Agfo summerar insikter från sex konferenser. Foto: AGFO

Omvärld

AGFO summerar det viktigaste från veckans event

Röststyrningens nästa steg, AI som problemlösare, regenerativt jordbruk och den växande lokala maten. Här är teams AGFO:s insikter från fem event de senaste veckorna.

👉 Missa inga kommande insikter, signa upp dig gratis på AGFO weekly

För den som är intresserad av mat, framtidens matproduktion, teknik och innovation behöver inte leta länge för att hitta en mängd event. (Kolla exempelvis in vår globala eventkalender.)

Den senaste veckan har AGFO besökt Foodtech-konferens i Örebro, Livsmedelsföreningens årliga trendseminarium,The Future Kitchen, Matlust certifieringsevent samt en dag om regenerativt jordbruk. Vi har även organiserat ett panelsamtal själva om cirkulär matproduktion.

Dags att bjuda på insikter från varje event!


Foto: Frida Jonson, AGFO

💥 Food tech 2019

Arrangerades av Dagens Industri och Nobel science park i Örebro

Dagen innehöll allt från pitchtävling för startups inom foodtech, utblick till Asien och matjättarnas förändringsarbete.

På scen var bland annat generalkonsul Helena Storm från Sveriges generalkonsulat i Hongkong, Adam Vikström vd på Deligate, Mia Brunell Livfors vd och koncernchef Axel Johnson samt Tomas Lagerberg, Global Technology Manager Food and Beverage, på ABB. Tre insikter från dagen:

1. Kina ställer om

Sveriges generalkonsul i Hongkong, Helena Storm berättar att Kinas regering tagit beslut om att halvera köttkonsumtionen på mindre än 12 år. ”Och när Kina ställer om går det fort.”

2. Äldre målgruppen allt viktigare

Vår befolkning blir allt äldre. Antalet personer som är 80 år eller äldre kommer att öka med 76 % fram till 2035. Samtidigt är var sjätte person över 65 år idag undernärd eller i riskzonen, vilket ökar risken för fallskador som kostar enorma summor. Innovationer inom näringstät mat designad för äldre saknas.

3.  Artificiell intelligens kan lösa vissa utmaningar i matsystemet

Inom foodtech finns en stor potential där AI kan användas, speciellt när det handlar om att få processer att funka i bakgrunden. Det menade Amy Loutfi, professor i informationsteknologi och robotforskare vid Örebro universitet. Läs en intervju med henne här.


 

Foto: Lovisa Madås, AGFO

💥 Trendseminarium 2019

Arrangerades av LivsmedelsFöreningen

LivsmedelsFöreningens årliga trendseminarium hade temat ”Framtidens mat”. Under dagen fick vi i publiken höra insikter om vilka trender ett livsmedelsföretag bör ha koll på, både för att lyckas nationellt och internationellt.

Talare var Anna Ekström från Nielsen, ungdomsexperten Lovisa Sterner, omvärldsanalytikern Ingela Stenson, bio-hackaren Hannes Sjöblad (läs en intervju med honom här), Pia Qvarnström VD Swedish Temptations, Ludvig Berling produktchef Karma, Hugo Galvenius Google, Annika Sund Leksands och Sofia Ehlde innovationsdirektör Oatly. Tre insikter från dagen:

1.  Old is cool

Även under den här dagen lyftes den äldre målgruppen fram som söker nya produkter och har ändrade beteenden. För vi blir allt äldre och vi jobbar längre menade Nielsens Anna Ekström som menar att ”old is cool”.

2.  Ökat fokus på lokalt och hållbart

Maten som identitetsfaktor växer sig allt starkare. Det menade Lovisa Sterner och Ingela Stenson. Samtidigt lyftes den lokala maten fram av dem: ”vi väljer lokalt på allvar”. Madeleine Linins Mörner från Axfoundations testgård Torsåker gård pratade också om den lokala maten, och lyfte deras nya baljfärs baserad på svenska råvaror som ett exempel. Patrik Evertsson från Emåmejeriet och Pia Qvarnström från Swedish Temptations har tagit fram nya produkter med fokus på hållbarhet.

