Katja Samoilina driver väderappen Grönt Väder och gästspanar den här veckan för AGFO. Foto: AGFO

Spaning

Digital djurhälsa dundrar fram

Gästspanaren Katja Samoilina spanar efter de senaste innovationerna på lantbruksmässan EuroTier i Tyskland.

👉 Den här spaningen publicerades först i vårt nyhetsbrev AGFO weekly, signa upp dig här

Peppad, hoppfull och med famnen full av broschyrer lämnar jag spännande EuroTier i Hannover. Det är en av Europas största lantbruksmässor där se senaste innovationerna visas upp.

EU-parlamentet har nyligen röstat för striktare antibiotikaregler till djur där Sverige redan är EU-bäst. Nu måste övriga länder anpassa sig. Djurhälsa och djurvälfärd var därför inte oväntat huvudämnen på årets mässa, något som avspeglades i innovationerna.

”Konsumenter vill äta med gott samvete.”

Intresset för nya appar och sensorer som samlar, bearbetar och analyserar olika typer av data var stort – från beteende av enskilt djur till övervakning över hela gården. Klassiska digitala programvaror för djurhållning är populärt men bara 43 procent använder dem regelbundet. Mindre än 25 procent använder digitala lösningar för hela gården, enligt en undersökning av Agrifuture Insights som gjorts i Tyskland, Polen, USA och Frankrike.

Omvärlden kräver snabba förändringar och ökad transparens: lagstiftningen blir striktare och konsumenter vill äta med gott samvete. Big Data för lantbrukare blir i den kontexten inte bara ett buzzword utan gör det möjligt att fördjupa insikterna om sin verksamhet och kommunicera det.

Jag undrar vilka ämnen som blir centrala på EuroTier kommande år. Hållbarhet och minskning av tex ammoniak i djurhållning hamnar mer i fokus. På just det ämnet var en av mest uppmärksammade uppfinningarna i år Big Dutchmans Pig T, en toalett för grisar som ska förbättra djurvälfärden.
Vi har nog bara sett början på den innovativa resan mot hållbarhet i jordbruket internationellt sett.

 

 


Katja Samoilina gästspanar hos AGFO. Driver tjänsten Grönt Väder.

agtechAntibiotikaanvändningbig databig data analyticsDjurvälfärd

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!