Lokal matproduktion är några av komponenterna i ett cirkulärt samhälle. Foto: Pexels

Omvärld

De skapar cirkulära samhällen med AI

Matvarukedjan Paradiset i konkurs, baljväxtboom i USA och datamodell för cirkulära samhällen. Här sammanfattar vi den här veckans nyheter i livsmedelssystemet.

Tips! Få nyhetssammanfattningen direkt till din mejlkorg varje fredag morgon, signa upp dig här

Så byggs cirkulära samhällen

De tar fram en datamodell för cirkulära och självförsörjande samhällen med hjälp av artificiell intelligens. White Arkitekter och ReGen Villages tittar bland annat på lokal matproduktion, vertikalodling och akvaponik. (Energinyheter) Läs mer ➔

De bemöter kritiken mot CO2-märkning

Max Burgers, Mat.se, Findus och Oatly CO2-märker sin mat för att kunden vill veta hur stora utsläpp maten orsakar. Klimatmärkningen får dock kritik som vi låter aktörerna bemöta. (AGFO) Läs mer ➔

Världen efter coronaviruset

”När människor ges ett val mellan integritet och hälsa, väljer de vanligtvis hälsa”. Det skriver författaren till böckerna Sapiens och Homo Deus, Yuval Noah Harari, i en krönika. (Financial Times) Läs mer ➔

”Många småföretagare drabbas av coronaödet”

Coronakrisen blev spiken i kistan för matvarukedjan Paradiset som gått i konkurs. Bolagets finansiärer skulle skjuta till kapital men börskraschen omöjliggjorde detta, enligt grundaren. (Fri-Köpenskap) Läs mer ➔

Baljväxtboom när USA bunkrar bönor

Bunkrandet i Coronavirusets spår har nått baljväxterna. Den totala försäljningen har ökat med 40 procent i USA och för vissa producenter, som Goya Foods, är ökningen hela 400 procent. (New York Times) Läs mer ➔

Inte bara sallat och örter

Fem forskare vid SLU i Alnarp skriver i en debattartikel att de tror att robotisering och artificiell intelligens kan bana väg även för mer näringstäta livsmedel som ärter, bönor och kålväxter i inomhusodlingar. (Ny Teknik) Läs mer ➔

Kurvan spikrakt uppåt för e-handeln

Coronaviruset kan innebära ett ändrat konsumentbeteende, även på lång sikt. Den explosionsartade ökningen på e-handel för mat och apoteksprodukter drar sannolikt med sig hela e-handelssegmentet. (Ehandel) Läs mer ➔

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev AGFO weekly med spaning, nyheter och global kalender – varje fredag direkt till din inbox, signa upp gratis här

cirkulär ekonomico2e-handelinomhusodling

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!