Per Arfvidsson, Liisa Smits och Daniel Skavén Ruben deltog i panelsamtalet. Foto: Brid

Intervju

Så hindras svensk matinnovation

Sverige är världsledande på innovation inom näringar som skog och stål, men på livsmedelsområdet står vi långt från prispallen. En 14:e plats i Bloombergs globala innovationsindex ger knappast någon klapp på axeln. Detta var utgångspunkten i dagens AGFO Talk på temat Vad hindrar svensk matinnovation.

I panelen

Per Arfvidsson, vice vd för Lantmännen och ordförande i styrgruppen för nystartade Sweden Food Arena, Liisa Smits, grundare och VD Ignitia och Daniel Skavén Ruben, rådgivare till The Rockefeller Foundation.

Daniel Skavén Ruben och Liisa Smits kan med sina globala perspektiv genast sätta fingret på några viktiga anledningar till att Sverige står och stampar.

– Debatten kring både miljö och livsmedel är inte vetenskapsdriven. Vi vet exempelvis att genmodifierad mat inte är farlig, men ändå förbjuder man tekniken. Det gör det omöjligt för forskare här att innovera och då gör istället länder som USA och Kina det, säger Daniel Skavén Ruben.

Två av fem möjliga. Det var panelens betyg på svenska innovationsklimatet inom matsystemet. Ett är uselt och fem världsklass. Foto: Brid

Rekryterar i Nederländerna

Liisa Smits adderar humankapitalet som ett annat hinder. Det finns enligt henne en kompetensbrist i Sverige, man ligger helt enkelt inte tillräckligt långt fram i forskningen på livsmedelsområdet. Ignitia hämtar istället arbetskraft från Nederländerna och Silicon Valley.

Just Nederländerna gör mycket av det som Sverige borde göra, menar panelen. Wageningen University lyfts fram som en accelerator utan motstycke. Det är världens ledande lantbruksuniversitet. Där finns allt från små startups till gigantiska utvecklingsjättar som Unilever. Dessutom sätter det offentliga mål för verksamheten.

Kräver aggressivt mål

Just mål är något som Per Arfvidsson poängterar. Sverige har sedan 1990-talet tappat fokus på vad man vill med svensk matproduktion.

– För att hinna ikapp måste våga sätta ett aggressivt mål. Vi behöver modiga investerare med expertis inom livsmedelssektorn. Och inte minst, vi måste se till att det finns människor med rätt kunskap i landet – ett humankapital värt namnet. Istället för att alla jobbar i sina egna silos måste olika discipliner kombineras. Sätt ihop studenter och forskare från SLU, Handelshögskolan, KTH och Chalmers och låt dem samverka, säger han.

Idag har ett 60-tal svenska företag längs livsmedelskedjan signat upp intresse för att ingå under Sweden Food Arenas paraply. Per Arfvidsson menar att Sverige uppenbarligen vet hur man gör för att hamna på prispallen när det gäller innovation inom flera av våra traditionella näringar. Nu gäller det bara att ”översätta den kunskapen för att göra livsmedelssektorn lika framgångsrik”.

Här kan du se fler foton från evenemanget.

💥 Nästa panelsamtal handlar om hur storbolagen och startups på olika sätt arbetar med innovation. 👉 Läs mer och anmäl dig här!

Fakta AGFO talk

Vad: Frukostseminarium med spaning och panelsamtal. Gratis och öppet för alla. Höstens tema är Morgondagens radikala innovation.

Var: LRF Media, Franzéngatan 1B i Stockholm.

När: Torsdag 20 septembertisdag 23 oktober, torsdag 29 november.

Stort tack till höstens sponsorer, Brann, Lantmännen och LRF Media, som möjliggör höstens AGFO talk.

♥️ Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev! 👉Signa upp gratis här

Läs mer:

Intervju med Per Arfvidsson: ”Nu händer det på allvar”

Spaning av Daniel Skavén Ruben: Hunger och protein på allas läppar

Se tidigare agfo talk:

Daniel Skavén RubenIgnitialantmannenLiisa SmitsPer ArfvidssonRockefeller FoundationSweden Food Arena

Linda Linnskog Rudh

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!