Lovisa Madås beger sig in i svampens värld. Foto: Peter Rutherhagen/Istock

Spaning

Trendigt, hett – och outforskat

Svamp som köttsubstitut, bioplast eller smaksättare – hur vi ser på svamp är på väg att förändras. För det är inte bara i skogen vi letar svamp. Även i forskar- och entreprenörsledet pågår jakten efter nya användningsområden.

👉 Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig gratis här

Redan i början av det här året utropade ett flertal trendrapporter 2019 till svampens år samtidigt som instagram fylldes med svampkaffe. Ökat intresse – och en växande marknad. Enligt en ny rapport väntas den globala svampmarknaden växa med 8 procent årligen fram till 2024 och då nå 69 miljarder dollar.

Samtidigt ser vi fler och fler entreprenörer kliva in med nya idéer. Amerikanska Prime Roots jobbar på att få fram bacon gjort på svampens mycel. Nystartade bolaget Atlast Food Co använder sig av mycel för att skapa alternativ till hela köttbitar, något som ses som en helig graal inom växtbaserade köttsubstitut. Eller varför inte köpa hem din egen svampodling hos danska startupbolaget Beyond Coffee. På den svenska marknaden rör det också på sig. Mycorena odlar ett svampbaserat protein och har plockat hem en rad pitchpriser under året. Senast igår vann de pitchpriset under Livsmedelsdagarna. Och vem vann Icas Entreprenörspris tidigare i år? Jo, Östgötasvamp som odlar svamp berikad med D-vitamin.

Även i forskarledet pågår spännande insatser kopplat till svamp. Ways2Taste heter ett projekt där forskare vid Högskolan i Borås utvecklar metoder för att odla svampar på restprodukter som annars skulle ha blivit avfall. Målet är att framställa bland annat en helt ny proteinkälla.

Så varför ett ökat fokus på svamp? Att det i konsumentledet pågår ett proteinskifte är centralt. Dessutom har svamparter hälsomässiga fördelar. Och vi pratar om ett relativt okänt område. Visste du att 3 miljoner svamparter fortfarande är outforskade?

Jag skriver från Tylösand där årets upplaga av Livsmedelsdagarna precis är över. Och var inleddes konferensen – jo, hos ostronskivlingsproducenten Fungigården. Ett tecken i tiden. Jag undrar vad Elias Fries, den moderna mykologins fader, hade tyckt om dagens utveckling. Lovande minst sagt.

Har du tankar? Hör gärna av dig, för vi lär återkomma till svampvärlden fler gånger.

Team AGFO väljer veckans: 

 

🎉 Grattis: Går till Lantmännen Växthus som är årets vinnare av Livsmedelspriset!

🥳 Happy hour: För att minska matsvinnet har en finländsk matbutik dagligen börjat rea ut mat vid ett specifikt klockslag. Läs mer här.

💰 Utlysning: Nu finns det pengar att söka för dig som forskar på klimat, miljö, framtidens jordbruk eller cirkularitet, läs mer här.

🔎 Granskning: Hur många av råvarorna är svenska i snabbmatskedjornas vego-alternativ? Läs mer här (betallänk)

🌍 Hållbarhetstips: Idag avgörs vem som blir Årets kock. Här ger finalisterna sina tips på hur du kan äta mer hållbart. 

📄 Rapport: En färsk rapport från WHO visar att om man skulle satsa mer på näring inom sjukvården skulle det kunna rädda 3,7 miljoner liv innan år 2025, läs mer här.

🚜 Bondepaket: Tidigare i veckan presenterades bondepaketet, en del av regeringens höstbudget. I den ingår satsningar på eltraktorer och bin. Och här kan du läsa vad landsbygdsmininstern Jennie Nilsson säger om hur budgeten påverkar jordbruket.

👀 Vill du få AGFO:s trendspaningar levererat varje fredag direkt till din inbox? Signa upp gratis på AGFO weekly här

svamp

Lovisa Madås

Medgrundare AGFO. Affärs- och produktansvarig.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!