Förpackningar i fokus i veckans spaning.

Spaning

”Vi vill inte leva klimatsmart”

Handen på hjärtat, hur långt är vi villiga att gå för att bli klimatkloka? AGFO:s gästspanare Fredrik Stork tycker omställningen går för långsamt.

Att vi människor inte vill leva klimatsmart blir allt mer uppenbart. Många klagar över politiker som inte kommer överens i de riktigt stora frågorna. Men inte heller när det kommer till de små frågorna är vi människor beredda att ändra på våra levnadssätt. Och det börjar redan i livsmedelsaffären. Så sätt nu handen på hjärtat när jag ställer frågan:

Skulle du vara beredd att dricka ditt favoritvin ur en Tetra Pak för att rädda klimatet?

√Ąven om du svarar ja p√• fr√•gan blir effekten tyv√§rr inte s√• stor. F√∂r konstigt nog finns det n√§stan inga klimatsmarta f√∂rpackningar p√• Systemet, och i livsmedelshyllorna kryllar det fortfarande av f√∂rpackningar som varken √§r bra f√∂r klimatet eller milj√∂n i √∂vrigt. Berget av on√∂digt emballage √§r enormt och ingen, och allra minst politikerna, verkar bryr sig om det.

När jag spanade efter olivolja i de stora livsmedelsaffärerna fanns det exempelvis bara tunga glasförpackningar att välja på. Det bästa för miljön vore i många fall om olivoljan, och andra flytande produkter som flytande tvättmedel och refillförpackningar för handtvål, levererades i en behändig pappersförpackning. Men där är vi inte än. Inte ens juicesortimentet är miljösmart eftersom merparten av tillverkarna i dag använder plast i stället för pappersförpackningar.

”Det kr√§vs allts√• tv√• lastbilar i varje riktning”

För trots allt prat om plastbantning och att rädda våra hav väljer många tillverkare (och kunder) fortfarande de exklusiva plastflaskorna i juicehyllan. I vårt land pratar vi dessutom hellre om behovet att ställa om transporterna, i stället för att diskutera våra möjligheter att minska de volymer som transporteras runt.

I min egen spaning kan jag konstatera att jag, f√∂r varje matkasse som jag sl√§par hem, ocks√• m√•ste √•tervinna en lika fullproppad p√•se med emballage. Det kr√§vs allts√• tv√• lastbilar i varje riktning ‚Äď en till matbutiken en lika stor fr√•n √•tervinningsstationen, f√∂r att vi ska f√• mat p√• bordet om jag till√•ts att raljera.

Det är naturligtvis inte sant fullt ut, men det är heller inte det som är poängen.

Poängen är i stället varför vi fortfarande tillåter oss att tillverka många förpackningar i omiljövänliga material och utföranden, varför fler förpackningar inte är stapelbara så att vi slipper transportera runt luft, och varför man inte försöker att öka volymerna av pappersförpackningar så att man kan skapa nya stordriftsfördelar i återvinningsprocessen.

I dag kan en lastbil åka runt och hämta material på flera platser i stället för att åka ut till en återvinningsstation och hämta material från flera containrar.

Det är tankemönster som dessa som tar upp all min tid varje gång jag går till återvinningsstationen. Och hur kan det avslutningsvis komma sig att det fortfarande är lagligt att sälja min favorittandkrämstub i en fyrkantig plastförpackning bara för att det ser snyggt ut?

Jo just det ja. Det beror ju på att vi inte vill leva klimatsmart.


Fredrik Stork, gästspanar hos AGFO. Till vardags teknikreporter på ATL.

ūüíö¬†Gillade du det h√§r? D√• kommer du att √§lska v√•rt nyhetsbrev,¬†signa upp gratis h√§r

Läs mer:

Så handlar du klimatsmart

20 innovationer som förändrar våra förpackningar

Framtidens förpackningar är uppkopplade

Här finns statistik kring hur mycket vi slänger och hur mycket vi återvinner

förpackningar

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges b√§sta nyhetsbrev om morgondagens mat ‚Äď gratis!