3.  Teamet viktigast

Vad krävs för att lyckas som entreprenör? Ludvig Berling från Karma, Annika Sund från Leksand och Sofia Ehlde från Oatly delade med sig av sina framgångsfaktorer. Välj rätt team, var transparent mot konsument och jobba snabbt för att nå marknaden.

Här kan du se presentationerna 

Och här kan du läsa Livsmedelsacceleratorns sammanfattning från dagen 


Foto: Julia Marcopoulos, AGFO

💥 The Future Kitchen Event

Arrangerades av Electrolux

Ny teknik, ökat hälsofokus, större utbud av växtbaserad mat och ökad medvetenhet om hållbarhet förändrar konsumentbeteenden runt mat och matlagning. Eftermiddagen bjöd på framtidsspaningar om våra kök och matlagning, medveten konsumtion och röststyrning och AI i köket.

På scen var bland annat Mike Wolf grundare av The Spoon, Theunis Scheepers general manager på Amazon, Vedran Bajer global business development på Google samt Charlotte Wessman marketing director på Nobia. Tre insikter från dagen:

1. Röststyrning förändrar vad vi gör i köket

Utvecklingen av röststyrning i köket är i sin linda, och om det än så länge går att starta och stänga av ugnen blir nästa steg att Alexa eller annan digital assistent vet vem du är och vad du behöver. Kanske till och med innan du själv vet om det. ”Hallå Pelle, ska du lämna huset? Ugnen är ju på.” Mer situationsanpassad och medveten alltså, det sade Theunis Scheepers från Amazon vid Future Kitchen.

2. Tre trender som påverkar framtidens matlagning

Relevans, personalisering av recept och att få ut så mycket som möjligt av den tid man spenderar i köket. De tre trenderna påverkar vår tid och vad vi gör i köket, menade panelen som bestod av Side Chef, Electrolux, Drop och Recipe Guru.

3. Förändrat tankesätt kring matsvinn nödvändigt

Det är viktigt att göra det lika enkelt att inte slänga mat som det är att slänga idag. Det lyfte flera i panelsamtalet om matsvinn. Enligt Selina Juul, grundare av Stop Wasting Food movement, slängs det i Sverige årligen 860 000 ton mat, i Danmark 700 000 ton och i Norge 360 000 ton. Våra grannländer är hälften så stora som oss sett till invånarantal. Danmark har högre svinn per invånare, men Norge lägre. Kan vi lära oss något där?


Foto: Julia Marcopoulos, AGFO

💥 Certifieringar – hur ska jag tänka?

Arrangerades av Projekt Matlust, OpenLab och HS Certifiering

Det finns en hel uppsjö av certifieringar för mat, och det kan vara svårt att veta vilken man vill ha och hur processen för att bli certifierad går till. Under ett frukostseminarium fick deltagarna hjälp i att reda ut dessa funderingar.

På scen fanns representanter från Projekt Matlust och HS Certifiering. Med under eventet fanns också representanter från WWF och MSC som den intresserade hade chans att ställa frågor till. Tre insikter från seminariet:

1. Restauranger och matbutiker kan slippa undan certifieringskrav

För att få påstå att något är ekologiskt måste man ha blivit certifierad. Det finns ett undantag – verksamheter som har lagring av sina livsmedel i anslutning till försäljningsverksamheten. Detta innebär att matbutiker och restauranger kan komma undan kravet på certifiering. Nya regelverk är dock uppe på förslag, så det kanske inte kommer förbli på det här viset så länge till.

2. När kommer en klimatcertifiering för livsmedel?

En i publiken förklarade att hon producerar ekologiska livsmedel med 100 procent förnybar energi. Hon menade att konsumenter bryr sig mer om klimatet än ekologiskt idag, och frågade sig vilken certifiering hon då ska ha. Efter en stunds fundering svarade HS Certifiering, som var medarrangörer av seminariet, att den aktör de kunde komma på var Svenskt Sigill.

