Foto: AGFO/Istock

Spaning

Mjölkens position utmanas  

🥛 Förra veckan hade vi tema Norge. Nu dyker vi ner i mjölk och söker svar på frågan: Vad är framtidens mjölk?

1990 hade Sverige 30 000 mjölkbönder och mjölk hade en ohotad position i svenska hem. I dag är scenen en annan. Branschen har genomgått flera ekonomiska stålbad och idag finns 3 477 mjölkgårdar. Även om mjölkkonsumtionen har minskat med 30 procent sedan 1980 är det fortfarande den vanligaste måltidsdrycken efter vatten.

Klimatförändringar, hälsofokus och vegotrenden påverkar hur vi ser på mjölk. I mejerikylen syns såväl nya premiumprodukter, som fjällkomjölk, och allt fler växtbaserade alternativ. Helt nya aktörer utmanar, som till exempel amerikanska Perfect Day, som jobbar med att ta fram mjölkprotein, helt utan en ko. De har ingen produkt på marknaden än men investeringarna haglar över bolaget (totalt har de tagit in nära 40 miljoner dollar). Och de är inte ensamma. Fler och fler nya aktörer väljer nischen alternativ till komjölk. Senast i raden är svenska Sproud som satsar på ärter. Dock inte svenska eftersom det saknas anläggning här som utvinner protein ur ärter.

Så vad är framtidens mjölk, hur produceras den och vilka värden blir viktiga framöver? I veckan höll SLU ett mjölksymposium och vi på AGFO fick trendspana (här kan du se presentationen) och leda ett panelsamtal med Samir el Sabini, vd SUP46, frilansjournalisten Ann-Helen Meyer von Bremen samt mjölkproducenterna Hans Samuelsson och Anders Birgersson. Synen på framtidens svenska mjölksektor var både optimistisk och pessimistisk i panelen. Frågor som lyftes handlade om näringstäthet, hållbarhet, svensk produktion och ekonomi i en global värld, avstånd mellan producent och konsument, och allt fler alternativ till mjölk. Här kan du läsa en summering från panelsamtalet.

Finns det ett enkelt svar på frågan vad framtidens mjölk är? Nej. Stora frågor är komplexa och så även den här. Djurens betydelse i en cirkulär livsmedelsproduktion, hållbarhet och hälsa spelar in. Jag tror vi går mot en framtid med fler svenskproducerade premiumprodukter och allt fler aktörer som utmanar med helt nya lösningar.

Hur går dina tankar om framtidens mjölk? Hör gärna av dig.

🔜 Veckans mötestips:

Snart åker vi till Gotland för en heldag, hoppas vi ses där! Läs mer här

📅 Veckans rapportsläpp:

Snart släpps en ny rapport om komjölk och växtbaserade alternativ. 19 februari presenteras den här.

🐝 Veckans blomsteräng:

På Karlsfälts gård i Ystad går det inom kort att köpa en meter planterad blomsteräng för att gynna pollinerande insekter. Bzz!

⏰ Veckans deadline: 

Missa inte chansen att pitcha under konferensen Food Tech i Örebro. Ansökan stänger nu på söndag 3/2, ansök här.

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här

Läs mer:


”Vi behöver en mer offensiv hållning”

Hur ser den svenska mjölksektorn ut år 2030? Det var temat när Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, bjöd in till en heldag.


Här är framtidens mjölk

Mejerijätten Valio, kretsloppstänkande Wapnö gård, LRF Mjölk och utmanaren Oatly ger sin syn på framtidens mjölk.


Utmanarna radar upp sig

Mjölkliknande drycker gjorda på insekter, ärter eller hampa – aktörerna blir allt fler när det gäller alternativ till mjölk. AGFO listar 17 uppstickare.

mjölk

Lovisa Madås

Journalist och digital affärsutvecklare. Ansvarig AGFO.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!