
Guide: Svenska innovationshubbar
Vilka är de svenska innovationshubbar med fokus på framtidens mat – och gör de investeringar? AGFO guidar till fem hubbar hos matjättarna.
💡Det här är en artikelserie om svenska innovationshubbar. Del 1: Jättarnas innovationsprogram – så har det gått. Del 2: Så säger startups Del 3: Guide till hubbarna Del 4: Spaning – då är mathubbarna som bäst
💡 Sparx
Startat: 2018 som en avdelning inom Sodexo.
Hubbtyp: Accelerator med fokus på matinnovation, hållbarhet och servicetjänster för arbetsplatser.
Acceleratorprogram: Ja. Den obligatoriska delen är tre månader och totalt har tre programomgångar genomförts. Hittills har dock alla startups fortsatt i acceleratorn.
Antagna startups: Tolv varav fyra med foodtech-koppling. Företagen kommer från hela Norden, men främst Sverige.
Urvalsprocess: Startups söker till programmet, men ibland nominerar Sparx självt bolag. En accelerator-jury har sista ordet efter genomförda pitchar. De bolag Sparx självt handplockat har bäst passat Sodexos behov hittills.
Tillgång till mentorer och specialister: Ja, i första hand Sparx-anställda.
Pilottester: Ja. Produkter och tjänster kan testas mot bland annat kund- och marknadsdata samt Sodexos egna nätverk. Avtal reglerar hur data får delas.Krav på kundcase: Ja. Varje startup ska ha minst ett kunduppdrag under den obligatoriska programdelen. Flera har dock redan efter ett år uppåt 30 kunduppdrag och vissa uppåt 40, enligt Sparx.
Gör investeringar: Nej. Inställningen är att det kan få en allt för styrande och hämmande effekt på startups innovationskraft och flexibilitet.
🌱 Läs intervju med Sparx: ”Satsat på övningar med direkt koppling till affärsvärlden”
💡 Bloomer accelerator
Startat: 30 mars 2019 som en avdelning inom Coop. Bakom satsningen står även stiftelsen Norrsken foundation –som tillhandahåller sina lokaler i centrala Stockholm för antagna startups – samt företaget Sweden foodtech.
Hubbtyp: Accelerator med fokus på matinnovation och hållbarhet.
Acceleratorprogram: Ja. Den obligatoriska delen pågår i drygt tre månader fram till midsommar i år. Det är dock möjligt att fortsätta till oktober, men då med fokus på mentorstödda pilottester. Coops förhoppnings är att startupsen även ska bilda en alumnigrupp som kan stödja framtida deltagare.
Antagna startups: Åtta varav samtliga har foodtech-koppling.
Urvalsprocess: De antagna företagen har sökt till programmet och valts ut av en jury.
Tillgång till mentorer och specialister: Ja, bland annat Coop-anställda samt specialister från partnerföretag IBM och Capgemini.
Pilottester: Ja, deltagarna får testa sina produkter och tjänster mot och med hjälp av Coops kund- och marknadsdata samt mot både fysiska och digitala Coop-butiker. Avtal reglerar hur data får delas.
Kundcasekrav: Nej.
Gör investeringar: Generellt nej. Inställningen är att det kan få en allt för styrande och hämmande effekt på startups innovationskraft och flexibilitet.
🌱 Läs intervju med Bloomer: ”Överträffat alla våra förväntningar”
💡 Växthuset
Startat: 2014 som ett utbildningsprogram inom Lantmännen.
Hubbtyp: Accelerator som fungerar som både utbildningsaktör och experimentverkstad.
Acceleratorprogram: Ja. Tio projektomgångar har genomförts på olika teman. Det pågående kretsar kring tjänster, teknologier och produkter kring bröd.
Antagna entreprenörer: Totalt 79, varav 45 interna och 34 externa.
Urvalsprocess: De antagna har sökt till programmet och valts ut av en jury.
Pilottester: Ja. Provkörningar inom områden såsom matkemi, livsmedelssäkerhet och förpackningsdesign.
Kundcasekrav: Nej.
Gör investeringar: Generellt nej. Hittills har Växthuset bara gjort en mindre såddinvestering i startupen Huj.
🌱 Läs intervju med Växthuset: ”Vi var lite otydliga i början”
💡 ICAx
Startat: 2017 som en avdelning inom Ica-gruppen.
Hubbtyp: Innovationshubb som söker samarbeten med startups och gör investeringar. Men hubben utvecklar också interna lösningar för Ica-gruppens räkning.
Gör investeringar: Ja.
🌱 Läs intervju med ICAx: ”Det kräver mycket energi”
💡 Pinc
Startat: 2018 som en avdelning inom Paulig Group-koncernen.
Hubbtyp: Inkubator som ska göra riskkapitalinvesteringar i foodtech-startups och även ta en aktiv i roll i startup-styrelser.
Gör investeringar: Ja. Hittills har ingen investering gjorts, men aktiva dialoger förs just nu med tre startups.
🌱 Läs intervju med Pinc: ”Det har tagit längre tid än vad jag hade önskat”

AGFO-karta: Svenska ekosystemet
Här är aktörerna som hjälper och stöder, som finansierar och marknadsför, som accelererar och för branschens talan. Hämta den svenska Ekosystemkartan här
Skribent: David Gustavsson
Läs ÄVEN:
Det här är en artikelserie om svenska innovationshubbar med fokus på agtech & foodtech:
Del 1: Jättarnas innovationsprogram – så har det gått
Del 2: Så säger startups om innovationshubbarna
Del 3: Guide till de svenska innovationshubbarna
AGFO-spaning: Då är mathubbarna som bäst
AGFO-tema: Mat och innovation
Se AGFO Talks:
Storföretagen + startups = sant?
I panelen: Henrik Åkerman Food for Progress, Ariella Rotstein ICAx och Samir el-Sabini SUP46. Här kan du läsa en summering
Vad hindrar svensk matinnovation?
I panelen: Daniel Skavén Ruben The Rockefeller Foundation, Liisa Smits Ignitia och Per Arfvidsson Sweden Food Arena/Lantmännen. Här kan du läsa en summering
Hur kan innovation skapa ett hållbart matsystem?
I panelen: Per Frankelius Linköping Universitet, Fredrika Gullfot Simris Alg, Filip Lundin Macklean och Donnie SG Lygonis KTH Innovation. Här kan du läsa en summering
💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev AGFO weekly – signa upp gratis här