Foto: Istock

Omvärld

Tema: Framtidens förpackningar

🥫 Att maten vi producerar och äter ska vara så hållbar som möjligt har vi förstått – men vad gäller för det som omsluter maten? Möt de som sätter framtidens förpackningar i centrum.


20 innovationer som förändrar våra förpackningar

Varje år slänger hushållen i Sverige 4,2 miljoner ton sopor. En stor del är förpackningar, nödvändiga för livsmedelskedjan men ett aber ur miljösynpunkt. AGFO listar förpacknings- och materialinnovationer som vi lär se mer av i framtiden.

👉 Läs hela listan här

 
”Vi vill inte leva klimatsmart”

Handen på hjärtat, hur långt är vi villiga att gå för att bli klimatkloka? AGFO:s gästspanare Fredrik Stork tycker omställningen går för långsamt.

”Att vi människor inte vill leva klimatsmart blir allt mer uppenbart. Många klagar över politiker som inte kommer överens i de riktigt stora frågorna. Men inte heller när det kommer till de små frågorna är vi människor beredda att ändra på våra levnadssätt. Och det börjar redan i livsmedelsaffären. Så sätt nu handen på hjärtat när jag ställer frågan: Skulle du vara beredd att dricka ditt favoritvin ur en Tetra Pak för att rädda klimatet?

👉 Läs hela spaningen av Fredrik Stork här



Så handlar du klimatsmart

Vad gör min insats för skillnad? Kanske inte så mycket, men om alla gör något kan många bäckar små bli en stor flod. Här är sex sätt att faktiskt bli lite smartare i affären.

Det första tipset är såklart att minska konsumerandet. Men om vi bortser från det och man ändå vill ha sitt kaffe. Börja med att undvik plastlock på snabbkaffet och på snabbmatsrestaurangen.

Att plastbanta är bra både för klimatet och miljön. Eller varför inte använda en egen termosmugg. I Danmark och Storbritannien tas det ut en pant på muggar för att de ska återföras.

👉 Läs hela artikeln här

 
Om uppkopplade förpackningar 

Digitaliseringen av förpackningar jobbar pappersindustrin hårt med. Men hur ser framtidens förpackning ut? Martin Neselius på BillerudKorsnäs helägda dotterbolag BK Venture berättar om deras vision.

Berätta om det ni kallar Internet of Packaging.

– Det är en lek med ord och syftar på Internet of Things (IoT). BillerudKorsnäs är i grunden en traditionell pappersindustri, men vi påverkas starkt av digitaliseringen. Vi försöker svara på frågan ”hur kan vi på bästa sätt göra förpackningar kommunicerbara och till vilken nytta”.

Vad menar du med kommunicerbar förpackning?

– Det handlar om att förpackningen ska kunna vara uppkopplad mot internet och därmed bland annat göras spårbar. Det kan göras på många olika sätt. Den enklaste formen är att printa förpackningen med ett unikt nummer, eller en QR-kod, som går att läsa av med en scanner eller mobiltelefon. Radiotaggar är en annan variant. Det är samma teknik som larmbrickor använder. Det går även att sätta en tracker på förpackningen, så att den pratar med mobilnätet och kan berätta var den befinner sig och hur den mår. Det här är inget nytt och många använder sig redan av tekniken, bland annat för inomhustracking av allt från verktyg till varor och människor.

👉 Läs hela intervjun med Martin Neselius här

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev! 👉 Signa upp gratis här!

Läs fler tema-artiklar

🇸🇪 Svenskt proteinskifte

🐟 Alger och landbaserad fisk

📡 Data och jordbruket

💡 Innovation och mat

♻️ Cirkulär matproduktion och kolinlagring

🥩 Kött 2.0

🦗 Matinsekter

🗑️ Matsvinn

🤖 Robotar

 

🌱 Precisionsodling

🥗 Stadsnära inomhusodling

🔬 Genteknik

🍖 Cellbaserat kött

förpackningar

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!