Måns Ullerstam, grundare av Kale United. Förhoppningen är att så småningom introducera en växtbaserad aktie på börsen.

Intervju

”En marknad som kommer att explodera”

Efter svårigheter att hitta pensionsbolag med miljömässig inriktning valde Måns Ullerstam att ta tag i problemet själv och lanserar nu Kale United.

Ni har precis gått live med Kale United, vad är det?

– Kale United är ett holdingbolag som ska fungera som ett ekosystem för växtbaserade bolag. Tillsammans bildar bolagen en portfölj under Kale Uniteds flagg. Så småningom ska den introduceras på börsen som en växtbaserad aktie som vanligt folk exempelvis kan pensionsspara i.

Snart startar ni er crowdfunding-kampanj på Fundedbyme. Varför just crowdfunding ?

– Att vi gör det via crowdfunding beror på att vi vill ha många delägare där de också är delaktiga i beslutsprocessen. Det är öppet för alla att tipsa om växtbaserade bolag med potential. Det initiala målet är att samla in 6 miljoner kronor.

Vad är bakgrunden till idén med Kale United?

– Tanken kom till när jag själv försökte pensionsspara i bolag som har en miljömässig och växtbaserad inriktning. Det var i stort sett omöjligt att via det vanliga PPM-systemet hitta de alternativen. Jag började titta på om jag kunde investera i enskilda aktier, men det fanns även där väldigt få aktier som är växtbaserade.

Vad händer när ni har fått ihop kapital?

– Kapitalet kommer mestadels att gå till att återinvestera direkt i ett antal växtbaserade bolag. Vi ska få bolagen att samarbeta och skapa synergieffekter. Om 30-50 växtbaserade bolag under Kale United går till en distributör i Tyskland, så blir man så mycket starkare än om man går ensam. Det blir enklare för alla parter, även för inköparen i Tyskland som kan köpa in en hel portfölj.

Hur väljer ni ut vilka bolag ni ska satsa på?

– Vi har valt att använda FN:s 17 hållbarhetsmål och väljer att titta på de bolag som påverkar flest hållbarhetsmål. Vi använder också impact (påverkan reds.anm) som ett mått och tittar på om det finns en global uppskalningspotential. En vara eller tjänst som ersätter något som är väldigt dåligt för miljön hamnar också högt upp på vår skala. Ta plastpåsar av fossil råvara som exempel. Ersätts de med påsar av majsstärkelse gör produkten ett stort klimatkliv. Vi kommer inte bara att titta på rent växtbaserade produkter utan även företag som minskar matsvinn, minskar det fossila fotavtrycket eller helt enkelt förbättrar mänsklighetens hälsa.

Ser du någon skillnad på omvärldens inställning till de här frågorna om du jämför med några år tillbaka?

– Det håller på att bli ett annat fokus och jag tror på någon form av ketchupeffekt som är på väg att hända. IPCC-rapporten, och även nya analyser, visar att även om vi byter ut hela bilflottan och går över till sol- och vindenergi så räcker det kanske inte. Det är väl lite nytt att man måste göra mer. Dessutom har nog tanken att det inte bara är politiker och ”andra” som ska göra något åt saken börjat sjunka in.

Varför ska man vilja satsa på Kale United?

– Antingen är det för att man vill stötta den här typen av initiativ, eller så kan man se det ur ett investeringsperspektiv. Det är en marknad som kommer att explodera inom några år, och då är det inte så dumt att vara med på tåget.

Vad är ditt viktigaste medskick?

– Det viktigaste som jag levererar till marknaden nu är ett sätt för vanligt folk att investera i etiskt hållbara bolag, som vanligtvis inte är tillgängliga för gemene man att investera i.

LÄS OCKSÅ:

Här är vegoalternativen med svensk råvara

♥️ Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev! 👉Signa upp gratis här

Kale UnitedMåns Ullerstamproteinproteinskiftet

Linda Linnskog Rudh

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!