Startupen Grönska börjar med stadsodling i Coops butiker. Foto: Grönska

Intervju

”De har muskler och vi har innovationen”

Svenska foodtech-startupen Grönska blir först i Norden med att odla färska örter och bladväxter direkt i Coops matbutiker.

Grönska odlar sedan fyra år tillbaka grönsaker och örter i en nedlagd värmecentral i Hammarbyhöjden söder om Stockholm. Samarbetet med Coop är en del av Grönskas koncept GrowOff, för odling direkt i butik.

Butikerna som är först ut med odlingarna är Stora Coop i Danderyd och Stora Coop i Åkersberga. Basilika, koriander och flera andra örter och sallater kommer att finnas i Grönskas odlingsskåp i butikernas grönsaksavdelningar. 

”Vi är alltid intresserade av olika sätt att odla mat mer hållbart och lokalt. Med Grönska blir det hyperlokalt i och med att odlingen sker i våra butiker. Vi ser fram emot att göra Grönska tillgängligt för våra kunder och medlemmar, som efterfrågar prisvärd och hållbar mat”, säger Charlotta Szczepanowski, chef Hållbarhet och Kvalitet på Coop, i ett pressmeddelande.

Tekniken är baserad på vertikal odling, som innebär att man odlar i hyllsystem försedda med LED-lampor som ersätter solljus och näringslösning som plantorna står i.

Natalie de Brun, medgrundare av och ekonomi- och marknadschef på Grönska, varför just Coop?

– För att Coops hållbarhetsarbete är helt i linje med Grönska plus att de vågade satsa på Grönska och på GrowOff! Känns roligt när ett sådant här stort bolag vågar satsa på något helt nytt. Det blir en win win också, de har muskler och vi har innovationen.

Hur tänker ni kring ytterligare expansion?

– Jag kan bara nämna att det händer mycket för Grönska, så håll ögonen öppna! 

Tips till andra som vill kliva in som entreprenörer i matsystemet?

– Se till vad det finns för behov, låter kanske lite tråkigt, men jag tror det är bra att ha koll på marknaden först av allt. Och våga tänka nytt! Vem hade trott att det skulle gå att odla inne i en matbutik? 
Se Natalie De Brun i AGFO talk:

Grönska

  • Startades 2014 av Petter Olsson, Robin Lee och Natalie de Brun Skantz. 
  • Företaget odlar grönsaker och örter inomhus 365 dagar. 
  • Grönskas vision är att bidra till en mer hållbar matkonsumtion genom att göra staden självförsörjande. 

 

♥️ Gillade du det här? Då kommer du att älska vårt nyhetsbrev AGFO Weekly! 👉SIGNA UPP GRATIS HÄR

Läs mer:

AGFO-tema: Stadsnära inomhusodling

De utmanar traditionellt jordbruk

CoopGrönskainomhusodling

Lovisa Madås

Journalist och digital affärsutvecklare. Ansvarig AGFO.

MejlaTwitterFölj på Twitter

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!