Det är i dagligvaruhandeln vi kan hitta den stora bulken, säger Filip Larsson, Stekosterian. Foto: Stekosterian

Intervju

”Innan 30 ska vi omsätta 30 miljoner”

Dagligvaruhandeln är nästa stora utmaning för Stekosterian – ett ungt mejeriföretag i Skara som kör så det ryker. Deras svenska lokalproducerade stekost, av halloumikaraktär, säljer slut i hyllorna.

Ena veckan panelist i AGFO Talk om lokalproducerad mat – andra veckan vinnare av Unga Landsbygdspriset i Väst 2020. Vi pratar med Filip Larsson, 26, den ena av Stekosterians grundare. 2017 började han och hans partner Sara Runsten, tillverka stekost med mjölk från hans pappas gård. I början sålde de osten via en foodtruck och blev också kända när de hamnade i namntvist med cypriotiska stiftelsen som äger namnet halloumi. Så småningom kom de in på ett antal restauranger, nu är tiden mogen för en storsatsning på dagligvaruhandeln samtidigt som de bygger en ny anläggning på gården.

Filip Larsson

– Innan jag fyller 30 ska vi omsätta 30 miljoner kronor, säger Filip Larsson och förklarar samtidigt att det är upp till den nivån som de kan behålla det befintliga produktionssystemet och den superlokala och hantverksmässiga prägeln.

Den egna märkningen

Just de hantverksmässiga värdena är något han gärna vill prata om. De vill förmedla passion, glädje, kärlek och en högkvalitativ produkt. Därför släpper Stekosterian inom kort en egen märkning på sina produkter, som ska förmedla allt de vill att kunden ska förknippa deras ost med. Symbolen är blå-gul, samtidigt som orden ”Skaraborg” och ”hantverk” står med i text. Det är med andra ord en sorts landskapsmat, med en tydlig och trygg avsändare, de vill skapa.

– Visst hade vi kunnat märka produkten med ”Från Sverige”-märket, men vill ta steget längre och visa att vår produkt är så mycket mer än bara svensk, säger han.

Nu för Stekosterian en dialog med fler aktörer i regionen som också är intresserade av att börja använda deras märkning.

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev AGFO Weekly – signa upp gratis här

Där finns bulken

Idag finns Stekosterians ost Filliostus i 30 butiker, målet är att inom kort leverera till 100 butiker. De är dock väl medvetna om att det är en tuff utmaning att jobba mot dagligvaruhandeln.

Man måste hela tiden kolla av att de har våra produkter på hyllan

– Det är i dagligvaruhandeln vi kan hitta den stora bulken. Vi inser att kunden vill åka och handla på ett ställe och då är dagligvaruhandeln platsen man måste finnas på, säger Filip Larsson.

AGFO har tidigare skrivit om ICA:s portal för lokala leverantörer, som ska främja samarbetet mellan landets ICA-handlare och närliggande producenter. Det är bara en av butikerna som Stekosterian levererar till som använder portalen och Filip Larssons erfarenhet är att det rätt snabbt börjar handla om pris.

– Så fort man visar gröna siffror vill ICA centralt förhandla om priset, berättar han.

Dagligvaruhandeln har alltid sista ordet och som mindre aktör får man helt enkelt anpassa sig. Det tycker Filip Larsson inte är så konstigt, men samtidigt efterlyser han en smidigare logistik.

– För oss handlar det om att ha en tät direktkontakt med butiken. Man måste hela tiden kolla av att de har våra produkter på hyllan, ytterst sällan ringer de själva, eller meddelar via mail, när det är slut på hyllan. Däremot vill de nästan alltid beställa när vi hör av oss.

Efterfrågan på Stekosterians produkter i butikerna där de finns är hög. Däremot är Filip Larsson ytterst medveten om att det kan gå fort att åka ut från hyllan om man inte håller sin ”plats”.

– Vi ser det som att de har en hylla i dagligvaruhandeln som vi får låna och det är självklart alla måste tjäna pengar på uppgörelsen.

 

Så här lyder motiveringen till Unga Landsbygdspriset i Väst 2020: 
Årets pristagare är nominerade för tredje året i rad och har år efter år visat på utveckling i sitt företagande. Filip Larsson och Sara Runsten startade upp sin verksamhet med en vision om en ny produkt, en ekologisk och svensk motsvarighet till halloumi. Från en matvagn, till eget mejeri, till att leverera till kända restauranger, har Filip och Sara nu lyckats sälja in sin produkt till dagligvaruhandel. Pristagarna var tidigt i branschen med sin idé och efterfrågan har ökat enormt vilket har gjort det möjligt att bygga ut och anställa”.

Läs mer


Här kan du se AGFO Talk om Lokalproducerad mat


AGFO-tema: Lokalproducerad mat

 

lokalproduceratstekosterian

Linda Linnskog Rudh

Reporter

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!