Foto: Istock

Omvärld

Tema: Data och jordbruk

📡 Floden av data i jordbruket ökar explosionsartat i takt med att tekniken förfinas. Vilka är farhågorna, möjligheterna och vad blir nästa steg? Möt experterna med data i fokus.

entreprenöreRNA

”Data är den nya guldmalmen”

AgriOpt är en av de nya aktörer som stegat in i matsystemet och tar ett nytt grepp om data i jordbruket. AGFO möter grundaren Isak Nielsen.

– Man brukar höra att data är det nya guldet. Men det stämmer inte. Data är den nya guldmalmen som måste förädlas i flera steg för att få ut värdefull information – och det är den informationen som är det nya guldet som skapar värde för lantbrukaren.

Vem äger den data som lantbruket genererar?

– Lantbrukaren, det är solklart. Se till att ni äger och har rätt till er egen data, säger jag till alla lantbrukare jag möter. Viktigt också att man inte låser in sig i ett system där det inte går att flytta data till en annan leverantör om man önskar. Transparens är otroligt viktigt framöver för att få till en fungerande marknad.

Vad blir nästa steg för data i jordbruket?

– Det finns mycket data som har samlats in, men nästa steg måste bli att man kan analysera denna data och ge relevant information tillbaka som du som lantbrukare faktiskt kan ta beslut på. Det börjar mogna när det gäller insamling av data, men i analysdelen kommer vi se många fler aktörer som kliver in.

👉 Läs hela intervjun med Isak Nielsen här


Bolaget som skakar om hela branschen

Vi går i rask takt mot en uppkopplad värld. Så även inom jordbruket. Vad händer när tusentals lantbrukare kopplar samman data från miljoner hektar med en kraftfull analys? Branschen ruskas om totalt. Och investerare som Google lägger in miljoner dollar. AGFO möter Lucas Strom från Farmers Business Network.

👉 Läs hela intervjun med Lukas Strom här

AGFO-spaning



Vem äger egentligen din data?

Hur kan lantbrukares data bli en säljbar handelsvara som de tjänar pengar på? Den frågan ställer sig Frida Jonson i en spaning.

”Vem äger data som genereras i jordbruket? Ja, lantbrukaren är väl de flesta överens om. Men i nästa steg när all data aggregeras och analyseras – och kanske säljs vidare. Vem äger insikten? Och varför är lantbrukares data gratis när andras företags data inte är det? Hur kan lantbrukares data bli en säljbar handelsvara som de tjänar pengar på?”

👉 Läs hela Frida Jonsons spaning här

 

Techjättar kopplar greppet om maten

Ola Andersson skriver i en spaning om farm-to-table – på en global nivå, driven av data och artificiell intelligens.

”Amerikanska detaljhandelsjätten Walmart har patent på såväl jordbruksdrönare som robotbin och Kinas svar på Amazon – Alibaba – har teknik för att övervaka grisuppfödning via både bild och ljud kopplat till artificiell intelligens. Bild för att identifiera enskilda grisar via markeringar på kroppen och ljud för att exempelvis kunna höra hostningar som kan signalera sjukdomar. Alibaba, och konkurrenten JD.com, har dessutom släppt hela AI-plattformar riktade mot lantbrukare med syfte att optimera drift och produktion. Och allt har hänt de senaste 1-2 åren.”

👉 Läs hela spaningen av Ola Andersson här

experterna

Data i jordbruket – vad blir nästa steg?

Floden av data i jordbruket kommer att förändra hur vi producerar maten. Vilka är farhågorna, möjligheterna och vad blir nästa steg? AGFO har frågat experterna.

Mats Söderström forskare vid SLU, Joel Glemne grundare av Skira, Anna Nilsson chefredaktör tidningen Lantmannen, Jonas Engström som jobbar med forskning och teknikutveckling inom jordbruket på RISE, och Anders Hedberg grundare av Sensefarm.

👉 Läs hela artikeln här 

💚 Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev!  👉 Signa upp dig här

fler agfo-tema

🇸🇪 Svenskt proteinskifte

🥛 Framtidens mjölk

🐟 Alger och landbaserad fisk

📡 Data och jordbruket

💡 Innovation och mat

♻️ Cirkulär matproduktion och kolinlagring

🥩 Kött 2.0

🦗 Matinsekter

🗑️ Matsvinn

🤖 Robotar

🌱 Precisionsodling

🥗 Stadsnära inomhusodling

🔬 Genteknik

🍖 Cellbaserat kött

agtechbig datadata

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!