Det sensoriska biometriska laboratoriet är till för att mäta fysiologisk respons. Här syns en person som luktar på en doft medan elektriska impulser i hennes hjärna scannas in. Foto: Claus Boesen

Intervju

Kliv in i ett världsledande matlabb

I världens mest omfattande matlaboratorium designar kockar och forskare inom virtual reality och 3D-printing matupplevelser på en helt ny nivå.

– Vår verksamhet är unik i sitt slag eftersom vi kombinerar experimentell psykologi med helt nya teknologier på en och samma plats, säger Wender Bredie.

Den nederländske professorn chefar över avdelningen för matdesign och konsumentbeteende på Köpenhamns Universitet. Här forskar 25 personer samt ett 30-tal master- och kandidatstudenter på ämnen som matkemi, smakvetenskap, sensorisk vetenskap, näringslära och konsumentvetenskap i de sju toppmoderna laboratorier som utgör Future Consumer Lab.

– Vi har också nyligen etablerat vårt Gastro Science Lab där vi samarbetar med naturvetare, studenter och kockar som sysslar med kulinarisk innovation och där vi också kan få entreprenöriellt stöd i olika projekt, berättar professorn.

I gastrovetenskapslabbets 75 kvm stora kök utforskar företag, studenter och forskare det gastronomiska potentialen hos nya matinnovationer. Foto: Claus Boesen

Genom att både skapa innovationer och undersöka hur folk upplever dem analyserar Future Consumer Lab framtida behov hos både konsumenter och planeten.

– Man kan säga att vi arbetar i skärningspunkten mellan hållbar matdesign, hälsa och individualiserad mat. Bland annat har vi undersökt möjligheten att 3D-printa individanpassad sjukhusmat där patienter skulle kunna välja mellan olika smaker och konsistenser. Längre fram kan man också tänka sig att man designar näringsinnehållet för varje individ, säger Wender.

På hälsotemat pågår ytterligare en studie som han är särskilt förväntansfull inför. I det laboratorium där man observerar ätande designas just nu en citronfromagedessert åt cancerpatienter som ska få dem att äta mer.

– Här har vi sett att vi kan manipulera ätandets ratio genom att skapa kontraster i smak och konsistens. Dessutom stimulerar citronsmaken salivproduktionen, vilket hjälper mot den muntorrhet som cancerpatienter ofta lider av. Man skulle också kunna designa mat som får folk att vilja äta lite mindre. Det har inte har undersökts så mycket men skulle kunna användas i behandling av överviktiga, säger Wender.

”Dryckespreferenser ändras när man transporterar testpersoner till en virtuell strand i Brasilien”

Kanske mest futuristiskt av alla Future Consumer Labs verktyg är virtual reality-rummet. Här har man kunnat se att till exempel dryckespreferenser ändras när man transporterar testpersoner till en virtuell strand i Brasilien, komplett med syn-och hörselintryck.

– Det fungerar verkligen! Virtual reality ger förstås många möjligheter. Bland annat har vi fått gamla människor att äta bättre genom att låta dem “besöka” en mysig lunchrestaurang i Köpenhamn komplett med servitör, musik och andra gäster. Att berika miljön på det viset gör en stor skillnad, säger Wender.

I simulerings- och observationslaboratoriet demonstreras en virtual reality-situation för sinnesupplevelser. Forskaren Wender Bredie berättar om arbetet som utförs i matlaboratoriet i Köpenhamn. Foto: Claus Boesen

I en annan undersökning som laboratoriet har arbetat med i flera år har äldre människor fått äta i separata rum medan de har på sig VR-glasögon som låter dem umgås.

– Det betyder att de kan aktiveras utan att behöva lämna hemmet. Det här har förstås massor med möjligheter och vi kommer att se mycket av detta framöver. Tänk dig, på ett äldreboende kan man till exempel servera middagen med utsikt mot Eiffeltornet. Verkliga interaktioner är naturligtvis att föredra, men å andra sidan – glasögonen går alltid att ta av ifall du vill vara ifred!

Skribent: Eva Paulsen

💚Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här

LÄS MER HÄR:


Future Market-grundaren: ”Tråkig mat är framtiden”


Så ser framtidens smarta kök ut


Här 3D-printas kakor


Så kan ditt kök styras i framtiden

3D-printad matfoodtechvirtual reality

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!