AGFO:s Frida Jonson söker nya krafter för att stödja biologisk mångfald. Foto: AGFO/Istock

Spaning

Nytt lyft för bortskuffad fråga

Hur kan marknadskrafterna gynna biologisk mångfald – och verka positivt både för planeten och lantbrukarens ekonomi? Den frågan ställer sig AGFO:s Frida Jonson i veckans spaning.

👉 Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig gratis här

Varför rädda 125 000 olika sorters vete? Jo, för att varje sort har olika genetiska egenskaper som är viktiga när vårt klimat förändras. Det var budskapet från Marie Haga, vd för Croptrust, vid förra veckans Eat Food Forum. Hon sätter fingret på en av många punkter varför biologisk mångfald är viktig. Växtförädlingen har en nyckelroll framåt.

”Vi måste nyansera hållbarhetsbegreppet att även inkludera biologisk mångfald”

För samtidigt som vi har fullt fokus på klimatkrisen får vi inte glömma biologisk mångfald. Enligt Torbjörn Ebenhard, forskningsledare vid Centrum för biologisk mångfald vid SLU, kan det till och med kan vara skadligt om vi inte jobbar med klimat och biodiversitet integrerat. Läs gärna vår intervju med honoom här. Han tipsar om vad företag kan göra, och berättar hur bra – eller dåliga – vi är på biologisk mångfald i Sverige.

Det finns flera saker som pekar mot att biologisk mångfald är på väg att bli en allt viktigare fråga. Tidigare i år kom IPBES-rapporten som visar att så mycket som en miljon arter av växter och djur hotas av utrotning. Samtidigt som vi vet att mänskligheten är helt beroende av biologisk mångfald. En av USA:s största matmässor valde i år att ha biologisk mångfald som tema.

Ytterligare ett tecken i tiden är ett nytt index för biologisk mångfald inom jordbruket som lanserades häromveckan. Där har 10 länders biodiversitet analyserats som ett sätt att förbättra vad vi äter, marknaden och produktionen. Indexet kan användas av både företag och regeringar, enligt Biodiversity International.

En fråga som trummar i mitt huvud är hur marknadskrafterna kan gynna biologisk mångfald – och verka positivt både för planeten och lantbrukarens ekonomi. Ett exempel är Future Market i New York som tagit fram chips gjorda på 8 olika grödor som odlats i en god växtföljd. Varför det är positivt med en bra växtföljd lyfts också fram i marknadsföringen.

Det är viktigt att hitta ett sätt att kommunicera biologisk mångfald, menar Cecilia Mark-Herbert vid SLU. ”Vi måste nyansera hållbarhetsbegreppet att även inkludera biologisk mångfald”, säger hon. Läs intervjun med henne här.

Sedan går det naturligtvis att själv vara aktiv konsument och prata med sin butik eller producent hur de jobbar med biologisk mångfald. Eller varför inte beställa fröer från genbanker och gynna kultursorter.

Ha en fin midsommar – i den biologiska mångfaldens tecken!

Team AGFO väljer veckans:

🎉 Grattis: Till alla finalisterna i Serendipity Challenge! Ett bonusgrattis till oss själva – japp, AGFO fyller två år! Vi har hunnit med en del – som 100 spaningar, 11 Agfo talks och många föreläsningar.

👂 Tjuvlyssning: Ny forskning visar att växter tjuvlyssnar på varandra och står i ständig kommunikation, vilket kan användas när nya sorter tas fram för att klara t.ex extremväder. Läs här

✅ Testa dig själv: Livsmedelsverket har lanserat ett nytt snabbtest med fokus på mat och hälsa – både den egna och planetens. Testa dig själv här

🥒 Matsvinn: Paul Svensson och Coop vill skapa nya livsmedel av matsvinn. Läs mer här

🛍️ Kampanj-som-slog-fel: En kanadensisk matbutik tryckte upp pinsamma slogans på sina plastpåsar för att få deras kunder att köpa färre påsar. Kampanjen slog dock slint – kunderna tyckte så mycket om påsarna att de började köpa fler.

🥤 Sugrör: Fem gymnasieelever har börjat sälja sugrör gjorda på råghalm. I maj vann de SM i ung företagsamhet och i juli ska de representera Sverige i EM.

🙋‍♀️ Ny på jobbet: Sveriges Lantbruksuniversitet har fått en ny rektor, möt henne i en intervju här.

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här

biodiversitetbiologisk mångfaldEat Food Forum

Frida Jonson

Grundare och innehållsansvarig AGFO. Lantbruksjournalist.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!