3. Vägen till certifiering kan vara lång

Driver du ett livsmedelsföretag och funderar på att certifiera dina produkter? Se till att börja processen i tid, även om du är ett startup och inte kommit igång med storskalig produktion än. Det kan nämligen ta upp till 12 månader innan de som utför kontroller inför certifiering kan ha möjlighet att besöka din verksamhet.

 


Foto: Julia Marcopoulos, AGFO

💥 Regenerativt jordbruk – att förena bruk och vård av naturen

Arrangerades av Knytkraft

Vad är egentligen regenerativt jordbruk, perenna grödor och mykorrhizasvampar? Och hur ska vi producera hållbar mat i framtiden? Dessa kluriga begrepp och stora frågor diskuterades under ett heldagsevent.

På scen fanns lantbrukarna Jörgen Andersson, Märta Jansdotter och Kjell Sjellin, forskarna Elin Röös, Karl-Ivar Kumm, Thomas Kätterer och Håkan Wallander. Peter Sylwan ledde dagen. Tre insikter från dagen:

1.  Människan är inte en skadegörare

Lantbrukaren och grundaren av Fjällbete, Jörgen Andersson, uppmanade oss att sluta se oss själva som skadegörare på planeten. Han menade att vi inte bara kan sluta göra skada, utan faktiskt hjälpa naturen som en del i dess ekosystem.

2.  Finns det rum för idisslare i framtidens hållbara diet?

Forskaren Elin Röös berättade om ett forskningsprojekt hon varit med i där de kollat på en hållbar framtida diet. I den ingår de idisslande djur, men i lagom mängd och som betar gräs.

3.  Lantbrukets fem stora problem

Märta Jansdotter, lantbrukare och grundare av Gröna Gårdar, berättade om vad hon anser vara lantbrukets fem stora problem. Dessa är: 1. Matjordsförlust 2. Antibiotikaresistens 3. Förorenat vatten 4. Förlust av biologisk mångfald 5. Livsmedelsförsörjning.


Foto: Brid Content

💥 AGFO talk

Arrangerades av oss själva

Går det att skapa en matproduktion där allt har ett värde och som ger noll avfall? Det var en av frågorna runt ämnet cirkulär matproduktion som drog fullt hus till panelsamtalet AGFO talk.

I panelen deltog Niklas Wennber, grundare av Stadsjord, Bengt Persson VD Foodhills, Ingela Wickman Bois, rådgivare inom cirkulär ekonomi och Per-Anders Langendahl forskare vid SLU.

Tre insikter från eventet:

1.  Myndigheter och lagstiftning hindrar

Ett av de största hindren för att innovativa idéer som främjar en cirkulär livsmedelsproduktion är eftersläpande lagstiftning och standarder som inte hänger med. Dessutom myndigheters okunskap om nya produktionssätt, vilket är problematiskt i kontakten med framtidens livsmedelsproducenter.

2.  En total systemförändring krävs

Grunden för en cirkulär ekonomi är att designa om systemen. Det vi gör nu är mest mindre modulära förändringar. Än så länge har inga grundliga systemförändringar skett.

3. Vänd på steken!

Idag bygger vi smarta lösningar för att ta hand om vårt avfall; torkanläggningar, biogasanläggningar och så vidare. Teknikutvecklingen borde istället satsa på förebyggande åtgärder – åtgärder som minskar mängden avfall. Det handlar om att få till beteendeförändringar.

👉Anmäl dig till nästa AGFO talk här

🌍 Global kalender

I vår ständigt uppdaterade kalender listar vi konferenser och events med sikte på framtidens matsystem. Se den globala kalendern här

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här

ABBAIAmazonAxel JohnsonElectroluxFoodTech 2019GoogleMatluströststyrning

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!