Startups avslöjar viktiga lärdomar från sina första år.

Intervju

13 startups: Våra viktigaste lärdomar och råd

Att vara nystartad i livsmedelsbranschen är tufft – väldigt tufft. Möt 13 modiga agtech- och foodtechstartups som delar med sig av lärdomar, tips och råd.

”Ha en tydlig plan, men var inte rädda för att göra en ny plan varje månad”

Whywaste är en applikation som ska hjälpa dagligvaruhandeln att få en daglig lista över de produkter vars bäst-före-datum håller på att gå ut. Lanserades 2016.
Annika Hellenberg, du är operativ chef på Whywaste. Vilka är era största lärdomar hittills?

– Att vara nischade kan göra det både svårt och lätt att ta sig fram i en bransch. För oss har det varit väldigt positivt att vara matsvinnsexperter, glöden har blivit vår största tillgång. Vi har funnit synergier med andra som brinner för samma sak – investerare, företag och organisationer. Vi har lärt oss att det ofta är vi som driver utveckling, resultat och beslut – det är vi som håller den taktpinnen, både inom branschen men också i samtal med kedjor.

Vad hade ni gjort annorlunda om ni hade startat idag?

– Vi har precis avslutat Breakit:s initiativ BreakIt Impact Challenge, där vi verkligen satte oss själva på prov för att se hur vi som företag bedriver vårt miljöarbete. På många punkter har vi redan ett bra arbete, men vi fick också nya insikter om områden där vi kan förbättra oss. Det känns riktigt bra att vi kartlagt hela vårt bolag och att vi nu kan göra konkreta åtgärder för att bli ännu bättre.

Ett råd ni vill ge till personer som funderar på att ge sig in som entreprenör i matsystemet?

– Var så agila som möjligt, ha en tydlig plan men var inte rädda för att göra en ny plan varje månad. Att lära sitt team att vara flexibelt är att lyckas, på så sätt får hela teamet en förståelse och acceptans för när saker händer snabbt, eller när en plan måste skrotas.

”Vår okunnighet om branschen visade sig bli vår styrka”

Matspar vill hjälpa konsumenten att hitta de lägsta priserna på mat. Startades 2015.


Kaveh Sabeghi, en av Matspars grundare, vilka är era största lärdomar hittills?

– De stora besluten behöver ifrågasättas ett antal gånger från olika perspektiv. Ibland kan en investering bli en ren och skär kostnad om man inte har tänkt igenom den riktigt noggrant. Motgångar är en fråga om tålamod och action – motgångar är ett faktum, hur man hanterar dem är avgörande och kan vara det som gör att bolag ger upp och lägger ned. Men för att övervinna dessa motgångar behöver man ha tålamod och sätta en actionplan. En motgång kan till exempel vara att man inte omsätter enligt mål.  Var handlingskraftig: avvakta inte – agera och skapa det bästa. 

Vad hade ni gjort annorlunda om ni hade startat idag?

– Ifrågasatt några större beslut mer innan vi tagit dem. Det är näst intill omöjligt att inte begå misstag. Men som klassikern säger så är det viktigt att lära sig av misstagen. Hade vi fått göra om hade vi helt enkelt gjort om och gjort rätt med misstagen som facit.

Ett råd ni vill ge till personer som funderar på att ge sig in som entreprenör i matsystemet?

– Ta reda på vilka konkurrenter som finns och hur de gör. Lyssna inte en sekund på nej-sägarna så länge du tror på din produkt. Vår okunnighet om branschen visade sig bli vår styrka. Hade vi vetat vad vi hade haft framför oss hade vi inte gjort det vi gjort.

”Vissa inom mejeri har varit kategoriskt emot och till och med blivit provocerade”

Noquo Foods startades av entreprenören Sorosh Tavakoli och bioteknikern Anja Leissner. Målet är att framställa en vegansk ost. Startade 2019.


Sorosh Tavakoli, vilka är dina tre största lärdomar hittills?

