Mötet är viktigt när man handlar direkt från bonden, menar Heléna Lindström. Foto: iStock.

Intervju

Därför handlar vi lokalproducerad mat

Rekoringar har blivit populärt. Men vilka drivkrafter finns för människor att handla lokalt? Heléna Lindström har djupdykt i fenomenet.

Idag finns 107 rekoringar runtom i Sverige. Rekoringar är grupper i sociala medier, främst på Facebook, som konsumenter och producenter ansluter sig till. Konsumenten beställer i förväg och sedan levererar producenten varorna till ett bestämt utlämningsställe. Heléna Lindström läser Environmental Economics and Management vid Sveriges Lantbruksuniversitet och har just skrivit klart sin masteruppsats Local Food Markets – Consumer perspectives and values.

– Jag började köpa lokalproducerad mat på Ica, men den var ofta slut och jag började leta efter andra vägar. Det var då jag stötte på rekoringarna, berättar Heléna Lindström.

Heléna Lindström gick med i en rad rekoringsgrupper och valde sedan ut en i Uppsala, en i Skövde och en i Malmö och bad om att få göra djupintervjuer med medlemmarna. 14 personer hörde av sig, alla kvinnor.

👉 Läs också: 16 tjänster för lokalproducerad mat

– Jag lägger ingen värdering i det, de var spridda både geografiskt och åldersmässigt. Till de utlämningsställena kom däremot både kvinnor och män och handlade. Kanske är kvinnor mer benägna att ställa upp i intervjusammanhang, resonerar Heléna Lindström.

Måna om producenterna

De som Helena Lindström intervjuade var måna om producenterna. Man vill möjliggöra för dem att bli mindre beroende av de stora handlarna och grossisterna, som man anser har för stor makt.

– De hade tänkt en hel del på matproduktion och samhället i stort. De funderar också över vilka konsekvenser olika typer av matproduktion har. Det är tankar om miljö och transporter, men också om att komma närmare det som odlas i säsong. Sedan är det många som uppskattar möjligheten att testa nya grejer, till exempel viltkött, berättar hon.  

”Man vill avanonymisera maten”

Det viktiga mötet

Den sociala aspekten visade sig spela en nyckelroll.

– Det är roligare att handla så här jämfört med i en vanlig butik, säger de jag pratat med. Man träffar människor och viktigast av allt – man kan prata med producenten, säger Heléna Lindström.

Som kontrollfråga undrade hon: ”Men du kan ju handla lokalproducerat och hämta ut en kasse eller till och med få hemleverans. Är inte det att föredra, med tanke på tidsåtgång och planering?”

– Men nej, man uppskattar den sociala kontakten. Man vill avanonymisera maten man köper. Många uppskattar även att följa vad folk skriver i kommentarsfältet på sociala medier. Det är intressant med tanke på att flera rekoringar numera är kopplade mot appen Local Food App där köpet sker via ett anonymt köp inne i appen, säger Heléna Lindström.

Prisfrågan mindre tydlig

När det gäller priset var det svårare att se något enhetligt mönster.

– Allt beror på vad man jämför med. Vissa tycker att det är billigt, andra att det är dyrare att handla så här. Någon menade att maten håller längre eftersom den är helt färsk. Andra jämför med priset på exempelvis ekologiskt naturbeteskött i butik. Det är inte direkt ”billigt”.

Men vem är då den typiska rekoringskunden?

– Jag försökte verkligen hålla ögonen öppna när jag var ute på utlämningsställena men kunde inte se att gruppen var enhetlig på något sätt. Det är folk i alla åldrar; kvinnor, män, familjer, pensionärer. Folk tog sig dit med olika typer av färdmedel och handlade olika saker.

Heléna Lindström tror istället att enhetligheten ligger i att rekoringsköparna funderar mycket över vilka värden de stöttar när de köper mat.

– Det och avanonymiseringen tror jag kommer att vara mervärden som i förlängningen kan få allt fler att välja att handla från exempelvis en rekoring, avslutar hon.

REKO står för Rejäl Konsumtion och är ett sätt att handla lokalproducerad mat, helt utan mellanhänder. Konsumenter och producenter på en ort går samman och startar en REKO-ring där råvaror och produkter säljs direkt från producent till konsument.

Källa: Hushållningssällskapet

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev, signa upp gratis här

Läs mer:

Guide: Här handlar du lokalproducerad mat – utan mellanhänder

AGFO talk på temat Hur handlar vi maten i framtiden?

AGFO talk på temat Hur väljer vi maten?

lokal mat

Linda Linnskog Rudh

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!