AGFO.s Lovisa Madås om vad man kan spana om i kristider. Foto: Istock, AGFO

Spaning

På andra sidan krisen

Vad kan man egentligen kommunicera, mitt i en kris? Det undrar AGFO:s Lovisa Madås i veckans spaning.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

För sju dagar sedan skickade vi ut en trendspaning om alger. Att den spaningen skulle gå ut var inte givet. Kan man verkligen trendspana om alger när planeten vadar i en kris av episka dimensioner?

Efter interna diskussioner landade vi i att det går. En chans att för en stund pausa coronakrisen. Men det är inte alla som kan eller orkar blicka på andra sidan pågående kris. ”Det är en lyx för dem som inte ser hela sin affär raseras framför ögonen”, menade en person i den hårt drabbade krogbranschen när vi talades vid i veckan.

Världshälsoorganisationen WHO förutspår att epidemier och pandemier kommer att öka framåt. Detta på grund av klimatförändringar, globalisering och urbanisering där allt rör sig snabbt över jorden – människor och likaså smittor. De största kostnaderna för samhället är, enligt en uppskattning i en rapport från World Economic Forum (utkommen innan coronakrisen), inte för de sjuka utan snarare det förändrade beteendet hos människor. Som nu; med uppmaningar att stanna hemma, resa mindre vilket får konsekvenser på restaurangbranschen exempelvis. Även mindre utbrott kan alltså få stora konsekvenser.

Vi ska bidra med agerbara insikter och nya perspektiv

AGFO:s fokus är, och har alltid varit, framtidens matsystem. Vi ska bidra med agerbara insikter och nya perspektiv. Därför släpper vi inom snart den första delen i en rapportserie där vi, tillsammans med forskare och experter, söker svar på vilka lärdomar vi kan dra av coronakrisen så långt, och vad det innebär för framtidens matsystem.

Har du egna tankar? Dela gärna med dig av dem i en kort enkät hos oss – svara här.

Ps. Veckans mest spännande tjänst finns ledig: sök, dela, sprid.

🌟 Team AGFO väljer veckans:

Grattis
Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning, är utnämnd till Årets Agronom!

Getter
Getter tar över gatorna i staden Llandudno i Wales när människor stannar inne under coronapandemin. Se videoklipp här.

Utlysning
Vinnova utlyser nationella medel för innovationer som främjar samhällsnytta och ekonomisk återhämtning.

SM i nedbrytning
SLU och LRF utlyser tävling i jordhälsa. De tävlande gräver ner tvättlappar i åkern och mäter sedan hur snabbt de bryts ned.

Raket
För två år sedan lanserades svenska investeringsbolaget Kale United. Nu har bolaget lyckats rejält i sin senaste crowdfundingkampanj.

Miljonstöd
15 miljoner till hållbar landbaserad laxodling. Kamprads stiftelse lägger grunden till en ny forskningsanläggning i Sotenäs.

Cirkulära mål
Ta fram en nationell strategi för att Sverige ska bli världsledande i resurseffektivitet och cirkulär ekonomi. Det föreslår IVA i sin senaste rapport.

Tips
Tv-profilerna Brita Zackari och Kalle Zackari Wahlström har köpt en bondgård. Hur det går? Se här.

FLER SPANINGAR AV LOVISA MADÅS

I krisens spår ställs nya frågor

Hajpad sektor under lupp

Vi blickar framåt

Här är nästa kunskapsförflyttning

Meningslös mat när filterbubblan tar över

Trendigt, hett – och outforskat

Våga vara modig på krogen

Matnyttigt från Almedalen

Dags för action 

Korten på bordet

Att skapa värde och mota meningslösheten

Vertikalodlarens uppgång och fall

Pengar söker nya ägare

Mjölkens position utmanas

Matens nya modeord

Insikter 2018 och förhoppningar 2019

Pusselbiten som saknas

Det anonyma köttet utmanas

Den nya tidens parfym

En exceptionell vecka

Dags att kavla upp ärmarna

Grusade förhoppningar

Så tycker ni om vårt arbete

Myllans år

Ät upp ditt flöde

Branschen som rör på sig

Det flytande brödet tar ny form

Snabbt, enkelt, individanpassat

Insikter 2017, förväntningar 2018

Peppat läge!

Mot en smartare matkedja

Insikter från London Food Tech Week

Clean eating på fallrepet

On the road

I ivrig väntan på rapsfärs

Coronaviruscovid-19

Lovisa Madås

Grundare och ansvarig AGFO

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!