Lisa Smits är grundare av vädertjänsten Ignitia. Foto: Pressbild

Intervju

Startupen som kan förändra liv

Ur frustration väcktes en idé. Nu levererar Liisa Smits en tjänst som kan förändra livet för miljoner människor.

Liisa Smits driver företaget Ignitia som levererar väderprognoser till länder i Västafrika och har över 600 000 användare. Det är onekligen en bedrift att lyckas skala upp en vädertjänst i fjärran länder, men vad har det med mat att göra?

På ett kontor i Washington

2010 satt Liisa Smits en dag och var frustrerad över avsaknaden av satellitdata över Arktis. Samtidigt kunde hon notera den stora mängden satellitdata över ekvatorn. Hon jobbade då som gästforskare vid University of Washington. Samtidigt hade hon i bakhuvudet att det i stort sett aldrig levererades några tillförlitliga väderprognoser till just länderna kring ekvatorn.

– Tropiskt väder är minst sagt oförutsägbart. Tidsspannet från klarblå himmel till storm är bara någon timme. Ett sånt väder är svårt att ställa tillförlitliga prognoser på, berättar hon.

Trots insikten om hindren hade en idé fötts, och ett par kollegor vid universitetet hängde på.

”Ett enda dåligt beslut kan vara ödesdigert.”

I 2,5 år jobbade Liisa tillsammans med fysiker och metrologer för att knäcka nöten med prognoser för tropiska väder, men det såg länge hopplöst ut. Det var först när de lade ihop samtliga teammedlemmars forskning som knuten plötsligt löste upp sig.

Snart flyttade flera i teamet till Ghana för att komma närmare marknaden. I ryggen hade de en salig blandning av forskningsmedel från EU, Vinnova och Almi och egna sparade medel.

Ignitia började i Ghana och har nu tagit sig in i flera andra Västafrikanska länder.

 

Ett dåligt beslut och allt är förlorat

Vad var det då för problem vädertjänsten Ignitia skulle lösa? Jo, man skulle förse bönderna i Ghana med information om vilka dagar de skulle odla sina grödor på, vilka dagar de skulle gödsla på och när de skulle bespruta grödorna med växtskyddsmedel.

– Tajmar man in sådden fel, mitt i en torrperiod, så blir det ingen skörd. Kommer en storm samma dag som man har lagt ut gödningsmedel på åkern, ja då spolas det ned i diket. Har du bara råd att köpa tre flaskor med bekämpningsmedel mot svartmögel att spraya kakaoträden med och ett tropiskt regn sköljer bort alltihop, då finns det ingen andra chans. Ett enda dåligt beslut kan vara ödesdigert för en bonde i Ghana, förklarar Liisa Smits.

När solen blev en giftspindel

Efter många observationer började Liisa Smits och hennes kollegor förstå behoven. Det fungerade inte att fråga, då fick de bara svaren som föremålet för intervjun trodde att de ville ha. Det var istället rena observationer som gav mest.

– Utgångsläget är att många människor i Ghana är analfabeter, i en by finns kanske bara någon eller ett fåtal som kan läsa. I stort sett ingen har en smartphone, men de har telefoner som kan ta emot textmeddelanden.

”Det bygger på att användaren ska bli nyfiken och vilja lära sig mer.”

För 20 år sedan var USSD-menyerna något vi använde flitigt här i Sverige. Minns någon kanske hur man knappade in en kod i menyn på telefonen för att få veta saldot? Det är just den tekniken som Ignitia använder när de levererar textmeddelanden till 600 000 bönder i Västafrika. Men vänta nu, de flesta kan ju inte läsa… Nej, men de känner igen orden Rain och Dry.

Ignitia jobbar med sju nyckelord som finns med i prognosen. Den aktuella dagens prognos finns i första meningen i textmeddelandet och morgondagens prognos på den andra.

