Mat- och dryckupplevelser kan vi minnas ett helt liv. Foto: Peter Rutherhagen/Istock.

Spaning

Så blir vi ett foodieparadis

Sverige är bland de bästa länderna i världen på hållbarhet. Blir vi lika bra på att visa upp vår matkultur kan Sverige bli ett resmål man vallfärdar till. Den här veckan spanar AGFO-Linda på matturism.

Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

Mat- och dryckupplevelser kan vi minnas ett helt liv. Lägger man dessutom till en spännande plats och en härlig atmosfär så kittlas alla fem sinnen.

Idag lägger turisten en tredjedel av sin resebudget på mat och dryck. Riktiga foodies lägger betydligt mer än så på mat när de reser. Sverige är ett resmål man gärna vill besöka, men vårt land tillhör ingalunda resmålstoppen på grund av maten.

Vi har med andra ord en bit kvar för att bli ett matland

Den internationella varumärkeskonsulten Futurebrands senaste rapport visade i sin rankning att Sverige associeras med god hälsa, utbildning, säkerhet och infrastruktur. Samtidigt tänker man på naturlighet, fina utflyktsmål och boenden samt vackra landskap. Däremot anger bara 35 procent av de intervjuade att de associerar Sverige med mat – att jämföra med Japans 65 procent.

Vi har med andra ord en bit kvar för att bli ett matland som står ut globalt sett. Tripadvisors senaste trendrapport från 2018 visade att Italien toppar alla rundturer och guidningar som inkluderar mat.

Vad är det man vill uppleva då? Jo, det lokala och genuina. Lotta Folkesson, ordförande för LRF Mat och Dryck, säger att ”morgondagens turister söker helhetsupplevelser. Du vill kunna lukta och smaka och köpa med dig hem”.

I det Lotta Folkesson säger gömmer sig två tydliga hinder som mindre mathantverkare i Sverige stöter på, nämligen regelkrångel och förbud mot gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. Läs mer om det i vår senaste artikel om matturism här.

Ett företag som kombinerar upplevelser med mat är svenska Catxalot. De gör allt från att sälja tång till att anordna tångpaddling och kurs i hur man lagar mat av tång. De ger med andra ord det matturisten söker.

När Forbes nyligen blickade in i framtiden och siade om de hetaste foodie-trenderna 2020 kändes det som att de hade Sverige i tankarna. De menar att turisterna söker hyperlokala smaker och upplevelser – kopplat till hållbarhet. Efterfrågan på det vi har att erbjuda är alltså stor, nu gäller det bara att paketera det snyggt.

👉 Kolla gärna in klippen från Visit Swedens temakonferens om framtidens måltidsturism, där AGFO var med och spanade.

Team AGFO väljer veckans:

🥳Grattis: 
Till vinnarna på Ekogalan sänder vi ett stort grattis, liksom till Daniel Berlin Krog i Tranås som tog hem Svenska Gastronomipriset Kockarnas kock 2019.

👨‍🌾 Klassrumsbonde 
Med tjänsten Farmer Time tar skolor in en livs levande bonde i klassrummet – via FaceTime. Anmäl intresse som lantbrukare eller lärare!

👎 Sågning 
Svensk Dagligvaruhandel menar att den kommande skatten på plastbärkassar drabbar en produkt som handeln redan har fått in i det cirkulära systemet och gjort fossilfri.

🗣 Chans att pitcha
Har du en affärsidé som kan revolutionera food tech-industrin? Då har du chans att pitcha den på DI Food Tech.

↩️ Vägval
Coca Cola slopar inte plast i sina flaskor, utan satsar istället på återvinning. Konsumenterna vill ha kvar plastflaskan, säger företagets hållbarhetschef. Läs här.

🤝 Matsvinnsdeal
40 av Coops 800 butiker använder matsvinnsappen Karma. Coop-ledningen vill att de ska bli fler och har förlängt avtalet med Karma.

Läs mer:


AGFO-tema: Lokalproducerad mat

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här

Måltidsturismmatturism

Linda Linnskog Rudh

Reporter

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!