Varför söker inte företagen pengar för att driva utvecklingen? Det undrar Jesper Lindström. Foto: Istock

Spaning

Vi kanske tÀnker fel

Det Àr i grÀnszonen mellan det offentliga och företagen som en tanke gnager i mig. Varför söker inte företagen pengar för att driva utvecklingen? Det skriver veckans gÀstspanare Jesper Lindström.

Den hÀr spaningen publicerades först i vÄrt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig hÀr

Jag har rört mig i livsmedelsbranschens alla delar i mer Àn 25 Är. Idag hjÀlper jag matproducenter att ta strategiska beslut samtidigt som jag bland annat jobbar som extern bedömare Ät Vinnova för att vÀrdera ansökningar om livsmedel. Det jag gör ska lyfta livsmedelskedjan, öka exporten och sjÀlvförsörjningsgraden och dÀrmed förmÄgan att hantera kriser, sÄsom den vi nu stÄr mitt i.

Vinnova har ett uppdrag frÄn staten att frÀmja innovation i Sverige. Av 2 656 pÄgÄende projekt Àr det 62 stycken som omfattar livsmedel. Vi representerar Sveriges fjÀrde största bransch, borde inte siffran vara 600?

Jag tror, utifrÄn mina egna erfarenheter, att det finns ett flertal orsaker till detta:

  • Man saknar en utvecklings-, eller innovationsagenda
  • Prisfokus har medfört bortrationaliserad utvecklingskompetens
  • Ovana att söka extern finansiering
  • Ovana att lösa komplexa frĂ„gestĂ€llningar
  • Avsaknad av kontaktnĂ€t (ofta akademiska) som leder till ny kompetens
  • Mat Ă€r konservativt, fĂ„ nyheter överlever ett Ă„r
  • SvĂ„rhanterade ansökningssystem, det Ă€r svĂ„rt att avkoda vad beslutsfattare och innovationssystemen vill uppnĂ„

SĂ„ var gĂ„r det fel, och hur löser vi det? Är det kanske systemen som ska Ă€ndras och anpassas? Är kravet pĂ„ att innovationer alltid ska vara sĂ„ innovativa ett hinder? Företagen tĂ€nker ”hmm en ny grej, undrar om den gĂ„r att sĂ€lja” – och funkar det sĂ„ kör man. Innovationsbegreppet Ă€r ofta en ickefrĂ„ga för företaget, medan vi i innovationssfĂ€ren sĂ„ till den milda grad har fastnat i det att vi dissar gammal hederlig utveckling.

Men det finns ljus i mörkret, i Vinnovas utlysning Innovativa startups finns flera sökande företag som vill revolutionera branschen. Min gissning Àr att majoriteten av de sökande har minimalt med erfarenhet av matproduktion men vill förÀndra vÀrlden med sin idé. Vad hÀnder om man parar ihop de etablerade företagen med de nya som inte lÄter sig begrÀnsas av tidigare erfarenheter? Vad hÀnder om du slÄr ihop en gammal/liten korvmakare med ett nystartat digitalt företag?

Jesper Lindström
Livsmedelsexpert, projekt- och processledare

LĂ€s mer:

💡 Innovation och mat

Sverige Ă€r högt rankat nĂ€r det gĂ€ller innovationskraft. Men inte inom livsmedelsbranschen. Varför? Möt personerna som har svar. LĂ€s mer ➔

💰 Riskkapital och projektpengar

I Sverige finns gott om investerare som vill satsa pengar i matsystemet. Problemet Ă€r att det Ă€r tunnsĂ„tt med svenska innovatörer inom matsektorn. HĂ€r guidar AGFO till riskkapital och projektpengar, och pratar med startups i branschen. LĂ€s mer ➔

Team AGFO vÀljer veckans:

👉 Sista chans: AGFO undersöker hur coronakrisen pĂ„verkar matsystemet och samlar viktiga insikter. Bidra till vĂ„r undersökning med dina erfarenheter.

⚙ Teknikutmaning: Sitter du pĂ„ en smart jordbruksteknisk lösning? Skicka in ditt bidrag till Land Lantbruks tĂ€vling! Första pris Ă€r 25 000 kronor.

⌚ Blogg: “Den svenska maten” Ă€r en ny blogg med Jordbruksverket som avsĂ€ndare. Bloggen ska ta ett brett grepp om hela livsmedelskedjan.

💰 140 MKR vĂ€ntar: ForskningsrĂ„det Formas utlyser 140 miljoner kronor till forskning som ska stĂ€rka den svenska livsmedelssektorn.

👃 Sinne: Ny forskning visar att starka doftintryck kan distrahera vĂ„r förmĂ„ga att kategorisera bilder. Doftsinnet dominerar alltsĂ„ över synsinnet.

đŸŒ± MattĂ€vling: MattĂ€vlingen Plantable 2020 med fokus pĂ„ rĂ„varor frĂ„n vĂ€xtriket har öppnat för Ă„ret. Bakom satsningen stĂ„r Vegetariska Kockars Förening.

đŸ•șJobbmöjlighet: Veckans mest spĂ€nnande tjĂ€nst finns ledig: sök, dela, sprid.

 

innovation

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror pÄ morgondagens livsmedelskedja. Det gör Àven vÄra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bĂ€sta nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!