Bild: Istock

OmvÀrld

Tema: Mat och innovation

💡Sverige Ă€r högt rankat nĂ€r det gĂ€ller innovationskraft. Men inte inom livsmedelsbranschen. Varför? Möt personerna som har svar.


”SlĂ„ende okunskap om innovationer”

Med Simris Alg Ă€r Fredrika Gullfot pĂ„ vĂ€g att förĂ€ndra en hel rĂ„varumarknad pĂ„ global nivĂ„. Men det finns hinder pĂ„ vĂ€gen – bland annat förstĂ„elsen för vad innovationer egentligen Ă€r.

Fredrika Gullfot Ă€r doktor i bioteknik och grundare av Simris Alg. Företaget odlar alger i vĂ€xthus pĂ„ Österlen och producerar viktiga omega-3-fettsyror till livsmedel. Fredrika Gullfot menar att innovationshöjden ofta Ă€r  lĂ„g inom livsmedelsbranschen, dĂ€r man gĂ€rna kallar rena produktutvecklingar för innovation.

– Jag minns nĂ€r jag för första gĂ„ngen var pĂ„ ett innovationsevent inom livsmedelsindustrin, dĂ€r en rapsolja med smörsmak presenterades som en innovation. DĂ„ ligger inte ribban sĂ€rskilt högt.

👉 LĂ€s hela intervjun med Fredrika Gullfot hĂ€r


”Om man tĂ€nker litet förblir man liten”

En kris eller negativ förÀndring kan vara ett brutalt uppvaknande men i dess kölvatten utvecklas ofta innovativa lösningar. Det menar Donnie SG Lygonis som Àr innovationsstrateg pÄ KTH Innovation.

Donnie SG Lygonis har jobbat med projekt i bÄde Sverige och i Silicon Valley. Han Àr entreprenör med erfarenhet frÄn bland annat livsmedelsbranschen och agtech. Han förelÀser dessutom en hel del och hjÀlper forskare och studenter att kommersialisera sina patent och idéer pÄ KTH Innovation i Stockholm.

Vad behövs för att nÄ verklig innovation?

– Ofta behövs en kris eller förĂ€ndring i lagstiftning för att en ny innovation ska kunna nĂ„ marknaden. NĂ„got som ruskar om helt enkelt. Ta Spotify som exempel. Spotify skulle inte ha lyckats lika bra om inte Napster och Piratebay hade banat vĂ€g genom att nĂ€ra nog förgöra musikindustrin. DĂ„ kunde Spotify komma in som en riddare pĂ„ vit springare och rĂ€dda dagen. För jordbruket ser vi att legaliseringen av marijuana i Kanada och USA fungerar pĂ„ motsvarande sĂ€tt. DĂ€r finns riktigt hungriga entreprenörer som ser affĂ€rsmöjligheter. De anvĂ€nder allt frĂ„n sensorer till drönare och annan hightech för att maximera effekten av jordbruket, vilket sĂ€kert kommer att spilla över pĂ„ det traditionella jordbruket.

👉 LĂ€s hela intervjun med Donnie SG Lygonis hĂ€r


Foodtech – svĂ„rt men inte omöjligt

Startup-hubbens vd har erfarenhet frĂ„n storbolaget Arla Foods och hjĂ€lper nu smĂ„bolagen. Men Samir El-Sabini skulle inte sjĂ€lv starta foodtechbolag i Sverige: “Det Ă€r för omstĂ€ndligt”.

”Man fĂ„r lĂ€gga alldeles för mycket tid pĂ„ att trĂ€nga igenom strukturerna inom den svenska livsmedelsbranschen.” SĂ„ sĂ€ger Samir El-Sabini, vd för startup-hubben SUP46 (Startup People of Sweden).

Med svÄrgenomtrÀngliga strukturer menar han livsmedelslagar, ojÀmna styrkeförhÄllandena med nÄgra fÄ jÀttebolag, liksom riskmomentet nÀr man ska fÄ plats pÄ hyllan i butik.