– Det är stor brist på stöd inom livsmedelsbranschen, speciellt om man som jag har techbranschen som referens. Man får jobba hårdare på att hitta relevanta rådgivare, lokaler, branschkollegor, leverantörer och så vidare. I det stora hela inte finns så många som arbetar med innovation inom livsmedel. Det är extremt svårt att hitta relevant kompetens men det finns ett stort intresse. Vi har nu anställt en forskare till vårt R&D-team och fick in över hundra ansökningar. Trots detta var det få som hade arbetat med avancerad livsmedelsutveckling. Vi hittade vår rekryt utanför landet och i en annan bransch, life science. Slutligen har vissa inom mejeribranschen varit kategoriskt emot det vi arbetar med, och till och med blivit provocerade av tanken kring att man försöker utveckla en växtbaserad ost. Det finns en viss dynamik här som vi behöver förstå bättre. Man kan välja att se allt ovan som en möjlighet, det gör vi!

Ett råd ni vill ge till personer som funderar på att ge sig in som entreprenör i matsystemet?

– Just do it! Det är inte enkelt att starta något nytt inom livsmedelsbranschen, men det är också möjligheten! Hoppa in och med rätt idé har du möjlighet att påverka hälsa och klimat på en nivå som få andra branscher och yrken kan göra.

”Beteenden tar väldigt lång tid att ändra”

Paradiset startades av Johannes Cullberg 2014, när han tröttnade på matvarujättarnas sortiment. 2015 öppnade han den första butiken med fokus på ekologiska  livsmedel och hälso- och skönhetsartiklar. Idag har Paradiset en e-handel och fyra butiker i Stockholm.


Johannes Cullberg, vilka är dina tre största lärdomar hittills?

– Att beteenden tar väldigt lång tid att ändra, det gäller framför allt dagligvaror. Lunch- och restaurangbranschen är betydligt mer benägen att prova nytt. Att ”the green gap” är mycket större än vad man tror, det vill säga att många människor säger att de vill äta hälsosamt och klimatsmart och gillar saker på Facebook, Instagram med mera – men fortsätter att handla som de alltid har gjort. Mat är fortfarande något som vi ser på som att det inte får kosta för mycket och inte får ta för mycket tid.

Vad hade ni gjort annorlunda om ni hade startat idag?

– Fokuserat mer på färdigmat från början och bara haft en butik.

Ett råd ni vill ge till personer som funderar på att ge sig in som entreprenör i matsystemet?

– Se till att lära dig hur systemet fungerar. Det är otroligt starka krafter som vill behålla status quo…

”Vi hade tagit in kapital tidigare”

Eat:em lanserade 2016 ett knäckebröd gjort på syrsor. Idag är företaget dansk-svenskt och säljer sina syrsbars i tio länder.


Martin Strid, en av Eat:ems grundare, vilka är dina tre största lärdomar hittills?

– Ett varumärke byggs nerifrån och upp, konversation för konversation. Det krävs mer än att hamna på hyllan i en stor livsmedelskedja. När vi släppte Eatem crispbread i 500 butiker i Danmark trodde vi att det skulle sälja av sig själv. Vi hade fel, det krävs att marknaden känner till produkten. En person kan inte göra så mycket själv, därför är teamet viktigt.

Vad hade ni gjort annorlunda om ni hade startat idag?

– Vi hade bara drivit det danska Eat:em, det blir onödigt administrativt att ha ett svenskt och ett dansk bolag. Vi hade tagit in kapital tidigare.

Ett råd ni vill ge till personer som funderar på att ge sig in som entreprenör i matsystemet?

– Kom ihåg att marknaden bestämmer. Testa produkten genom en köpknapp. Undvik mjuka pengar utan krav.

”Välj en bra marknad med stora problem och möjligheter”

Vultus vill med hjälp av satellitbildsanalys ge lantbrukare rekommendation om hur mycket gödsel i form av kväve som behöver spridas över olika områden. Grundades 2016.


Robert Schmitt, grundare av Vultus, vilka är dina största lärdomar hittills?

