Jens Lindström tycker att det finns ett glapp mellan innovationssystemet och verkligheten.

Spaning

Det glappar i innovationssystemet

Var tog alla nyheter och innovationer som skulle förändra världen vägen? Den frågan ställer sig Jesper Lindström i veckans spaning.

Många tekniska uppfinningar som har lyfts fram som revolutionerande faller i glömska och försvinner – ur allt utom några gamla tekniktidskrifter som ligger på en vind någonstans. Vem minns inte bakmaskinen som skulle skapa väldoft i varje kök om morgnarna och göra bageribranschen överflödig. Hand upp alla som laddar mjöl och vatten på kvällarna!

”Jag tror att innovationsstödsystemet (som jag är en del av) missar något viktigt.”

I livsmedelsbranschen finns det företag och aktörer som kontinuerligt bevakar och utvärderar konsumenter och omvärld. De gör analyser och predikterar vilka områden som är heta imorgon – vad kommer konsumenterna att hissa och dissa. Med denna kunskap kan sedan företagen, stora som små (oftast stora, de små har inte resurser), anpassa och utveckla produkter som driver trenderna framåt.

Men i jordbruksvärldens del av livsmedelskedjan verkar det fungera annorlunda. Jag tycker mig se ett mönster där journalister, innovationsfrämjare och innovationsstödsystemet lägger allt fokus på tekniken, på det som rullar, surrar och flyger. För några år sedan skulle flygande drönare revolutionera branschen, sen kom sensorerna och multispektrala kameror på var och varannan konferens. Och visst har tekniken ett existensberättigande – ett stort sådant. Men jag tror att innovationsstödsystemet (som jag är en del av) missar något viktigt.

Jag tror det finns ett glapp mellan innovationssystemet och verkligheten. Ett glapp som medier ofta är duktiga på att vidga eftersom en ny teknisk manick är enkel att förstå och gör sig bra på bild. Genom att fokusera på tekniken glömmer man det som gör företag långsiktigt hållbara. Då är det lätt att glömma att den nya produkten eller tjänsten måste bottna i en sund affärsmodell som genererar värde och nytta för företag och kunder. En nytta som någon är beredd att betala för.

Var tror du att alla trender tar vägen?

Jesper Lindström
Livsmedelsexpert

Team AGFO väljer veckans:

📈 Trendrapport
Forward Foodings trendrapport för första halvåret 2020 släpps nu.

🎬 Sändning
Vad krävs för att växtbaserad mat ska bli hälosam och god? Den frågan ställde sig Örebro universitet i ett webinar, titta här.

💡 Forskning
De ekonomiska konsekvenserna av att gå över till ekologiskt från konventionellt undersöks i ny studie.

📋 Undersökning
Jordbruksverket vill veta hur jordbruksföretag påverkats av Covid-19. Fram till 30 september kan svaren skickas in.

🚌 Turné
I dag börjar Årets kock sin foodtruck-turné. Tidigare vinnare i tävlingen gör sina egna tolkningar av take away-mat.

Fler spaningar av Jesper Lindström

Vi kanske tänker fel

 

innovation

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!