Foto: Istock

Omvärld

Tema: Framtidens mjölk

🥛 Vad är mjölk i framtiden och vilka värden blir viktiga framöver? Följ med när vi spanar in i framtiden. 


Profilerna om framtidens mjölk

Vad blir viktigt för mjölkbranschen framöver? Mejerijätten Valio, kretsloppstänkande Wapnö gård, LRF Mjölk och utmanaren Oatly berättar hur de ser på framtidens mjölk.

Branschprofiler diskuterar framtidens mjölk.

👉 Läs intervju med nyckelpersoner


”Vi behöver en mer offensiv hållning”

Hur ser den svenska mjölksektorn ut år 2030? Det var temat när Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, bjöd in till en heldag.

På plats fanns forskare och branschföreträdare. Dagen inleddes med en trendspaning och ett panelsamtal. Deltog gjorde mjölkproducenten Anders Birgersson, frilansjournalisten Ann-Helen Meyer von Bremen, mjölkproducenten Hans Samuelsson samt vd:n för Startup People of Sweden, SUP46, Samir El-Sabini. Synen på hur den svenska mjölksektorn ska utvecklas var både optimistisk och pessimistisk i panelen.

👉 Läs en summering från dagen här


Utmanarna radar upp sig

Kolsyrad mjölk, mjölkliknande drycker gjorda på insekter, ärter eller hampa – aktörerna blir allt fler när det gäller alternativ till mjölk. AGFO listar 17 uppstickare som är mer eller mindre kända.

👉 Se hela listan här

AGFO-spaningAR


”Mjölkens position utmanas”

Lovisa Madås söker i en spaning svar på frågan: Vad är framtidens mjölk?

1990 hade Sverige 30 000 mjölkbönder och mjölk hade en ohotad position i svenska hem. I dag är scenen en annan. Branschen har genomgått flera ekonomiska stålbad och idag finns 3 477 mjölkgårdar. Även om mjölkkonsumtionen har minskat med 30 procent sedan 1980 är det fortfarande den vanligaste måltidsdrycken efter vatten.

Klimatförändringar, hälsofokus och vegotrenden påverkar hur vi ser på mjölk. I mejerikylen syns såväl nya premiumprodukter, som fjällkomjölk, och allt fler växtbaserade alternativ. Helt nya aktörer utmanar, som till exempel amerikanska Perfect Day, som jobbar med att ta fram mjölkprotein, helt utan en ko.

👉 Läs hela spaningen här


Doften av gammal mjölk

”Vi är vana vid att få doftprov av parfymer i magasin, man lyfter på en liten flärp och kan känna doften. Men Coop vänder på perspektivet. Här handlar det om den fiktiva parfymen Old Milk, och under flärpen väntar ett doftprov som luktar sur mjölk. Budskapet är enkelt: lär dig hur gammal mjölk luktar så slipper du slänga i onödan. För slänga i onödan är något vi gör i allra högsta grad.”

👉 Läs hela spaningen här

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här

Läs fler tema-artiklar

🇸🇪 Svenskt proteinskifte

🥛 Framtidens mjölk

🐟 Alger och landbaserad fisk

📡 Data och jordbruket

💡 Innovation och mat

♻️ Cirkulär matproduktion och kolinlagring

🥩 Kött 2.0

🦗 Matinsekter

🗑️ Matsvinn

🤖 Robotar

🌱 Precisionsodling

🥗 Stadsnära inomhusodling

🔬 Genteknik

🍖 Cellbaserat kött

framtidens mjölk

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!