nyheter med potentiellt stora följder

Rätten att imponera med i midsommar

Hög tid att bli smartare

Den nya gröna vågen väcker frågor

På andra sidan krisen

I krisens spår ställs nya frågor

Hajpad sektor under lupp

Vi blickar framåt

Här är nästa kunskapsförflyttning

Meningslös mat när filterbubblan tar över

Trendigt, hett – och outforskat

Våga vara modig på krogen

Matnyttigt från Almedalen

Dags för action 

Korten på bordet

Att skapa värde och mota meningslösheten

Vertikalodlarens uppgång och fall

Pengar söker nya ägare

Mjölkens position utmanas

Matens nya modeord

Insikter 2018 och förhoppningar 2019

Pusselbiten som saknas

Det anonyma köttet utmanas

Den nya tidens parfym

En exceptionell vecka

Dags att kavla upp ärmarna

Grusade förhoppningar

Så tycker ni om vårt arbete

Myllans år

Ät upp ditt flöde

Branschen som rör på sig

Det flytande brödet tar ny form

Snabbt, enkelt, individanpassat

Insikter 2017, förväntningar 2018

Peppat läge!

Mot en smartare matkedja

Insikter från London Food Tech Week

Clean eating på fallrepet

On the road

I ivrig väntan på rapsfärs

 

framtidens matLivsmedelsforskning

Lovisa Madås

Grundare AGFO

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!