Supply chain tech får alltmer uppmärksamhet när vi prioriterar det lokala över det globala. Foto: IStock

Spaning

Hur kort kan försörjningskedjan bli?

Området som ibland brukar kallas ”supply chain tech” får i krisens kölvatten alltmer uppmärksamhet när vi prioriterar det lokala över det globala. AGFO-Kristofer spanar på hur ett virus tvingar oss omvärdera det vi ofta tar för givet.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

Denna vår pratar vi allt mer om självförsörjningsgrad, försörjningsförmåga, beredskapslager och lokalproducerat (till exempel i senaste AGFO Talk). Det råder ingen brist på nya ambitiösa projekt som vill hjälpa oss lösa utmaningarna.

Hur tar sig maten från jorden till bordet? Området som ibland brukar kallas ”supply chain tech” får alltmer uppmärksamhet när vi prioriterar det lokala över det globala.

Sex aktuella exempel: Lokalproducerat i Väst driver projektet Lokal Meny med målsättning att öka försäljningen från småskaliga livsmedelsproducenter till restauranger inom Västra Götalandsregionen. En av deltagarna i projektet är startupbolaget Snömoln, som med sin datadrivna plattform vill matcha utbud med efterfrågan och korta försörjningskedjan.

Ett annat bolag som vill samla producenter under ett tak för att på så sätt göra det enklare för restauranger att lägga beställningar är StockFiller. De uppger att de redan har 2500 anslutna restauranger och butiker.

En aktör som utgår från producentens behov snarare än inköparens är Foodla som vill göra det enklare för producenter att koppla upp sig mot befintlig e-handel. Precis innan coronapandemin slog till lanserade bolaget tillsammans med Coop Gårdsbutiken, där 25 producenter får tillgång till 2 miljoner potentiella kunder i stockholmsområdet.

Slutligen Paradiset, den stockholmsbaserade matkedjan som fokuserade på hög andel lokalproducerad och ekologiskt mat, gick sorgligt nog i konkurs som en följd av pandemin. Nu hoppas grundaren Johannes Cullberg blåsa liv i verksamheten igen, denna gång som e-handel. Med inspiration bland andra amerikanska Thrive Market hoppas han kunna lansera en ”etisk kundklubb” där man hoppar över grossistledet för att kunna ge producenterna bra betalt samtidigt som medlemmarna handlar till låga priser.

Det återstår att se vilken modell som blir lyckosam framåt. Handlar du din lokala mat ur bakluckan på en REKO-ring eller föredrar du att handla online?

Team AGFO väljer veckans:

📺 TV-tips
Matlusts webinare om logistiklösningar och mer lokal distribution av mat, titta här.

😍  Betyg
Tack till alla som satte betyg på AGFO Weekly i vår enkät. Snittbetyget blev 4,6 (av 5).

🌎  Initiativ
I veckan lanserade Startup Climate Action som vill bidra till att sätta Sverige på världskartan.

💵  Investering
Appen Pantapå lockar investerare. Nu får bolaget 9,5 miljoner kronor i riskkapital från bl.a Almi Invest och Orkla Ventures.

🌊  Under ytan
I veckan var det Världshavens Dag. Följ med när AGFO går under ytan.

🥇 Dags att nominera
Vem ska vinna Livsmedelspriset i år? Nu kan du nominera en person eller ett företag.

💡 Rapport
Till dig som inte hämtat vår rapport om matsystemet post-corona, gör det! Hämta gratis här

👎 Bluff
I coronans spår följer falska påståenden om hälsofrämjande produkter. Livsmedelverket vill ha hjälp i sökandet.

Läs mer:


AGFO-tema: Lokalproducerad mat


Så olika definierar vi lokalproducerat

 

försörjningskedjalokalproduceratsjälvförsörjningsupply chain tech

Kristofer Lund

Affärsutvecklare och analytiker

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!