– Saker tar längre tid än förväntat, speciellt bolagsbyggande och entreprenörskap. Det är lätt att starta ett bolag, men var extremt försiktig med vem du startar med och vilka du tidigt rekryterar. Det är extremt smärtsamt när det går fel. Välj en bra marknad med stora problem och möjligheter, till exempel foodtech/agtech.

Vad hade ni gjort annorlunda om ni hade startat idag?

– Gått på färre events, gjort mer due diligence på min medgrundare och hållit mig borta från hårdvara – det är för kapitalintensivt för ett första bolag.

Ett råd ni vill ge till personer som funderar på att ge sig in som entreprenör i matsystemet?

– Lyssna mindre på onyanserade råd från rådgivare och internet. De är vanligtvis inte anpassade för din kontext och leder en ofta i fel riktning.

”Det svenska matsystemet är från stenåldern”

A2O, tidigare Nutrient, tar fram nya alternativa proteiner med fokus på svensk gul ärta som fermenteras och blir tempeh. Startade 2016.


Adam Engström, grundare av A2O, vilka är dina tre största lärdomar hittills?

– Allt tar extremt mycket längre tid än man tror. Många företag och erfarna personer inom branschen är extremt hjälpsamma om man frågar. Gör saker ordentligt från början, det blir betydligt enklare om man skyndar långsamt och gör saker på rätt sätt redan från början.

Vad hade ni gjort annorlunda om ni hade startat idag?

– Vi gjorde det enda rätta och satte igång! Sedan har vi lärt oss alla hårda läxor på vägen.

Ett råd ni vill ge till personer som funderar på att ge sig in som entreprenör i matsystemet?

– Jag tror inte att ”bli entreprenör” är något man ska välja utan snarare att det är ett resultat av att vara en viss personlighetstyp. Det är inte ett glamouröst och häftigt liv för den stora majoriteten. Man måste vara beredd på att välja bort allt man tycker är kul under flera års tid, leva på nudlar och jobba extremt hårt utan utdelning. Det positiva är att det svenska matsystemet är från stenåldern så det finns extremt mycket innovation kvar att sätta tänderna i.

”Om vi hade vetat vad vi vet idag, hade vi startat igång vår produktion direkt”

Tebrito producerar och utvecklar en smakneutral råvara som innehåller protein – gjord på mjölmask. Startade 2016.


Nils Österström, grundare av Tebrito, vilka är dina tre största lärdomar hittills?

– Att våga släppa räcket.  När man väl fattat beslutet undrar man varför man inte gjort det tidigare.  Att skapa en ny industri kräver samarbete, samarbete, samarbete. Det är ingen one man show. Ibland kan det vara bra att vara lite naiv. När man väl inser omfattningen av uppgiften är det för sent att backa.

Vad hade ni gjort annorlunda om ni hade startat idag?

– Om vi hade vetat vad vi vet idag, hade vi startat igång vår produktion direkt. Det är inte alltid den uppenbara produkten som gör skillnad i slutänden.

Ett råd ni vill ge till personer som funderar på att ge sig in som entreprenör i matsystemet?

– Livsmedelsbranschen är en förvånansvärt öppen och välkomnande bransch som insett att förändring behövs. Det är samtidigt en liten värld, värdesätt och vårda dina kontakter.

”Vi har lärt oss hur positivt det kan vara med naivitet”

Färsking har tagit fram nyttiga snacks och frukostflingor för unga. Finns i 400 butiker. Startade som UF 2014, etablerade aktiebolag 2016 och lanserade Färsking Granola 2018.


Carl-Gustaf Rosengren, du är en av grundarna av Färsking. Vilka är era största lärdomar hittills?

– I vårt entreprenörskap har vi lärt oss hur positivt det kan vara med naivitet. Att vara ny innebär att man ser på saker med helt andra ögon, sedan även hur viktigt det är att vara uthållig och handlingskraftig.

Vad hade ni gjort annorlunda om ni hade startat idag?

