Sveriges mål är att öka exportandelen till 50 procent till 2030.

Spaning

Den nya svenska exportsuccén

Maltkorn, agtech, foodtech, barnmat, nya affärsmodeller – eller något helt annat? Vilken blir Sveriges nästa exportsuccé inom mat och dryck?

👉 Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig gratis här

Export är prioriterat för Sverige, det märks inte minst i livsmedelsstrategin. Men än så länge är mat- och dryckesexporten blygsam jämfört med många andra länder. Idag ligger den svenska exportandelen på 30 procent, Business Swedens mål är att öka till 50 procent till 2030.

Nederländerna och Danmark lyfts ofta som framgångssagor i exportsammanhang. Men vi måste sluta snegla på dem och hitta vårt eget framgångsrecept, uttryckte Charlotte Lorentz Hjort på Krinova vid ett av Livsmedelsföretagens seminarium i Almedalen i veckan. Andemeningen var att Sverige måste hitta sin egen nisch och bli bäst inom. ”Vi behöver innovera kring ny teknik och affärsmodeller och exportera koncept som kan tas till lokala marknader”, sade Charlotte Lorentz Hjorth och nämnde Gårdsfisk som ett exempel med både affärsmodell och ett koncept.

”Kunskap, blåbär, drycker, ekologisk barnmat och hållbara produkter baserade på forskning.”

Länder kan vara bra på export, men hur står det till med hållbarheten? Nederländerna som är världens näst största livsmedelsexportör odlar i växthus som i hög grad är baserad på fossil uppvärmning. Och i veckan gick det upp för många att Cyperns antibiotikaanvändning är den högsta i EU när ”halloumigate” exploderade.

Sverige har gott rykte och många mervärden att exportera till en värld allt mer nyfiken på hållbar mat. Stort intresse finns för ny teknik, men även ekologisk grynhavre och svenska ärter i Frankrike. En ökad export hindras dock av saknat kapital, myndighetskrångel och dålig exportstruktur bland annat.

Vad blir då Sveriges nästa stora export? När Oatly, Krinova, Santa Maria, Business Sweden och Livsmedelsföretagen möttas i en panel blev svaret: kunskap, hållbara produkter baserade på forskning, blåbär, drycker och ekologisk barnmat.

Vill du trots allt kika in våra grannländer har vi samlat lyckade exempel och insikter här.

Team AGFO väljer veckans…

🇩🇪 Ekosystem: Sugen på att läsa mer om andra länders techvärld? Här är guiden till agtech i Tyskland.

🌎 Kolinlagring: Jordbruksverket utlyser 3 miljoner kronor till projekt som ska öka lagringen av kol i marken. Läs här.

🥼Genteknik: Forskare har hittat en gen hos växter som gör att skördarna kan öka utan att mer gödsel behövs. Läs här

🧪 Testbädd: Sverige! Trendkänsliga konsumenter gör vår marknad till ett bra ställe att testa nya produkter på. Det som slår här kommer hända i fler länder, menade flera i ovan nämnda panel.

🍐 Rapport: Frukt- och grönsaksrapporten har precis släppts och skvallrar om vår konsumtion. Läs här.

Läs mer:

9 startups som rönt framgång i våra grannländer

Finland, Danmark och Norge har några mycket omtalade startups att plocka fram. Kolla in vår lista här

Tema: Grannländerna – varför så bra?

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev levererat direkt till din inbox, signa upp gratis här.

AlmedalenexportKrinovaLivsmedelsföretagen

Frida Jonson

Grundare och innehållsansvarig AGFO. Lantbruksjournalist.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!