Kristina Liljestrand och Ingrid Strid forskar på matsvinnet. Foto: Chalmer, SLU, Pexels

Intervju

Så mycket matsvinn kan doneras

Matsvinn från svenska grossister och livsmedelsproducenter skulle kunna ge ett mål om dagen i ett år – för 25 000 människor. Det visar en ny rapport.

Av den mat som idag blir svinn hos svenska grossister och livsmedelsproducenter bedöms drygt 5 000 ton fortfarande kunna konsumeras – och därmed doneras. Det visar rapporten vars syfte var att förstå hur mycket matsvinn som finns och se hur en nationell matbank kan utformas.

– Det här är en resursfråga ur ett nationellt perspektiv. Om det är 100 ton eller 100 000 ton svinn säger ju också något om hur mycket resurser som bör tillsättas för att minska matsvinnet, säger Tove Larsson, tf projektledare på Riksföreningen Sveriges Stadsmissioner och ansvarig för den matsvinnsrapport som Chalmers Industriteknik tagit fram.

15 av 51 företag i livsmedelsproducent- och grossistledet svarade. Det kan tyckas lite, men de femton företagen står för 33 procent av landets totala omsättning i livsmedelsbranschen.

Utgångsdatum skapar matsvinn

Tillsammans angav de femton företagen att 3 721 ton mat per år blev matsvinn. Skalas siffran upp bör totalen från landets samtliga färdigvarulager, livsmedelsproducenter och grossister ligga på cirka 11 000 ton, enligt rapporten. Men knappt hälften, eller cirka 5 000 ton, bedöms som mat som fortfarande kan konsumeras och därmed doneras.

Matsvinnet i rapporten uppskattas utifrån varugrupper och kassaktionskoder – exempelvis kort datum, kross, utgående sortiment, och dålig kvalitet.

– Många företag kan endast ta fram en totalsiffra i kronor och känner inte till hur stora mängder matsvinn de har per varugrupp. Det kan vara en av orsakerna till att så få svarade, tror Kristina Liljestrand.

Den främsta anledningen till matsvinn är att varorna närmar sig utgångsdatum. Därefter kommer kategorin utförsäljning, vilket innebär att butiken själv väljer att sälja varorna till rabatterat pris.

Överskott fördelat efter produktkategori. Källa: Rapporten Utbuds- och logistikanalys för en nationell matbank.

Siffrorna tål inte granskning

Vid rapportsläppet diskuterade en panel av Ingrid Strid vid SLU, Miriam Thunborg från Lidl Sverige och Peter Dannqvist från Arvid Nordquist, frågan.

 

Panelen diskuterar förutsättningarna för donation. Foto: AGFO

Peter Dannqvist tror att många av företagen som nobbar medverkan anser att siffrorna inte tål att granskas.

–  Man skyltar helt enkelt inte med hur dålig man är på sin planering.

Ingrid Strid menar att branschen måste släppa sin data för att få fler hjärnor att börja arbeta med problemet.

– Det finns många som vill hitta lösningar på problemet, men det krävs att vi får veta hur stort svinnet är och var det uppkommer. Vill man släppa ut potentialen så måste man släppa siffrorna fria.

Miriam Thunborg, Lidl Sverige, säger i sin tur att det är viktigt att göra omställningen från kronor till kilo i matsvinnsfrågan – för att komma närmare sanningen.

Nationell matbank

I fråga om en nationell matbank tror panelen på en större nationell samordning, men de anser inte att det löser alla problem. Det handlar istället om att ta fram flera olika logistiska system. Men den viktigaste frågan som först måste få sitt svar är: Vems är ansvaret och vem ska ta kostnaden?

 

Vem ska betala, frågar sig publiken vid rapportsläppet. Foto: AGFO

* Sveriges Stadsmissioner hänvisar till rapporten Affärsmodell för logistiksystem för överskottslivsmedel för att få en förståelse för hur många människor som behöver långvarigt ekonomiskt bistånd i Sverige.

💚Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev AGFO weekly med spaning, nyheter och global kalender – varje fredag direkt till din inbox, signa upp gratis

Läs mer


Tema: Matsvinn

Möt forskarna, entreprenörerna och aktörerna som tar upp kampen mot vårt matsvinn.

AGFO talk tema Matsvinn:

Chalmers industriteknikmatsvinnSLUsveriges stadsmissioner

Linda Linnskog Rudh

Reporter

MejlaTwitterFölj på Twitter

One thought on “Så mycket matsvinn kan doneras

Comments are closed.

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!