Maten vi äter blir en allt större identitetsfråga. Foto: Istock

Omvärld

Tema: Mat och identitet

Individanpassad mat boomar i takt med att vi tror allt mer på mat som kan rädda oss undan ohälsa och samtidigt är bra för vår planet. Här har vi samlat  artiklar på ämnet mat och identitet.

Foto: Peter Rutherhagen/Istock

Meningslös mat när filterbubblan tar över

Överraskningsmomenten i vardagen blir allt färre i takt med den individanpassade erans framväxt. AGFO:s Lovisa Madås förutspår fullständig tristess – även på vår tallrik. Läs AGFO-Lovisas spaning här

 

Foto: Land Lantbruk/Istock

Den nya guldgruvan

Blir det några gemensamma måltider framöver om vi ivrigt påhejade av handeln konsulterar våra blodvärden innan vi stoppar något i munnen? Veckans gästspanare Johan Sedenius ser en ny guldgruva växa fram. Läs Johans spaning här

 

Hur väljer vi vår mat?

Konsumentbeteende kring mat och individuellt beslutsfattande är en hel vetenskap. Det vet Carl-Johan Lagerkvist, professor i företagsekonomi vid SLU, som forskar på ämnet. AGFO pratade bland annat skatter på mat, butiksdesign och andra påverkande faktorer med Carl-Johan Lagerkvist. Läs intervjun här

 

Rikard Landberg. Foto: Martina Butorac, Chalmers

Forskaren: ”Än så länge är teknikerna mycket dyra, som analyser av avföring och blodprover”

Rikard Landberg, professor vid Livsmedelsvetenskap, Chalmers, forskar på metabolomik.  Den stora frågan för forskarna är att avgöra om man verkligen får bättre hälsoeffekter av individualiserad kost jämfört med allmänt hälsosam mat. Läs intervjun med Rikard Landberg här

AGFO-Julia djupdyker i personanpassad kost. Foto: Istock/Peter Rutherhagen

Spaning: ”Du är vad du äter 2.0”

”Vi vill äta på ett sätt som visar vilka vi är, men vi vill också ha en app som berättar för oss vilka vi är. Så informationen vi egentligen behöver kanske inte är varken om biologisk mångfald eller antalet kalorier vi brände på lunchträningen. Det är något som kommer inifrån”. Läs Julia Marcopoulos spaning här

 

Foto: Pxhere

Fake news – vart tog sanningen vägen?

Som konsument tror man kanske inte att de hälsosamma frukostflingorna kommer att ge evigt liv. Trots det fortsätter vi att tro på tillverkarnas tillspetsade budskap. Varför är det så?  Läs referaten från ett par föredrag på ämnet mat och identitet från Livsmedelsdagarna i Halmstad 

 

Earth Fare säljer endast produkter som möter en viss kvalitetsnivå/certifiering. Foto: Earthfare.

Så utvecklar butikerna sina koncept

Matvarukedjor runtom i världen anpassar sig för att möta konsumenternas ändrade köpbeteende. När maten vi äter blir en allt större identitetsfråga blir det allt viktigare för butikerna att nischa sig.  Läs mer om hur de gör här

 

Theresia Silander Hagström, Kristofer Lund, Wictoria Alvarsdotter och Johan Swahn deltog i panelen. Foto: Peter Söderquist

Foodtech-entreprenören: ”Forskningen har inte hunnit med en skenande marknad”

Marknaden svämmar över av personaliserade mattjänster, med allt från kostråd till analyser av blod, avföring och dna. Ett AGFO talk tog upp ämnet personaliserad mat och kunde konstatera att forskningen måste komma ikapp.   Läs mer här 

Läs fler teman här:

🤝 Entreprenörerna i matsystemet

💰 Pengar söker nya ägare

🌱 Regenerativt jordbruk

🤖 AI och robotar

👨🏽‍🌾 Fossilfri matproduktion

🇳🇴 Grannländerna – varför så bra?🇩🇰

🇸🇪 Svenskt proteinskifte

🥛 Framtidens mjölk

🐟 Alger och landbaserad fisk

📡 Data och jordbruket

💡 Innovation och mat

♻️ Cirkulär matproduktion och kolinlagring

🥩 Kött 2.0

🦗 Matinsekter

🗑️ Matsvinn

🤖 Robotar

🌱 Precisionsodling

🥗 Stadsnära inomhusodling

🔬 Genteknik

🍖 Cellbaserat kött

👀 Missa inte AGFO:s trendspaningar som kommer varje fredag. Signa upp gratis på AGFO weekly här

identitetindividanpassad kostköpbeteendePersonaliserad mat

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!