Maten vi äter blir en allt större identitetsfråga. Foto: Istock

Omvärld

Tema: Mat och identitet

Individanpassad mat boomar i takt med att vi tror allt mer på mat som kan rädda oss undan ohälsa och samtidigt är bra för vår planet. Här har vi samlat en rad artiklar på ämnet mat och identitet.

Hur väljer vi vår mat?

Konsumentbeteende kring mat och individuellt beslutsfattande är en hel vetenskap. Det vet Carl-Johan Lagerkvist, professor i företagsekonomi vid SLU, som forskar på ämnet.

AGFO pratade bland annat skatter på mat, butiksdesign och andra påverkande faktorer med Carl-Johan Lagerkvist. 👉 Häng med på intervjun här

 

Foto: Pxhere

Fake news – vart tog sanningen vägen?

Som konsument tror man kanske inte att de hälsosamma frukostflingorna kommer att ge evigt liv.

Trots det fortsätter vi att tro på tillverkarnas tillspetsade budskap. Varför är det så? 👉 Läs referaten från ett par föredrag på ämnet mat och identitet från Livsmedelsdagarna i Halmstad förra året

 

Earth Fare säljer endast produkter som möter en viss kvalitetsnivå/certifiering. Foto: Earthfare.

Så utvecklar butikerna sina koncept

Matvarukedjor runtom i världen anpassar sig för att möta konsumenternas ändrade köpbeteende.

När maten vi äter blir en allt större identitetsfråga blir det allt viktigare för butikerna att nischa sig. 👉 Läs mer om hur de gör här

 

Rikard Landberg. Foto: Martina Butorac, Chalmers

Forskaren: ”Än så länge är teknikerna mycket dyra, som analyser av avföring och blodprover”

Rikard Landberg, professor vid Livsmedelsvetenskap, Chalmers, forskar på metabolomik. Med tekniken kan man ta en ögonblicksbild av en stor mängd ämnen som finns i blodet (som ett resultat av de gener som är påslagna just då), vilken kost vi ätit och vad mikroorganismerna i tarmen producerat.

Den stora frågan för forskarna är att avgöra om man verkligen får bättre hälsoeffekter av individualiserad kost jämfört med allmänt hälsosam mat. 👉 Läs intervju med Rikard Landberg här

 

Theresia Silander Hagström, Kristofer Lund, Wictoria Alvarsdotter och Johan Swahn deltog i panelen. Foto: Peter Söderquist

Foodtech-entreprenören: ”Forskningen har inte hunnit med en skenande marknad”

Marknaden svämmar över av personaliserade mattjänster, med allt från kostråd till analyser av blod, avföring och dna. Förra året tog vi i ett AGFO talk upp ämnet personaliserad mat och kunde konstatera att forskningen måste komma ikapp. 👉 Här kan du läsa er och se klipp från AGFO talket

Läs fler teman här:

🤝 Entreprenörerna i matsystemet

💰 Pengar söker nya ägare

🌱 Regenerativt jordbruk

🤖 AI och robotar

👨🏽‍🌾 Fossilfri matproduktion

🇳🇴 Grannländerna – varför så bra?🇩🇰

🇸🇪 Svenskt proteinskifte

🥛 Framtidens mjölk

🐟 Alger och landbaserad fisk

📡 Data och jordbruket

💡 Innovation och mat

♻️ Cirkulär matproduktion och kolinlagring

🥩 Kött 2.0

🦗 Matinsekter

🗑️ Matsvinn

🤖 Robotar

🌱 Precisionsodling

🥗 Stadsnära inomhusodling

🔬 Genteknik

🍖 Cellbaserat kött

👀 Missa inte AGFO:s trendspaningar som kommer varje fredag. Signa upp gratis på AGFO weekly här

identitetindividanpassad kostköpbeteendePersonaliserad mat

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!