I veckans spaning har AGFO-Frida sina ögon på datan, myllan och maten. Foto: Peter Rutherhagen/Istock

Spaning

Data, maten och myllan – det här är bara början

I veckans spaning möter AGFO-Frida ett av världens mest omtalade agtech-bolag.

👉 Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

När en av världens största nyhetskanaler, CNBC, i våras släppte sin årliga Disruptor 50-list var det många som höjde ögonbrynen. Listan innehåller bolag som CNBC anser ha störst potential att omvälva sin bransch. Här syns vanligtvis bolag som Uber, AirBnB och SpaceX. Men i år toppades listan av ett för många helt okänt bolag: Indigo Ag. Ett jordbruksföretag! Att Indigo Ag toppar listan säger en del. Allt fler ser möjligheterna i kombinationen mylla och data.

Indigo Ag säger att de vill höja bönders ofta mycket pressade marginaler och samtidigt ge konsumenter ett större val i butik. Mest haussat är deras senaste initiativ: att betala lantbrukare för att lagra koldioxid i marken. Och nu har de precis startat ett Europakontor. När AGFO nyligen intervjuade Georg Goeres, som basar över Europasatsningen, lyfte han att det bolaget försöker göra inte är riskfritt. ”Ingen har försökt det här tidigare och det finns många intressen som påverkar”, säger han. Du läser hela intervjun här.

”Allt fler ser möjligheterna i kombinationen mylla och data”

It-bolagen GAFA (Google, Amazon, Facebook och Apple) får just nu utstå berättigad kritik och är i flera tvister för hur de utnyttjar sin makt mot både konsumenter och konkurrenter. När digitaliseringen förändrar vårt samhälle i grunden kopplar tech- och matjättarna ett hårdare grepp om maten och framför allt den data som skapas. IBM och Alibaba är två exempel.

Låt oss blicka tio år framåt i tiden. Vad händer när all vår data – från produktionen, via alla värdekedjor, appar, tjänster och till vår tallrik – finns digitalt på en blockkedja eller i annan form? Det finns naturligtvis många fördelar: möjlig ökad transparens och snabbare spårbarhet. Men också nackdelar som vi ser nu med Google runt personlig integritet och risker för att bli inlåsta i ett system.

När butikerna digitaliseras förlorar vi kontrollen ännu mer, menar Carl Yngfalk, som forskar vid Stockholms universitet. Läs gärna vår nya artikel i ämnet här.

Foodchain by Blockchain heter ett nytt svenskt initiativ som vill säkra spårbarheten för livsmedelssektorn, från mylla till hylla. Möt grundaren Cecilia Ryegård i en intervju här.

Att Indigo Ag toppar årets CNBC-lista är bara början. Fler bolag kommer att närma sig myllan och maten med data i centrum. Hur ser kopplingen ut om ett antal år – hör gärna av dig med tankar och funderingar.

 Team AGFO väljer veckans: 

🏆 Dags att nominera
”Årets bonde” är en ny tävling för att lyfta primärproduktionen och efterfrågan på svensk mat. Läs mer och nominera här

🍽️  Hur ser middagen ut 2029?
New York Magazine ställde frågan till tio kockar och lät dem tolka framtidens mat i varsin rätt. Läs mer hos Northforkstories.

⛽ Chockhöjning
Omställningen mot fossilfrihet är central. Men nu riskerar HVO få en prislapp på 27 kronor per liter.

📄 Rapporter
Ny SLU-rapport djupdyker i hur jordbruket anpassas till ett förändrat klimat. Branschorganisationen Livsmedelsföretagen har släppt en rapport om svenskarna och julmaten. Och kan du inte få nog av rapporter har vi samlat ett helt gäng här.

🍞 Brödforskning
Forskare vid Örebros universitet har kommit fram till att bröd som får jäsa länge har fler hälsofördelar. 

🎧 Poddtips

I nya avsnittet av podden Matlaboratoriet möter du projektet Restauranglabbet, lyssna här. Vill du ha fler poddtips har vi listat ett helt gäng här.

🌿 Cirkulära initiativ
Ört- och sallatsodlaren Svegro har utvecklat gröna förpackningar av återvunnen plast – vilket minskar plastanvändningen med 70 ton.

 🤝 Samarbete
Norrmejerier och Ica gör ska samarbeta i produktionen av ett svenskt alternativ till osten halloumi.

🎉 Grattis
Går till vinnarna av Lidl-tävlingen Plastutmaningen samt Fjärdhundraland som vann Stora Turismpriset 2019.

dataIndigo Agriculturespaning

Frida Jonson

Grundare och innehållsansvarig AGFO. Lantbruksjournalist.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!