Isak Nielsen på Agriopt utvecklar en digital analystjänst för att optimera växtodlingen. Foto: AgriOpt

Intervju

”Data är den nya guldmalmen”

AgriOpt är en av de nya aktörer som stegat in i matsystemet och tar ett nytt grepp om data i jordbruket. AGFO möter grundaren Isak Nielsen.

Hur förändrar data lantbrukets affärer?

– Det är inte data i sig som förändrar jordbruket, utan det är informationen som vi kan få ut från data som gör skillnad. Då blir det lättare att agera på exempelvis klimatförändringar och ta bättre och mer informerade beslut. Det finns ett stort behov av att inte bara samla in data utan även börja baka in den och använda den i sin dagliga verksamhet. För att det ska vara möjligt behövs tjänster som bearbetar data till beslutsunderlag som man kan ta action på. Alla har inte möjlighet att anställa en dataanalytiker, därför behövs tjänster som hjälper lantbrukaren att själv skapa värde ur data, säger Isak Nielsen grundare av AgriOpt.

– Man brukar höra att data är det nya guldet. Men det stämmer inte. Data är den nya guldmalmen som måste förädlas i flera steg för att få ut värdefull information – och det är den informationen som är det nya guldet som skapar värde för lantbrukaren.

Om AgriOpt:

Ett startupbolag som utvecklar en digital analystjänst för att optimera växtodling genom att kombinera AI med lantbrukarens erfarenheter.  ”Vi vill fånga in den tysta kunskapen som finns i lantbruket. Tekniken själv kan inte lösa allt, vi måste sy ihop det med kunskapen hos bonden.” AgriOpt är ett renodlat mjukvaruföretag och får finansiellt stöd av bland annat Vinnova just nu. Söker investerare.

Du är ny i den här branschen.

– Det stämmer, även om jag under hela min uppväxt drömde om att bli bonde. Sedan blev det teknisk fysik i stället, och nu är jag väldigt glad över att kunna kombinera dessa två intressen. Och jag upplever att det är en väldigt välkomnande bransch. De lantbrukare jag möter är nyfikna, öppna och tydliga med att man vill framåt. Och man vill framåt tillsammans.

Vem äger den data som lantbruket genererar?

– Lantbrukaren, det är solklart. ”Se till att ni äger och har rätt till er egen data”, säger jag till alla lantbrukare jag möter. Viktigt också att man inte låser in sig i ett system där det inte går att flytta data till en annan leverantör om man önskar. Transparens är otroligt viktigt framöver för att få till en fungerande marknad.

Vad blir nästa steg för data i jordbruket?

– Det finns mycket data som har samlats in, men nästa steg måste bli att man kan analysera denna data och ge relevant information tillbaka som du som lantbrukare faktiskt kan ta beslut på. Det börjar mogna när det gäller insamling av data, men i analysdelen kommer vi se många fler aktörer som kliver in, säger Isak Nielsen på AgriOpt.

♥️ GILLADE DU DET HÄR? DÅ KOMMER DU ATT ÄLSKA VÅRT NYHETSBREV! 👉SIGNA UPP GRATIS HÄR

LÄS OCKSÅ:

Experterna: Så hindras svensk matinnovation

Spaning: På väg mot ett klimatpositivt jordbruk

AgriOptagtechbig databig data analytics

Frida Jonson

Lantbruksjournalist och bonddotter. Innehållsansvarig på AGFO.

MejlaTwitterFölj på Twitter

One thought on “”Data är den nya guldmalmen”

Comments are closed.

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!