– Någon i byn kan ofta hjälpa till att läsa vad som står och bonden känner sedan igen nyckelorden. Det bygger på att användaren ska bli nyfiken och vilja lära sig mer.

Hon berättar också att hennes team initialt testade att skicka symboler i prognosen, med tanke på att många inte kunde läsa, men det gick inget vidare.

– När jag tyckte att det var en tydlig sol, tyckte mottagaren att det såg ut som en giftspindel.

Hur betalar man för tjänsten?

För att köpa en prognos från Ignitia skriver man en kod. Numret är 455 och en prognos kostar 4 amerikanska cent, vilket motsvarar 24-25 svenska öre. Man kan både köpa enstaka prognoser och hela abonnemang, men det är ingen bindningstid och man kan avsluta när som helst med en enkel kod i telefonens textmeny.

Vill du flytta prognosen till ett annat område trycker du en 3:a och telefonen letar själv upp det nya området.

Att sälja in en vädertjänst i Västafrika

Liisa Smits menar att nyckeln är att leverera ett värde som bönderna är beredda att betala för. Har man sett att det fungerar berättar man om det för andra.

– Det är vanligt att prognosen förs på tal när man pratar om dagen som gått. Men man köper ingen egen prognos direkt, utan börjar fråga den som har telefonen med prognosen om hur vädret ska bli. I vissa byar möts man tidigt varje morgon för att kolla vädret. Vissa går långa sträckor, men efter en tid blir det trist att behöva gå fram och tillbaka och dessutom kanske man har sin mark så långt bort att prognosen blir fel för det området. Det är då man beredd att testa själv, säger Liisa Smits.

Men slutligen – ger prognosen någon utdelning?

Många av människorna som använder Ignitias tjänst lever på motsvarande 2 dollar om dagen. De kämpar för sin överlevnad och om skörden slår fel är risken svält.

Ignitias prognoser har 84 procents tillförlitlighet, vilket betyder att fyra av fem prognoser stämmer. En färsk studie som University of Berkeley i San Fransisco har gjort på plats i Ghana visar att de som löpande använder Ignitias väderprognoser i genomsnitt har fått en 60-procentig ökning av skörden. Vissa grödor har en 130-procentig ökning, medan andra, som jordnötter som delvis växer under torrperioden, bara visar en 25-procentig ökning.

– På ett år får man 480 dollar mer i fickan, vilket innebär att man går från att tjäna 2 dollar om dagen till drygt 3. Det är en enorm skillnad. Det är den skillnaden som gör att man kan investera i något som kan hjälpa en på längre sikt och 4-5 år senare börjar man se de stora förändringarna.

”Om vi kan vara en accelerator som sätter bollen i rullning, ja då är jag väldigt nöjd.”

Samtidigt hoppas Liisa Smits att de bönder som tar sig upp ur djup fattigdom ska börja arbeta för ett mer hållbart jordbruk. Hälften av all regnskog som huggs ned i Ghana och Nigeria gör det för att ge plats åt ny odlingsmark.

– Det måste få ett slut. Om vi kan vara en accelerator som sätter bollen i rullning, ja då är jag väldigt nöjd.

Ignitia kommer att jobba vidare i Nigeria, där de just har tagit sig in. Landet har en befolkning på 184 miljoner människor och där ansluter sig 4 000–5 000 personer per dag (!) till Ignitias vädertjänst.

– Målet är att alla länder runt ekvatorn ska använda Ignitias vädertjänst, så vi har lite att jobba på, avslutar Liisa Smits.

LÄS OCKSÅ:

Liisa Smits: Vad hindrar svensk matinnovation

Forskare: Vi måste börja utnyttja resurserna rätt

Se Liisa i panelsamtalet AGFO talk:

♥️ GILLADE DU DET HÄR? DÅ KOMMER DU ATT ÄLSKA VÅRT NYHETSBREV! 👉SIGNA UPP GRATIS HÄR

IgnitiaLiisa SmitsVädertjänst

Linda Linnskog Rudh

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!