AGFO:s Lovisa Madås upplever tufft läge vid matbordet. Foto: Istock, AGFO

Spaning

Den nya vågen

Frågorna haglar vid matbordet samtidigt som AGFO:s Lovisa Madås inser att ordspråket ‘som man sår får man skörda’ har en viss tyngd.  

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

För många är gränsdragningen mellan yrke och privatliv något luddig. Jag erkänner, det gäller även mig. Att jobba med frågor kopplade till morgondagens matsystem är både spännande, lärorikt och svårt. Så det händer att jag pratar om hållbarhet, innovationer och ny teknik vid middagar. Ok, det händer rätt ofta. (Ber härmed om ursäkt till min umgängeskrets som inte pallar höra mer om kernza, kolinlagring, crispr, gulliga leveransrobotar etc).

Men nu är det inte jag som håller låda längre – det är min elvaåring. För vad händer om man kombinerar min iver att diskutera morgondagens matsystem med den yngre generationens vilja att förstå och göra rätt? En aldrig sinande våg av frågor.

Förra året handlade det om köttet som serverades: ”Var kommer det ifrån? Hur har djuret levt?”. Nu är vi inne på en ny våg. Det handlar om växtbaserade alternativ till kött. ”Innehåll? Kommer ifrån?”, och så vidare. Fullt rimliga frågor! Och min elvaåring är inte ensam. Intresset för växtbaserade produkter ökar stadigt. Därför känns det extra roligt att kunna bjuda in dig till tisdagens AGFO Talk på temat svenskt växtbaserat protein.

Anmäl dig gärna, det är gratis och du deltar via webben. Och hoppas du gör precis som min elvaåring – ställ gärna frågor. En mycket kunnig expertpanel finns på plats.

Ladda upp i helgen med 🍿 och vår temaartikel om växtbaserat protein, läs den här.

Hoppas vi hörs på tisdag!

Ps. Ni är många som reagerade på förra veckans spaning av Jesper Lindström. Stort tack för alla mejl och kommentarer. Vi återkommer till ämnet.

Team AGFO väljer veckans:

Rop på hjälp
❗Småskalig livsmedelsproduktion behöver akut hjälp för att överleva. Det visar en ny undersökning från Livsmedelsföretagen.

⌛ Deadline
30 april är sista dagen att söka den lediga tjänsten hos oss på AGFO – läs mer och ansök här.

💸 Ny fond
Nordic FoodTech investerar i ”företag som förnyar matsystemet”, och inleder med ett kapital på 24,55 miljoner euro.

📈 Uppgång
Mars månad blev exceptionell för dagligvaruhandeln. Det visar ny statistik från Svensk Dagligvaruhandel.

📺  Tv-tips
We Don´t Have Time höll i veckans stora konferens. Och vårbruket gick att beskåda live i veckan också, kolla här.

🤖 Robot
Pågående pandemi sätter mer ljus på förarlösa leveransrobotar. Vi listar 18 robotar här.

🚽 Toalett
Forskare har utvecklat en unik toalett som med hjälp av algoritmer skannar efter sjukdomsmarkörer.

💚 Vill du hålla koll på framtidens matsystem och dess möjligheter? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev AGFO Weekly, signa upp här

FLER SPANINGAR AV LOVISA MADÅS

På andra sidan krisen

I krisens spår ställs nya frågor

Hajpad sektor under lupp

Vi blickar framåt

Här är nästa kunskapsförflyttning

Meningslös mat när filterbubblan tar över

Trendigt, hett – och outforskat

Våga vara modig på krogen

Matnyttigt från Almedalen

Dags för action 

Korten på bordet

Att skapa värde och mota meningslösheten

Vertikalodlarens uppgång och fall

Pengar söker nya ägare

Mjölkens position utmanas

Matens nya modeord

Insikter 2018 och förhoppningar 2019

Pusselbiten som saknas

Det anonyma köttet utmanas

Den nya tidens parfym

En exceptionell vecka

Dags att kavla upp ärmarna

Grusade förhoppningar

Så tycker ni om vårt arbete

Myllans år

Ät upp ditt flöde

Branschen som rör på sig

Det flytande brödet tar ny form

Snabbt, enkelt, individanpassat

Insikter 2017, förväntningar 2018

Peppat läge!

Mot en smartare matkedja

Insikter från London Food Tech Week

Clean eating på fallrepet

On the road

I ivrig väntan på rapsfärs

 

🌟 Din genväg till framtidens matsystem

Matsystemet omvandlas i snabb takt. Därför har vi satt ihop temaartiklar som ger dig full koll. Läs mer ➔

växtbaserat

Lovisa Madås

Grundare och ansvarig AGFO

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!