– Vi är väldigt glada över de val vi gjort – alla våra motgångar och framgångar har varit precis det som tagit oss dit vi är idag. Hade vi vetat allt vi vet idag hade vi nog inte startat i livsmedelsbranschen, haha.

Vilka råd vill du ge till personer som funderar på att ge sig in som entreprenör i matsystemet?

– Var öppen för samarbeten, ställ många frågor och var redo på en lång resa. Det finns utrymme för mycket innovation i den svenska livsmedelsbranschen, men den är väldigt tuff.

”Idén är näst intill oviktig”

Skira Handel är Sveriges första oberoende och pristransparenta handelsplats som ska göra det enklare att sälja och köpa svenskt spannmål. Startades 2016.


Joel Glemne, en av Skiras grundare, vilka är era tre största lärdomar hittills?

– Att idén är näst intill oviktig, allt handlar om utförande. Sälj – om folk vill betala gör du något bra. Att driva företag är ett sisyfosarbete. Du måste njuta av resan.

Om ni hade börjat om idag, vad hade ni gjort annorlunda då?

– Inte annorlunda, men kanske ännu mer initialt fokus på en eller några få nyckelkunder och skapa en tjänst som passar just dem. Vill dessa personer betala kan man sen vända och vrida på tjänsten så att den passar fler.

Vad är ditt råd till personer som funderar på en resa som entreprenör i matsystemet?

– Testa och iterera. Fundera inte på idén. Kan du hitta ett problem så kan du diskutera fram lösningar med de som har problemet. Har du kul med detta kan inget stoppa dig.

”Fokusera på sälj, sälj och åter sälj”

Deligate är en applikation som ska hjälpa livsmedelsbutiker att göra datumkontroller över alla bäst-före-datum. Appen presenterar en daglig lista över det som behöver kontrolleras. Används för närvarande av 320 butiker. Grundades 2016.

Adam Vikström, en av grundarna, vilka är era tre största lärdomar hittills?

– Försök att se det större perspektivet i det du gör och inte bara att bygga ett stort företag. För oss är det enkelt – att minska världens matsvinn. Fokusera på sälj, sälj och åter sälj. Funkar försäljningen så löser sig allt annat på något sätt. Det blir liksom lyxproblem. Som grundare behöver du våga släppa ifrån dig och fördela ansvaret tidigt. Det känns jobbigt och svårt i början, men när det väl fungerar och du ser hur företaget börjar växa av sig själv, och inte bara tack vare det arbete du själv gör, är det en fantastisk känsla.

Om ni hade börjat om idag – vad hade ni gjort annorlunda då?

– Våga satsa stort från början. Konkurrensen inom de flesta områden är stor idag, så när du fått proof of concept gäller det att skala upp direkt.

Ett råd ni vill ge till personer som funderar på att ge sig in som entreprenör i matsystemet?

– Lägg inte för mycket prestige i det du gör. Lär dig att acceptera att allt du gör kommer inte bli som du tänkt dig. Ibland lyckas du och ibland lyckas du inte, men så länge du gör det av rätt anledning spelar det ingen roll.

”Ha tålamod och tänk långsiktigt”

Solvi är en molnbaserad precisionsodlingstjänst som ska hjälpa jordbrukare och agronomer att ta bättre beslut utifrån analys av drönarbilder över markerna. Grundat 2016.

Igor Tihonov, grundare av Solvi, vilka är dina tre största lärdomar hittills?

– Att det tar längre tid än man tror att bygga upp sin produkt och hitta rätt nisch och kunder. Därför är det viktigt att ha tålamod och tänka långsiktigt.

Om ni hade börjat om idag – vad hade ni gjort annorlunda då?

– Fokuserat ännu mer på att få ut produkten på marknaden så tidigt som möjligt. Det är först då man får riktig återkoppling och kan fortsätta utvecklas i rätt riktning.

Ett råd du vill ge till personer som funderar på att ge sig in som entreprenör i matsystemet?

– Att inte vara rädd för att misslyckas. Ingen vet om en idé kommer att fungera, att våga prova och reda ut saker under resans gång är det ända sättet.

