Spaning

Utstakad väg mot fossilfri mat

Vårt fossilberoende ska minska, men vem blir vinnare när matsystemet ställer om? Det funderar AGFO-Frida på i veckans spaning.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

28 885 dollar – det är vad det kostar att bygga en helt fossilfri barnsäng från nedsågat träd till hemmet. Svenska Vattenfall ville visa att det går att tillverka fossilfritt, men också peka på att omställningen är långt ifrån en klackspark.

Men nu sker plötsligt många saker samtidigt. I februari tillsattes en utredning för ett fossilfritt jordbruk som ska ge förslag på åtgärder nästa år. Igår presenterades lantbrukets egen fossila färdplan ihop med Fossilfritt Sverige, där 21 branscher ingår. ”Det här är världsunikt. Det är inte ett självplågeri att gå över till fossilfritt, det är bra för Sverige och här är jordbruket en nyckelspelare”, sa Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige, vid lanseringen.

I färdplanen finns mål att lantbrukets drivmedel, torkning och värme till 2030 är fossilfritt. För att nå dit behövs exempelvis en premie för att den som ställer om inte ska missgynnas ekonomiskt jämfört med att fortsätta köra på fossil diesel.

Vem tar på sig ledartröjan?

Initiativen för fossilfritt duggar redan tätt. En föregångare är östgötska Energifabriken som sedan 2010 kört fossilfritt. De har även tagit fram fossilfritt mjöl och rapsolja och tillverkar eget drivmedel. Arlas ekologiska mjölkgårdar har som mål att köra på 100 procent fossilfritt bränsle senast 2022. Inom grisproduktionen satsar Halla Gård på att bli en helt fossilfri gård med ett slutet kretslopp. Och Lantmännen och gödseltillverkaren Yaras testar att ta fram fossilfritt spannmål.

Men här kommer också haken. Att ställa om kräver investeringar. Vem ska satsa pengarna och ta riskerna – och vem ska skörda de fossilfria frukterna?

LRF är tydligt med att det inte kan kosta mer för ett ekonomiskt hårt pressat jordbruk. Är det handelns marginaler som ska krympas? Eller ska konsumenten stå för notan – eller statens budget? Lantmännens hållbarhetschef Claes Johansson sade att ”Alla måste driva frågorna, det är inte lantbrukets problem.”

Nog har de stora aktörerna ett större ansvar. Och nu sneglar jag mot dagligvaruhandelns jättar, grossister, men även hotell och restauranger – vem tar på sig ledartröjan för att placera fossilfria produkter på våra tallrikar?

Team AGFO väljer veckans:

💪 Potential
Flera livsmedelsinnovationer finns med när Kungliga ingenjörsakademin listar 100 forskningsområden med störst affärspotential.

📺 TV
I odlingssystemet conservation agriculture gör jordens egna organismer jobbet istället för plogen. Kolla här.

🚆 AGFO on the road
Den här veckan modererade Frida en lantbrukskonferens i Kalmar och Lovisa modererade Livsmedelsverkets vintermöte om matfusk.

♻️ Hållbarhetslista
50 sätt att leva mer hållbart. The Guardian listar allt från foraging till att bli kompis med en lokal slaktare.

🏅 ICA-finalister
Tio bolag tävlar om att bli årets lokala hjälte och agtech-entreprenör. Se och rösta här

👀 Vision
The Rockefeller Foundation fick 1300 bidrag när de utlyste en tävling för lösningar inom livsmedelssystemet 2050. Här är de 79 bästa

🐹 Hamstring
Svenskarna bunkrar mat med lång hållbarhet i Cornavirusets spår. Ris, pasta, barnmat och toapapper säljer slut, enligt Breakit.

⚖️ Lag
Den 4 mars antog EU en klimatlag med målet att unionen är klimatneutral år 2050. Frågan är bara om det är fort nog?

Läs mer:


Tema: Fossilfri matproduktion

fossilfri matproduktionFossilfritt Sverige

Frida Jonson

Grundare och innehållsansvarig AGFO. Lantbruksjournalist.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!