Techjättarna tar ett allt större grepp om hela kedjor – från råvaror till slutkund. Foto: Istock

Spaning

Techjättar kopplar greppet om maten

Vad har jordbruksdrönare, robotbin och röst- och ansiktsigenkänningsteknik för grisuppfödare gemensamt? Det är tekniker som är framtagen av några världens största detaljhandlare och e-handlare. Det skriver digitala trendspanaren Ola Andersson i veckans spaning.

Amerikanska detaljhandelsjätten Walmart har patent på såväl jordbruksdrönare som robotbin och Kinas svar på Amazon – Alibaba – har teknik för att övervaka grisuppfödning via både bild och ljud kopplat till artificiell intelligens. Bild för att identifiera enskilda grisar via markeringar på kroppen och ljud för att exempelvis kunna höra hostningar som kan signalera sjukdomar. Alibaba, och konkurrenten JD.com, har dessutom släppt hela AI-plattformar riktade mot lantbrukare med syfte att optimera drift och produktion.

Och allt har hänt de senaste 1-2 åren.

Farm-to-table – på en global nivå. Driven av data och artificiell intelligens.

Vad som händer är att techjättarna tar ett allt större grepp om hela kedjor – från råvaror till slutkund. På sätt och vis en naturlig utveckling av egna varumärken. Men här handlar det om att aktivt förse lantbrukare med teknik för att underlätta vardagen och effektivisera driften. Dessutom med ambitionen att utgöra själva infrastrukturen för alla former av agtech inom den egna leveranskedjan. Förstås inte minst för att garantera fyllda hyllor när konkurrensen hårdnar.

För enskilda lantbrukare kan det här betyda tillgång till helt nya nivåer av integrerade agtech-plattformar, men baksidan är förstås att man också knyter sig allt hårdare mot en enda aktör på marknaden. Samma med den data som samlas in: den kan leda till ännu bättre lösningar och snabbare beslutsunderlag, men det betyder också att techjättarna får direktinsyn i snart sagt alla delar av sina leverantörers verksamheter.

Anledningen är förstås i slutändan egenintresse. Bygga direktrelation med producenter för att därmed kunna ta större kontroll över exempelvis kvalitetskontroll och utbud. Men också säkerställa fyllda butiker när kampen om resurser hårdnar.

Farm-to-table – på en global nivå. Driven av data och artificiell intelligens.

Veckans gästspanare är Ola Andersson, digital trendspanare, följ honom här.

💥Veckans spaning är en stående del i vårt populära nyhetsbrev. Vill du få AGFO Weekly direkt till din mejlbox? Signa gärna upp dig här

Läs fler spaningar:

Cellbaserat kött – kom ihåg var du hörde det först

Jakten på det svenska proteinet

AIAlibabaAmazonbig dataDrönareWalmart

Tipsa oss

Mejla

AGFO tror på morgondagens livsmedelskedja. Det gör även våra sponsorer:

Relaterade artiklar

AGFO weekly

Skaffa Sveriges bästa nyhetsbrev om morgondagens mat – gratis!