AGFO-Julia spanar om konsumenters matval. Foto: Peter Rutherhagen/Istock

Spaning

Vilsen bland guider

När WWF:s köttguide släpptes i veckan drog det igång diskussioner om vad som egentligen är hållbar mat. AGFO-Julia ser en konsumentskara i behov av hjälp, och erkänner sin egen förvirring.

👉 Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

I WWF:s senaste version av köttguiden är även osten med och hamnade på slaktblocket direkt. Konventionellt producerad mozzarella, halloumi och feta rödlistades alla tre. Kritiken mot rapporten lät inte vänta på sig.

”Genom att inte bedöma enskilda produktkoncept missar WWF chansen att på riktigt ge konsumenterna en guide till de hållbara köttprodukterna i butik”, skrev Magnus Därth, vd på Kött och Charkföretagen, i ett pressmeddelande.

Samma dag diskuterades rapporten i morgonradion och frustrationen var påtaglig. ”Men vad kan man äta då?” uttryckte en av programledarna uppgivet.

Radiopratarna är inte ensamma i sin förvirring. I en färsk undersökning från SLU sade 6 av 10 konsumenter att deras kunskap om matens miljö- och klimatpåverkan är begränsad. Trots att jag jobbar inom mat kan jag känna igen mig i frustrationen. I somras tog jag båten till Gotland med en vän som också är agronom. Vi har tillbringat fem år med att lära oss om matproduktion, men det gjorde det inte lättare för oss att välja middag.

”Men vad kan man äta då?”

Vad sägs om den vegetariska wrapen? Då lär växthusgasutsläppen vara låga. Men nej, den innehöll avokado vars produktion leder till både vattenbrist och konflikter. Laxen då? Det är hälsosamt. Nej, den var odlad vilket kan kräva stora mängder fiskfoder i uppfödningen och orsaka lokal övergödning. Så fortsatte vi argumentera tills vi var för hungriga för att tänka klart.

Nyligen representerade jag AGFO på scen under Caminos framtidsdag. Jag fick frågan vilka företag som försöker hjälpa konsumenter att lättare välja rätt. Det var en bra fråga.

Kruxet är att det är många aspekter samtidigt, vi blir överrösta med fakta och märkena lär bli fler. Vid framtidens mathylla behöver du ta ställning till fler perspektiv än idag; vilken lantbrukare som fått betalt för att lagra kol i marken, vilken förpackning som går att lägga på komposten, hur mycket utsläpp produkten skapat eller hur den bidrar till biologisk mångfald.

På vårt nästa AGFO Talk den 19 november djupdyker vi i hållbar mat och matproduktion. Välkomna! Och missa inte Kajsa Asp Jonson insikter från Aktuell Hållbarhets Livsmedelsforum.

TEAM AGFO VÄLJER VECKANS:

🎧 Poddtips

Lyssna på P1 som djupdyker i jorden i fyra delar.

🍽️ Matsvinnssiffra

Lidl svinnar 6 400 ton mat per år. Om vi skalar upp deras siffror till att gälla alla livsmedelskedjor i Sverige, skulle det bli 136 000 ton.

🌍 Klimatkoll

Forskaren Johan Kuylenstierna ger perspektiv på energiomställningen och vad som driver den. Kolla in

🐄 Projekt

Nytt projekt ska fördjupa kunskapen om nordiska boskapsraser.

🌱 Stimulans

En forskargrupp har upptäckt att stimulans kan förbättra växters immunförsvar.

💰 Investering

Axfood kommer investera över 2,5 miljarder kronor i nytt högautomatiserat lager.

🥡 Vägs ände

Företag som erbjuder hemleverans har plockat stora investeringar de senaste åren. Men det är mer av en vägs ände än en lönsam marknad, skriver en krönikör.

hållbartköttostspaning

Julia Marcopoulos

Agronom, ekonom och researcher AGFO

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!