Isabelle Engström kontrollerar hur rotsystemen har utvecklats under de flytande frigolitblocken. Foto: AGFO

Intervju

Här odlas hydroponiskt i gymnasiets källare

I Anna Whitlocksgymnasiets källare finns en hydroponisk odling. En odling som används i undervisningen – och skapar stort engagemang bland eleverna.

I det 40 kvadratmeter stora källarutrymmet odlar Anna Whitlocksksgymnasiet i Stockholm bladgrönt. Odlingsytan är 20 kvadratmeter och just nu odlas sallad i flytande ramper i vatten, utan jord. Det är Mattias Hjellström, lärare i biologi, kemi och webbutveckling som har byggt upp labbet. Nu används det i flera undervisningsämnen.

– Det är verkligen kul och pedagogiskt med växter som växer fort, det är bra för själva lärandet med korta odlingscykler, anser Mattias Hjellström.

Första lektionen för dagen och läraren Mattias Hjellström förklarar att det är skördedags. Foto: AGFO

Jobbar hållbart

Anna Whitlocksgymnasiet är en ung skola med bara ett år på nacken. Den har 2 400 elever och kan erbjuda de flesta högskoleförberedande gymnasieprogrammen. Skolan har profilerat sig som en hållbar skola.

– Vi hoppas att i stort sett alla skolans elever kommer i kontakt med odlingen, men just nu är det klasser vid naturprogrammet som jobbar mest intensivt med den, berättar Mattias Hjellström.

Han menar att man kan få in många av de beskrivningar kring hållbarhet och innovation som finns i läroplanen för gymnasieprogrammen.

Vissa av plantorna, med lite kortare rotsystem, hade under veckan sedan senaste lektionen fått för lite vatten. Foto: AGFO.

– Vi kan få in alla möjliga undervisningsämnen, såsom biologi, samhällskunskap och matte. Vi vill kunna räkna på energiåtgång, fundera över hållbarhet i jämförelse med om vi flyger in livsmedlen och prata om hur vi kan utveckla livsmedelsproduktionen i framtiden. Vi diskuterar även miljökostnader, säger Mattias Hjellström.

Dessutom finns ett företagsekonomiskt perspektiv med i bilden. Många elever driver under gymnasietiden så kallade UF-företag och där kan skolan erbjuda eleverna att driva dem med inriktning mot odlingen. En nisch skulle enligt Mattias Hjellström kunna vara prydnadsväxter.

”Om allt går som planerat ska vi leverera bladgrönt till skolans restaurang”

– Eleverna tycker att det är superkul att odla och vi har satt upp en randomiserad ministudie där vi odlar både röd och grön sallat. Den gröna visade sig ge högst avkastning. Varför det blir så är något vi diskuterar utifrån fysiologi hos de olika växterna.

En vecka har gått sedan eleverna tittade till sina grödor. Vissa kunde nöjt konstatera att deras sallad vuxit fint, andra hade haft problem med både vattenbrist och övergödning. Foto: AGFO.

På skolan jobbar man med livsmedel på flera sätt. I restaurangen tillagas all mat direkt och det kommer inte in några halvfabrikat i köket. Elever och lärare väljer själva vad de vill äta från ett buffébord.

– Det är mycket vegetarisk mat och vi håller på att lyckas att få ner matsvinnet till ett minimum. Om allt går som planerat ska egna odlingar leverera bladgrönt till skolans restaurang, men jag är försiktig med att göra några beräkningar på hur stor odlingsvolym vi kan komma upp i, eftersom det ännu är i liten skala.

Ett fem veckor gammalt grönsalladshuvud. När odlingen kommit igång på allvar hoppas Mattias Hjellström att hans elever ska kunna leverera så här fin sallad till skolrestaurangen. Foto: AGFO.

Organisation kring labbet

Det är skolans rektor, Annica Tengbom Ödén som haft idén om att bygga ett växtodlingslabb på skolan. För att skapa en design runt labbet har skolan haft hjälp utifrån av Albert Payaro från Urban Oasis. Vi hade vår första skörd under maj i år. Vi gjorde då en egen Whitlockssallad med eget recept på dressing.

– Att bygga upp och förvalta labbet ingår som en del av min tjänst. Vi befinner oss fortfarande i en utvecklingsfas eftersom vi är en så ung skola, så vi får se hur vi organiserar det framöver. Det är en del jobb med labbet och vi funderar över hur vi skulle kunna minimera skötseln.

Han berättar också att projektet så småningom ska ha sin egen hemsida, som eleverna bygger – så att de kan kommunicera vad de gör och dela med sig av sina erfarenheter till andra skolor.

Klassen använder IKEA:s näringslösning. Arvid Stenarson och hans grupp testade vad som hände när de gav en planta tio gånger mer näringslösning. De tvärdog. Foto: AGFO.

💚  Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp gratis här

Läs även


Tema: Stadsnära inomhusodling


Här är ljuset i begreppsdjungeln


Inred med hydroponik


AGFO Talk på temat ”Så produceras maten i framtiden”

hydroponisk odlingWhittlockska

Linda Linnskog Rudh

Reporter

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!