AGFO:s Lovisa Madås inväntar fler popup-butiker som ser till hela hållbarhetsspektrat. Foto: Istock

Spaning

Läge att slå upp fler dörrar

AGFO:s Lovisa Madås inväntar fler popup-butiker som ser till hela hållbarhesspektrat. ”Slå upp dörrarna, jag är redo”, skriver hon i en spaning. 

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

Nyligen testades Klimatbutiken, en popup-affär där konsumenter kunde handla mat för sin veckobudget i koldioxidutsläpp. Framöver hoppas jag se fler popup-satsningar – för hållbarhet och mat spänner över många delar. Något som till exempel Coop visar i sitt spindeldiagram baserat på tio hållbarhetsparametrar.

Vem blir först med en popupbutik som vägleder och bygger kunskap om biologisk mångfald? Fältet är öppet och behov finns.

Vår ekonomi och ekologiska hållbarhet kräver ett fungerande ekosystem, över hälften av världens BNP är beroende av naturens ekosystemtjänster på något sätt. I nyligen publicerade State of Nature in the EU framgår att läget är tufft för många arter i EU. Endast 15 procent av naturtyperna och 27 procent av arterna mår bra. I september släpptes den femte FN-rapporten om biologisk mångfald och den visar att inget av de 20 mål som antogs 2010 har nåtts, och att sex mål delvis är uppfyllda.

Många svenska företag har klimatmål men saknar mål för biologisk mångfald. Ecogain biodiversitetsindex, som mäter hur de största svenska och nordiska företagen rapporterar på biologisk mångfald i sina hållbarhetsredovisningar, indikerar dock att det börjar röra på sig. Senaste mätningen visar att fler och fler börjar inse att man både har ett ansvar och att det finns affärsrisker i att fortsätta business as usual.

Det finns gott om exempel på företag som har konkreta aktiviteter kopplat till biologisk mångfald. Ett är Lantmännen som i sitt odlingssystem Klimat & Natur har flera åtgärder som gynnar biologisk mångfald; blommande zoner och lärkrutor. Vilka företag eller organisationer tycker du är värda att lyfta i sammanhanget?

2021 – året när popupaffärer som ser till hela hållbarhesspektrat gör sitt intåg på marknaden? Slå upp dörrarna, vi är redo!

Ps. Är du intresserad av en föreläsning eller att vi leder ett samtal på temat? Hör gärna av dig och läs mer om biologisk mångfald i vår tema-artikel här.

Team AGFO väljer veckans:

🎊  Grattis
Hatten av för vinnarna i SM i mathantverk. Dessutom tog sjutton pristagare guld och silver i Elmia Lantbruk Innovation Award.

🌿  Nominera
Känner du någon som gör värdefulla insatser inom svensk miljö och ekologi? Nu kan du nominera till Änglamarkspriset.

🌳  SMS
I Helsingborg skickar törstiga träd sms till ansvariga i kommunen när det är dags för vattning.

🎧  Podcast
Krögaren Gustaf Öhman pratar råvaror och matfilosofi med utvalda gäster i Taxinge Piratradio.

🎞️  TV-tips
I nya serien Framtiden runt hörnet kikar Emma Frans och David Sundin in framtiden.

🧃 Projekt
Tillväxtverket finansierar just nu ett pilotprojekt där innovationsgraden hos företag i livsmedelskedjan ska kartläggas.

LÄS FLER SPANINGAR AV LOVISA MADÅS:

Nyheter med potentiellt stora följder

Rätten att imponera med i midsommar

Hög tid att bli smartare

Den nya gröna vågen väcker frågor

På andra sidan krisen

I krisens spår ställs nya frågor

Hajpad sektor under lupp

Vi blickar framåt

Här är nästa kunskapsförflyttning

Meningslös mat när filterbubblan tar över

Trendigt, hett – och outforskat

Våga vara modig på krogen

Matnyttigt från Almedalen

Dags för action 

Korten på bordet

Att skapa värde och mota meningslösheten

Vertikalodlarens uppgång och fall

Pengar söker nya ägare

Mjölkens position utmanas

Matens nya modeord

Insikter 2018 och förhoppningar 2019

Pusselbiten som saknas

Det anonyma köttet utmanas

Den nya tidens parfym

En exceptionell vecka

Dags att kavla upp ärmarna

Grusade förhoppningar

Så tycker ni om vårt arbete

Myllans år

Ät upp ditt flöde

Branschen som rör på sig

Det flytande brödet tar ny form

Snabbt, enkelt, individanpassat

Insikter 2017, förväntningar 2018

Peppat läge!

Mot en smartare matkedja

Insikter från London Food Tech Week

Clean eating på fallrepet

On the road

I ivrig väntan på rapsfärs

biologisk mångfaldhållbarhet

Lovisa Madås

Grundare och ansvarig AGFO

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!