De europeiska agtech- och foodtechbolagen har lockat stora investeringar 2018. Foto: Istock

Omvärld

Hett att investera i framtidens mat

Agfunders senaste rapport är en djupdykning i investeringarna inom agtech och foodtech i Europa 2018. Var ligger Sverige i investeringsligan och vilken var den största affären? AGFO sammanfattar de viktigaste insikterna.

1,6 miljarder dollar investerades i europeiska bolag inom agtech och foodtech under 2018. Den siffran är i nivå med 2017, men det har skett en del signifikanta förändringar. Detta konstateras i Agfunders senaste rapport.

Bland annat har antalet investeringar ökat med 23 procent. En majoritet av investeringarna gjordes i tidiga skeden av bolags utveckling.

Försäljning i butik och teknik för restauranger lockade den största mängden investeringar. Källa: Agfunder

 

I rapporten har man valt att dela upp investeringarna i ”upstream” och ”downstream”. Upstream är innovationer nära lantbrukaren och värdekedjan innan handeln. Downstream är innovationer som rör handel, restaurang, matlagning och konsument. Investeringarna downstream har minskat med 50 procent i pengavärde. Medan investeringar som faller under kategorin upstream närmare bonden och innan handeln har ökat med hela 200 procent.

Läs också: ”Så charmar du en riskkapitalist”

Storbritannien leder investeringsligan med sina 388 miljoner dollar. På andraplats finner vi Frankrike med 324 miljoner dollar och tredjeplatsen kniper Spanien med 265 miljoner dollar. Sverige då? Vi hamnar först på en tolfteplats med 31 miljoner dollar, motsvarande 299 miljoner svenska kronor som investerades förra året. Våra nordiska grannar slår oss med Danmark på sjätteplats, Finland nionde och Norge tiondeplats.

Karma stod för den största svenska investeringen. Observera att det blivit fel med färgerna, de blåa staplarna är svenska bolag. Källa: Agfunder

 

Investeringar i agtech/foodtech i Europa 2018:

  • 1,6 miljarder dollar, eller 15 miljarder kronor, har investerats totalt
  • 421 affärer har genomförts
  • 603 unika investerare
  • 129 miljoner dollar, eller 1,2 miljarder kronor, kostade den dyraste affären. Det var spanska hemleveransbolaget Glovo som fick den investeringen.

👉 Hela rapporten hittar du här

Läs också:


Här är riskkapitalets krav på startups


Här finns pengarna att söka – vi guidar vi till projektpengar och stipendier

AGFO-spaning: ”Så charmar du en riskkapitalist”

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här

agtechfoodtechinvestering

Julia Marcopoulos

Agronom, ekonom och researcher AGFO

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!