Sötlupin är en av ingredienserna i en ny baljväxtfärs. Foto: Tomas Erlandsson

Intervju

Sötlupin stjärna i ny baljväxtfärs

Vad händer om man lägger ihop gråärt, sötlupin, åkerböna, raps och salt? Kanske får man nästa bolognese-favorit.

Det är i alla fall vad Axfoundation och Urban Deli hoppas på med den nya växtfärsen gjord på svenska råvaror som premiärvisades under onsdagen.

Färsen har utvecklats av Torsåker gård, en testgård för framtidens hållbara livsmedel. Baljväxterna har odlats i samarbete med flera lantbrukare.

 – Svenskt gräsuppfött kött har många fördelar. Men nästan hälften av allt kött som konsumeras i Sverige är importerat och ofta uppfött på kraftfoder. Vi skulle gärna byta ut det köttet mot svenskodlade baljväxter, säger Madeleine Linins Mörner, program director på Axfoundation som driver Torsåker gård.

Svenskarnas favoriter på matbordet är idag bolognese och taco. Därför har Axfoundation velat skapa en färs gjord på svenska klimatsmarta råvaror med lika mycket näring som köttfärs. Samtidigt är den ekonomiska aspekten av högsta prioritet.

– Vi måste skapa bättre ekonomiska förutsättningar för våra bönder. Annars har vi snart inga kvar, säger Madeleine Linins Mörner.

Råvarorna till färsen har inte processats genom texturerna eller extrudering. Foto: AGFO

Högt proteinvärde

Mats Eriksson på Sättra gård i Upplands Väsby har odlat sötlupinen som finns i färsen.

Sötlupin är än så länge en ovanlig gröda men med potential tack vare sitt höga proteinvärde och som dessutom går utmärkt att odla i Sverige.

Lillemor Edlund är ansvarig för produktionsköket på Urban Deli som kommer att sälja baljväxtfärsen. Foto: AGFO

Kostsam process

Det är en sak att odla och smaka sig fram till en ny färs. Men under processen har man också identifierat flera hämmande faktorer.

En är att det saknas aktörer som tar hand om, rensar och förädlar baljväxter. En annan är att få igenom och godkänna produkten. Det har enligt Anna Henning Moberg, projektutvecklare hos Torsåker gård, varit en kostsam apparat.

– Det är övermäktigt för en liten aktör att ta fram en produkt som ska godkännas. Ska den sedan ut i handeln väntar nya utmaningar, säger hon.

Enligt henne krävs kompetensutveckling och resursutveckling i alla led som gör det enklare och billigare för mindre företag att kunna ta fram nya produkter.

Baljväxtfärsen som den ser ut innan tillagning. Foto: AGFO

 

..och efter tillagning. Foto: Urban Deli.

 

Veggie Lasagna och Veggie Bolognese på baljväxtfärs finns i butik, Urban Deli, från 9 oktober.

♥️ Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev!  👉Här berättar vi varför

Läs mer:


Fem hinder för svensk sojaodling


Trots sug i handeln – därför ratas svensk råvara


Följ med på jakt efter helsvenska vegoprodukter

baljväxterproteinproteinskiftet

Frida Jonson

Lantbruksjournalist och bonddotter. Innehållsansvarig på AGFO.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!