Är vi på väg mot en tristare matupplevelse? Foto: Istock, Peter Rutherhagen

Spaning

Meningslös mat när filterbubblan tar över

Överraskningsmomenten i vardagen blir allt färre i takt med den individanpassade erans framväxt. AGFO:s Lovisa Madås förutspår fullständig tristess – även på vår tallrik.

👉 Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

Det är åtta år sedan begreppet filterbubbla myntades av Eli Pariser i boken”The filter bubble: What the internet is hiding from you”. Sedan dess har det hänt extremt mycket. Att algoritmer väljer ut innehåll och sammanhang åt oss baserat på våra digitala spår är numera vardagsmat. Men i takt med individanpassningen blir också överraskningsmomenten allt färre. I dess kölvatten: tristess.

Nyligen släpptes den årliga rapporten Svenskarna och internet, och den visar att svenska internetanvändare upplever en större meningslöshet än tidigare med tillvaron på sociala medier. Som min vän uttryckte det: ”Det händer absolut inget som överraskar längre, jag vet knappt varför jag är där längre”. Kanske känner du igen känslan. Jag gör det.

Kommer vår matupplevelse gå samma öde till mötes?

Få begrepp har blivit så hajpade som personaliserad kost under de senaste åren, att få en individanpassad kost utifrån min hälsostatus och egna preferenser. Ge ifrån dig data, och få ett skräddarsytt paket tillbaka.

Rapporter pekar på en kraftigt växande marknad under de kommande åren. Foodtech-strategen Brita Rosenheim menar i en artikel i Forbes att den individanpassade livsmedelssektorn har stor potential – men att sektorn kommer att ta tid att mogna. Teknikplattformarna måste bli bättre och konsumenten måste på ett enkelt sätt nudgas rätt.

”Jag vill inte ha skräddarsytt, jag vill ha gott och överraskande.”

Medan teknikföretagen och startupbolagen filar på lösningar söker forskarna svar. För den stora frågan för forskarna är om man verkligen får bättre hälsoeffekter av individualiserad kost jämfört med allmänt hälsosam mat. Än så länge är det inte klarlagt. Läs gärna vår tidigare publicerade intervju med professor Rikard Landberg i ämnet.

Så vad händer när jag har lämnat ifrån mig data som ligger till grund för en skräddarsydd kost? Maten levereras säkerligen fram till min dörr och initialt känns det säkert intressant och roligt. Men sedan: tristess. Jag kommer att veta vad jag ska äta, varför och när. Noll överraskningar.

Vi människor behöver få nya intryck och vidga våra vyer. Jag vill inte ha skräddarsytt, jag vill ha gott och överraskande. Annars blir det som dagens sociala medier-flöden; meningslöst. Vi ses med andra ord troligtvis inte på den här engelska restaurangen som dragit konceptet långt.

Till dess att vetenskapen kan bevisa den individanpassade kostens storhet ser jag fram emot restaurangupplevelser där menyn är okänd och kocken bestämmer rubbet. Och se där – en affärsmöjlighet för framtiden. Hur ser du till att vi blir överraskade i en allt mer individanpassad värld?

Är du intresserad av att läsa mer om personaliserad kost har vi samlat artiklar i ämnet här.

Team AGFO väljer veckans:

🎉 Grattis
Stekosterian som gör svensk stekost har utsetts till Årets nyföretagare i Skara.

🗣️ Heads up
Är du i Göteborg nästa vecka? Missa inte nya mötesplatsen för livsmedelssektorn. AGFO-Lovisa är moderator och talarlistan är tung, läs mer här.

🏃‍♀️ På gång
Amerikanska Impossible Foods, mest känt för sina växtbaserade burgare, ansöker om godkännande för sitt genmodifierade sojaprotein inom EU.

🌼 Nya protein
En startup i Polen har utvecklat en metod för att utvinna protein av raps – kan det utmana sojan inom vegoprodukter?

🐟 Fisk på blockkedjan
På en restaurangkedja i Kalifornien ska gästerna nu kunna se exakt var och när deras fisk fångats med hjälp av blockkedjeteknik.

🏆 Nytt miljonpris för bästa visionen
Vilken är din vision av hur ett lokalt, hållbart matsystem kan se ut? I Rockefeller Foundations Food System Vision Prize kan företag, NGOs, forskare, studenter eller andra vara med och tävla.

💰Investering
Insektsföretaget Tebrito tar in 2,7 miljoner kronor i investeringar och bygger ny industriell anläggning för att ta fram protein från insekter.

Personaliserad mat

Lovisa Madås

Medgrundare AGFO. Affärs- och produktansvarig.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!