”Var kritisk, ställ jobbiga frågor”

Catxalot jobbar med att introducera svensk tång i Sverige. De plockar tång till finkrogar, gör egna produkter och har workshops och matlagningskurser. Startade 2014. Grundarna, Linnéa Sjögren och Jonas Pettersson, svarar på frågorna oberoende av varandra.


Linnea Sjögren, vilka är dina tre största lärdomar hittills?

– Att det är roligt att driva eget men oerhört slitsamt och tufft ekonomiskt.

Vad hade du gjort annorlunda om du hade börjat om idag?

– Vi hade kanske fokuserat på ett område för att inte bli överbelastade med arbete. Å andra sidan så var det tack vare att vi gjorde tre olika verksamheter som vi lyckades slå igenom så stort tror jag. Vi jobbar med livsmedelsproduktion, skördar tång åt topprestauranger och events – allt på en gång.

Ett råd ni vill ge till personer som funderar på att ge sig in som entreprenör i matsystemet?

– Man behöver ha en försörjning från annat håll. Det är jättetufft ekonomiskt. Vi har flera andra jobb för att kunna betala våra levnadskostnader. Det är dessutom små marginaler i livsmedelsbranschen. Vi hade kunnat tänka mer ekonomiskt kring våra förpackningar från början, vi valde dyra snygga förpackningar. Det var svårt att få hjälp med val av förpackningar och etiketter. Som liten aktör blir det dyrt då man beställer små volymer.


Jonas Pettersson, vilka är dina tre största lärdomar hittills?

– Att lita på magkänslan. Känns ett projekt, inriktning eller vägval fel så backa. De gånger vi har följt goda råd och litat på andra, trots att det känts fel för oss, har vi varje gång ändrat tillbaka till att följa vår originalidé. Ha skoj, så långt det går. Du blir väldigt sällan rik på att vara egenföretagare så drivkraften måste vara en annan. För oss är det alla möten med fantastiska människor och naturupplevelserna vi får genom företaget som driver oss. Börja smått och väx därifrån. Vi började göra produkter hemma i köket. Vi torkade tång på torkställningar från Ikea i vardagsrummet. Våra första matlagningsworkshops hade vi i trädgården. Att börja litet och växa har gjort att vi sluppit finansiärer eller banker som lagt sig i vår verksamhet och dyra avbetalningar som en piska över oss.

Vad hade ni gjort annorlunda om ni hade börjat om idag?

– Vi hade struntat i en massa goda råd. Inte hoppat på en massa rådgivningar, inte accepterat inbjudningar från företagskuvöser och liknande. Det stjäl en massa tid och energi. Vår erfarenhet är att det inte ger så mycket.

Ett råd ni vill ge till personer som funderar på att ge sig in som entreprenör i matsystemet?

– Det finns en hel industri, finansierad främst av stat, landsting och kommuner, vars syfte är att hjälpa företag i Sverige. Vi har dåliga erfarenheter av den branschen och det är lätt att gå vilse i ansökningsdjungeln, springa på konferenser och vara med på ändlösa möten där du ska värka fram planer och målbilder istället för att göra det som du borde – driva ditt företag! Så om du hoppar på – var kritisk, ställ jobbiga frågor och var inte rädd för att hoppa av om det känns fel. De finns till för dig, inte tvärt om.

Nystartade företag i Sverige

Under 2018 startades 66 750 företag i Sverige. Det startas betydligt fler företag inom tjänstenäringarna än inom industrin och jordbruket. Men nystartade företag inom industrinäringarna överlever oftare än nystartade företag verksamma inom tjänstesektorn. Källa: Ekonomifakta.

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här

LÄS MER

Att lyckas som startup på megamässan

Startupen som kan förändra liv

Startup-experten: ”Det finns en sanslös potential”

AGFO talk: Startups + storbolag = sant?

A2OcatxalotDeligateEatementreprenörFärskinglivsmedelsbranschenmatsparnoquo foodsparadisetSkirasolvistartupTebritoVultusWhywaste

Linda Linnskog Rudh

Reporter

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!