– Storbolagens sega strukturer krockar med startupens snabbrörliga. Men med det sagt, sĂ„ Ă€r det Ă€ndĂ„ gynnande att ha tydliga satsningar pĂ„ foodtech för storbolag, sĂ€ger Samir El-Sabini.

👉 LĂ€s hela intervjun med Samir el-Sabini hĂ€r

AGFO-rapport


50 företag: SÄ hindras svensk matinnovation

Sju faktorer hÀmmar innovation i livsmedelssystemet. Det gÄr att konstatera efter AGFO:s enkÀt till 50 verksamma företag.

Sverige Àr ett av vÀrldens ledande lÀnder nÀr det gÀller innovation. Men inte inom en av vÄra viktigaste branscher: livsmedel. DÀr nÄr vi bara upp till plats 14 i Europa, lÄngt ifrÄn pallplats. Av den anledningen genomförde AGFO under hösten en enkÀt företag som sysslar med allt jordbruksteknik och insekter till marknadsplatser för lokal mat.

50 företag svarade och AGFO:s innovationsrapport Àr insikter utifrÄn de svaren.

📑  HĂ€mta rapporten gratis hĂ€r (pdf)

Svenska ekosystemet

HÀr Àr aktörerna som hjÀlper och stöder, som finansierar och marknadsför, som accelererar och för branschens talan.

🇾đŸ‡Ș HĂ€mta den svenska Ekosystemkartan hĂ€r (pdf)

agfo-spaning


Pusselbiten som saknas

Det pratas mycket om vikten av att arbeta i tvÀrteam. Att olika bakgrunder och kompetenser behövs för att stimulera innovation och problemlösning. Med nÄgot saknas. Det skriver Lovisa MadÄs i en spaning.

”För problem finns det att lösa. I matsystemet Ă€r de mĂ„nga; svinn, resursslöseri och behov av mer mat till en vĂ€xande befolkning, för att nĂ€mna nĂ„gra. Allt mer ljus riktas mot just livsmedelssystemets utmaningar och initiativen Ă€r mĂ„nga; nya innovationshubbar, konferenser, möten.

Vi pÄ AGFO besöker mÄnga (och driver sjÀlva eventserien AGFO talks). NÄgot som slÄr oss nÀr nÀr vi deltar i grupper som diskuterar framtidens matsystem Àr att lantbrukarna ofta glöms bort helt.

De som arbetar med att producera det vi Ă€ter, och som kan tillföra mycket i dialogen kring morgondagens matsystem. Tonvikt ligger allt som oftast pĂ„ helt nya disruptiva tekniker och affĂ€rsmodeller. Det behövs ocksĂ„. Men vi pĂ„ AGFO Ă€r övertygade om vi behöver jobba mer över grĂ€nserna för att lösa utmaningarna framĂ„t.”

👉 LĂ€s hela spaningen av Lovisa MadĂ„s hĂ€r

AGFO talks

Under hösten har AGFO talk haft tema Radikala innovationer ihop med spÀnnande paneler.

💚 Gillade du det hĂ€r? DĂ„ kommer du att Ă€lska vĂ„rt nyhetsbrev! 👉 Signa upp gratis hĂ€r!

fler AGFO-tema

🔗 Blockkedjan och mat

🇾đŸ‡Ș Svenskt proteinskifte

đŸ„›Â Framtidens mjölk

🐟 Alger och landbaserad fisk

📡 Data och jordbruket

💡 Innovation och mat

♻ CirkulĂ€r matproduktion och kolinlagring

đŸ„©Â Kött 2.0

🩗 Matinsekter

đŸ—‘ïžÂ Matsvinn

đŸ€–Â Robotar

đŸŒ±Â Precisionsodling

đŸ„—Â StadsnĂ€ra inomhusodling

🔬 Genteknik

🍖 Cellbaserat kött

agtechfoodtechinnovation

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror pÄ morgondagens livsmedelskedja. Det gör Àven vÄra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bĂ€sta nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!